Asiakastyytyväisyys Ifin ennätystuloksen taustalla

Ifin vuoden 2022 tulos on vahva Ukrainan sodan talouteen aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta. Ennätystulokseen vaikutti korkea asiakaspysyvyys ja -tyytyväisyys.
Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud Kuva: Fredrik Persson

2022 oli erikoinen vuosi. Vuoden alussa koronarajoitukset olivat vielä voimassa kaikissa Pohjoismaissa ja suurin osa vuodesta oli Venäjän hyökkäyssodan ja sen aiheuttaman korkean inflaation, nousevien korkotasojen, korkealle kohonneiden energian hintojen ja häämöttävän taantuman värittämä.

– Vuoden alussa odotimme ”uutta normaalia”, mutta sen sijaan vuosi olikin poikkeuksellisen myrskyisä. Myrskyisinä aikoina vakuutusten tärkeys korostuu ja If kestää epävarmuutta hyvin. If selvisi hyvin pandemiasta ja vuonna 2022 asemamme vain vahvistui, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.

If kasvoi kaikissa toimintamaissa ja kaikilla liiketoiminta-alueilla. Vuoden viimeisen kvartaalin aikana kasvu oli 7,8 prosenttia ja koko vuoden osalta 7,2 prosenttia. Osa kasvusta liittyy inflaatioon ja osa on orgaanista kasvua. Erityisen vahvaa kasvu oli kotivakuutuksissa ja henkilövakuutuksissa. Ennätystulokseen vaikuttivat korkea asiakaspysyvyys, erittäin korkea asiakastyytyväisyys sekä kasvu uusissa asiakkaissa.

Vuoden 2022 tekninen tulos oli 987 miljoonaa euroa (907 euroa vuonna 2021) ja yhdistetty kulusuhde oli 80,3 prosenttia.

Tulokseen vaikutti negatiivisesti vähentynyt uusien autojen myynti etenkin Ruotsissa. Ongelma ei ole niinkään supistunut kysyntä vaan pikemminkin pula komponenteista ja toimitusketjujen häiriöt.

Inflaatio ja sähkön korkea hinta ovat heikentäneet kotitalouksien ostovoimaa ja haastaneet yritysten kannattavuutta. Yhä useampi asiakas on Ifiin yhteydessä tarkastellakseen omaa vakuutusturvaansa, mutta näkyvissä ei ole merkkejä laskevista myynneistä tai asiakkaiden vakuutusturvan heikentymisestä.

Ennätyskorkean inflaation johdosta erityisesti suurasiakkaat ovat uudessa tilanteessa, jossa heitä uhkaa alivakuuttaminen, sillä vahinkojen korvaaminen on aiempaa kalliimpaa.

– Talouden näkymät ovat epävakaammat kuin pitkään aikaan, mutta olemme hyvin valmistautuneita auttamaan asiakkaitamme. Epävarmoina aikoina roolimme riskien asiantuntijana on entistä tärkeämpi, kommentoi Thorsrud.

If-konsernin tulos Q4

• Yhdistetty kulusuhde 81,7 prosenttia (82,9 % Q4/2021)
  • Tekninen tulos 226 miljoonaa euroa (213 miljoonaa)
  • Bruttomaksutulo 1 084 miljoonaa euroa (1 057 miljoonaa)
  • Maksutulo kasvoi 7,8 prosenttia vuoden 2021 neljännestä kvartaalista

If-konsernin tulos vuosi 2022

• Yhdistetty kulusuhde 80,3 prosenttia (81,3 % 2021)
  • Tekninen tulos 987 miljoonaa euroa (902 miljoonaa)
  • Bruttomaksutulo 5 432 miljoonaa euroa (5 134 miljoonaa)
  • Sijoitustoiminnan tulos 273 miljoonaa euroa (234 miljoonaa)

Ifin Q4 ja koko vuoden 2022 tulos Suomessa

Ifin koko vuoden tulos Suomessa, erityisesti viimeisellä neljänneksellä, oli erittäin vahva. Bruttomaksutulo kasvoi 6,9 prosenttia viimeisellä kvartaalilla ja 5,6 prosenttia koko vuonna. Kasvu oli vahvaa kaikilla liiketoiminta-alueilla ja erityisesti suurasiakkaissa.

Neljännellä kvartaalilla tulokseen vaikuttaa positiivisesti diskonttokorkojen kasvu, joka osin netottuu muilla vastuuvelan muutoksilla. Tämä vaikuttaa eri maihin eri tavoin, joka tekee maiden välisestä vertailusta hankalaa sekä kvartaali- että vuositasolla. Edellisiin kausiin kohdistuva tuloksen osuus Ifissä on positiivinen ja suurempi kuin vertailuvuonna, pääasiassa liittyen vastuuvelan diskonttokoron vahvistuksiin.

• Bruttomaksutulo Q4 167 miljoonaa euroa (157 miljoonaa Q4/2021), koko vuosi 1 060 miljoonaa euroa (1 005 vuonna 2021)
  • Tekninen tulos Q4 231 miljoonaa euroa (41 miljoonaa), koko vuosi 531 miljoonaa euroa (175 miljoonaa)
  • Yhdistetty kulusuhde Q4 8,5 prosenttia (83,4 %), koko vuosi 46,6 prosenttia (81,8 %)

Suomessa sekä Ifin henkilö- että yritysasiakkaiden määrä kasvoi vuoden 2022 aikana. Myös asiakaspysyvyys kehittyi positiivisesti.

– Onnistuimme palvelemaan asiakkaita hyvin niin puhelinpalvelussa kuin verkossa. Lisäksi yhä useampi uusi asiakas valitsi Ifin tuotteet ja palvelut. Asiakkaamme olivat erityisen kiinnostuneita itsenä ja läheistensä turvaamisesta, ja kasvua olikin eniten henkilövakuuttamisen alueella, kertoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista vastaava johtaja Tommi Palmu.

If kuuluu Sampo-konserniin. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon tulosraportista.

Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud Kuva: Fredrik Persson