Asiakkaat siivittivät S-ryhmän kalakaupan ennätysvauhtiin

– Päivittäistavarakaupassa hieno onnistuminen on ollut kalan myynnin nostaminen uudelle tasolle. Aloitimme markettiemme kotimaisen kalan valikoiman ja laadun kehittämisen toukokuussa, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset vastaan ennennäkemättömän hyvin. Ekologisuudella ja terveellisyydellä on kysyntää, minkä osoittavat yksittäisen tuoteryhmän historiallisen korkeat kasvuluvut. Kalan myynti on jatkunut viikosta toiseen peräti 20 prosentin kasvulla edellisvuoteen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
Kokonaisuutena S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,2 prosenttia ja oli 3 604 miljoonaa euroa.
Paras kasvuvauhti oli alkuvuonna S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa. Pirteästi jatkuvan hotellikaupan lisäksi ravintolat tekivät hyvää myyntiä kireästi kilpaillulla alalla. Uusien, kiinnostavien ravintolabrändien lisäksi vanhoja tuttuja, kuten Rossoja ja Amarilloja, on uudistettu onnistuneesti. Erityisesti helppo syöminen on edelleen nousussa, ja siihen S-ryhmällä on monipuolinen tarjonta omilla ketjuilla ja laajalla franchising-yhteistyöllä.
Alkuvuonna toteutunut ravintoloiden lihan alkuperämerkintöjen pakollisuus otettiin S-ryhmässä vastaan tyytyväisenä. Läpinäkyvyys tuo esille satsauksen kotimaisuuteen: esimerkiksi ABC-ravintolat ovat käyttäneet jo vuosia pelkästään kotimaista lihaa.
Koko matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli alkuvuonna 398 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,0 prosenttia. Ravintoloiden myynnin kasvu oli 2,7 prosenttia.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2019
|
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos tilanteeseen |
|
Marketkauppa* |
3 990,78 |
0,8 |
|
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
832,56 |
1,3 |
|
Matkailu- ja ravitsemiskauppa** |
397,97 |
3,0 |
|
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
133,76 |
-3,5 |
|
Muut |
309,47 |
1,3 |
|
S-ryhmä yhteensä |
5664,54 |
1,0 |
* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan keskiviikkona 7.8.2019.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

