Asiakkaat siivittivät S-ryhmän kalakaupan ennätysvauhtiin

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 665 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edelliseen vuoteen yhden prosentin verran. Parasta myynnin kasvu oli alkuvuonna matkailu- ja ravitsemiskaupassa.

– Päivittäistavarakaupassa hieno onnistuminen on ollut kalan myynnin nostaminen uudelle tasolle. Aloitimme markettiemme kotimaisen kalan valikoiman ja laadun kehittämisen toukokuussa, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset vastaan ennennäkemättömän hyvin. Ekologisuudella ja terveellisyydellä on kysyntää, minkä osoittavat yksittäisen tuoteryhmän historiallisen korkeat kasvuluvut. Kalan myynti on jatkunut viikosta toiseen peräti 20 prosentin kasvulla edellisvuoteen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Kokonaisuutena S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,2 prosenttia ja oli 3 604 miljoonaa euroa.

Paras kasvuvauhti oli alkuvuonna S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa. Pirteästi jatkuvan hotellikaupan lisäksi ravintolat tekivät hyvää myyntiä kireästi kilpaillulla alalla. Uusien, kiinnostavien ravintolabrändien lisäksi vanhoja tuttuja, kuten Rossoja ja Amarilloja, on uudistettu onnistuneesti. Erityisesti helppo syöminen on edelleen nousussa, ja siihen S-ryhmällä on monipuolinen tarjonta omilla ketjuilla ja laajalla franchising-yhteistyöllä.

Alkuvuonna toteutunut ravintoloiden lihan alkuperämerkintöjen pakollisuus otettiin S-ryhmässä vastaan tyytyväisenä. Läpinäkyvyys tuo esille satsauksen kotimaisuuteen: esimerkiksi ABC-ravintolat ovat käyttäneet jo vuosia pelkästään kotimaista lihaa.

Koko matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli alkuvuonna 398 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,0 prosenttia. Ravintoloiden myynnin kasvu oli 2,7 prosenttia.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2019

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen
1–6/2018 (%)

Marketkauppa*

3 990,78

0,8

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

1,3

Matkailu- ja ravitsemiskauppa**

3,0

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Muut

1,3

S-ryhmä yhteensä

1,0

* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan keskiviikkona 7.8.2019.

Suomeen kansainvälinen palkinto hotelli- ja matkailualan kannattavuuden kehittämisestä19.2.2020 10:05:06 EETTiedote

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan Revenue management johtaja, restonomi Nina Nieminen on saanut kansainvälisen Revenue Optimization Professional -palkinnon tunnustuksena matkailualan kannattavan kasvun kehittämisestä. Tunnustuksen myönsi hotellialan ammattilaisista koostuva järjestö HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International) ja se julkistettiin tammikuun lopulla Lontoossa pidetyssä alan konferenssissa.

S-ryhmä ei kysy työnhakijoilta ikää: ”Tiedostamattomasti tapahtuvaa ikäsyrjintää kitkettävä”31.1.2020 10:07:43 EETTiedote

S-ryhmässä ei kysy enää työnhakijoilta työhakemuksissa syntymävuotta tai ikää. SOK:n asiantuntijarekrytoinneista kysymys jäi pois viime vuonna, ja tämän vuoden alusta käytäntö on ulotettu koko S-ryhmään myymälöiden, ravintoloiden ja esimerkiksi ABC-liikennemyymälöiden rekrytointeihin. Tavoitteena on, että asenteet eivät pääse vaikuttamaan työhaastattelukutsun saavien joukkoon – edes tiedostamattomasti.