Asiakkaat siivittivät S-ryhmän kalakaupan ennätysvauhtiin

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 665 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edelliseen vuoteen yhden prosentin verran. Parasta myynnin kasvu oli alkuvuonna matkailu- ja ravitsemiskaupassa.

– Päivittäistavarakaupassa hieno onnistuminen on ollut kalan myynnin nostaminen uudelle tasolle. Aloitimme markettiemme kotimaisen kalan valikoiman ja laadun kehittämisen toukokuussa, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset vastaan ennennäkemättömän hyvin. Ekologisuudella ja terveellisyydellä on kysyntää, minkä osoittavat yksittäisen tuoteryhmän historiallisen korkeat kasvuluvut. Kalan myynti on jatkunut viikosta toiseen peräti 20 prosentin kasvulla edellisvuoteen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Kokonaisuutena S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,2 prosenttia ja oli 3 604 miljoonaa euroa.

Paras kasvuvauhti oli alkuvuonna S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa. Pirteästi jatkuvan hotellikaupan lisäksi ravintolat tekivät hyvää myyntiä kireästi kilpaillulla alalla. Uusien, kiinnostavien ravintolabrändien lisäksi vanhoja tuttuja, kuten Rossoja ja Amarilloja, on uudistettu onnistuneesti. Erityisesti helppo syöminen on edelleen nousussa, ja siihen S-ryhmällä on monipuolinen tarjonta omilla ketjuilla ja laajalla franchising-yhteistyöllä.

Alkuvuonna toteutunut ravintoloiden lihan alkuperämerkintöjen pakollisuus otettiin S-ryhmässä vastaan tyytyväisenä. Läpinäkyvyys tuo esille satsauksen kotimaisuuteen: esimerkiksi ABC-ravintolat ovat käyttäneet jo vuosia pelkästään kotimaista lihaa.

Koko matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli alkuvuonna 398 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,0 prosenttia. Ravintoloiden myynnin kasvu oli 2,7 prosenttia.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2019

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen
1–6/2018 (%)

Marketkauppa*

3 990,78

0,8

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

1,3

Matkailu- ja ravitsemiskauppa**

3,0

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Muut

1,3

S-ryhmä yhteensä

1,0

* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan keskiviikkona 7.8.2019.

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.