SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Asiakkaat siivittivät S-ryhmän kalakaupan ennätysvauhtiin

Jaa

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 665 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edelliseen vuoteen yhden prosentin verran. Parasta myynnin kasvu oli alkuvuonna matkailu- ja ravitsemiskaupassa.

– Päivittäistavarakaupassa hieno onnistuminen on ollut kalan myynnin nostaminen uudelle tasolle. Aloitimme markettiemme kotimaisen kalan valikoiman ja laadun kehittämisen toukokuussa, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset vastaan ennennäkemättömän hyvin. Ekologisuudella ja terveellisyydellä on kysyntää, minkä osoittavat yksittäisen tuoteryhmän historiallisen korkeat kasvuluvut. Kalan myynti on jatkunut viikosta toiseen peräti 20 prosentin kasvulla edellisvuoteen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Kokonaisuutena S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,2 prosenttia ja oli 3 604 miljoonaa euroa.

Paras kasvuvauhti oli alkuvuonna S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa. Pirteästi jatkuvan hotellikaupan lisäksi ravintolat tekivät hyvää myyntiä kireästi kilpaillulla alalla. Uusien, kiinnostavien ravintolabrändien lisäksi vanhoja tuttuja, kuten Rossoja ja Amarilloja, on uudistettu onnistuneesti. Erityisesti helppo syöminen on edelleen nousussa, ja siihen S-ryhmällä on monipuolinen tarjonta omilla ketjuilla ja laajalla franchising-yhteistyöllä.

Alkuvuonna toteutunut ravintoloiden lihan alkuperämerkintöjen pakollisuus otettiin S-ryhmässä vastaan tyytyväisenä. Läpinäkyvyys tuo esille satsauksen kotimaisuuteen: esimerkiksi ABC-ravintolat ovat käyttäneet jo vuosia pelkästään kotimaista lihaa.

Koko matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli alkuvuonna 398 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,0 prosenttia. Ravintoloiden myynnin kasvu oli 2,7 prosenttia.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2019

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen
1–6/2018 (%)

Marketkauppa*

3 990,78

0,8

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

832,56

1,3

Matkailu- ja ravitsemiskauppa**

397,97

3,0

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

133,76

-3,5

Muut

309,47

1,3

S-ryhmä yhteensä

5664,54

1,0


* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan keskiviikkona 7.8.2019.

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla1.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Pienten ruokayrittäjien haasteet esiin – Suomalainen menestysresepti näyttää innovaatioiden matkan kaupan hyllylle28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Uuden ruokatuotteen matka kaupan hyllylle on usein pitkä ja täynnä haasteita. Isoilla yrityksillä on rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Mutta miten samassa kisassa pärjäävät pienet elintarvikeyritykset tai henkilö, jolla on tuoteidea, mutta ei vielä yritystoimintaa lainkaan? Sunnuntaina alkavassa Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden pienyrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideastaan kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme