Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.
Yleisiä yhteydenottojen syitä vakuutusasioissa olivat mm. korvauskysymykset erilaisissa tapaturmissa, vesivahingoissa ja myrskyjen aiheuttamissa tuhoissa. Lemmikkieläinbuumin myötä myös eläinvakuutuksista kysyttiin edellisvuotta enemmän.
Pankkiasioissa pinnalla olivat asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen, tilisopimuksiin ja peruspankkipalveluihin liittyvät kysymykset sekä huijaus- ja urkintatapaukset.
Sijoitusasioissa esillä olivat etuosakkeiden ja virtuaalivaluuttojen kaltaisiin uudentyyppisiin sijoitustuotteisiin liittyvät sijoittajansuojaa koskevat kysymykset. Sen sijaan suomalaisten lisääntynyt aktiivisuus osakesijoittajina ja osakesäästötilien avaajina ei näkynyt FINEen tulleissa asiakasyhteydenotoissa.
Tasapainoa digiasioinnin ja henkilökohtaisten palvelujen välillä haetaan edelleen
Digitaaliset palvelut ovat virtaviivaistaneet ja nopeuttaneet pankki- ja vakuutusasiointia suuresti ja mahdollistaneet useimmille sujuvan asioinnin myös korona-aikana.
”Näemme FINEssä digitalisaation hyötyjen lisäksi myös sen mukanaan tuomat ongelmat. Arkinen pankki- ja vakuutusasiointi sujuu hyvin ja nopeasti, mutta palvelun saaminen asioiden selvittämistä varten on vaikeaa. Jonot ja jonotusajat ovat pitkiä tai asiakaspalvelu ei vastaa lainkaan. Vakuutusten myönteisissä korvauspäätöksissä saa rahat kyllä nopeasti tilille, mutta kielteisissä päätöksissä kirjallista päätöstä ja sen perusteluja voi joutua odottamaan ja jopa erikseen pyytämään”, FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.
”Ikäihmisillä ja digitaidottomilla on hankaluuksia asioinnissa, ja finanssiala onkin panostanut näiden asiakasryhmien palvelujen parantamiseen. Selvittelyä ja asiakaspalvelua vaativia tilanteita voi kuitenkin tulla eteen kenelle tahansa esimerkiksi elämäntilanteiden muuttuessa tai jonkin yllättävän tapahtuman yhteydessä. Usein asiakkaat kertovat meille asioinnin hankaluuksista ja hitaudesta näissä tilanteissa riippumatta siitä, mikä heidän yhteydenottonsa varsinainen syy on ollut”, Reunanen jatkaa.
”Keskinäiseen luottamukseen perustuvissa finanssialan palveluissa erilaisten muutos- ja ongelmatilanteiden sujuva hoitaminen kaikissa tilanteissa olisi kuitenkin asiakastyytyväisyyden kannalta merkittävässä roolissa”, Reunanen painottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358968501226Puh:+358505279717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358968501246Puh:+358405483838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Vakuutuslautakunnan lääkevahinkojaosto ratkaisee kiistoja lääkevahinkoasioissa16.6.2022 09:31:32 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otetaan yhteyttä hyvin monenlaisissa lääkevahinkokysymyksissä. Neuvoa kysytään lääkevahinkovakuutuksen sisällöstä, korvattavuuden yleisistä edellytyksistä ja muutoksenhakuasioista. Riita-asioissa on useimmiten kyse syy-yhteysarvioinnista.
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus 2021 julkaistu5.4.2022 07:55:37 EEST | Tiedote
FINEn vuosikertomus 2021 sisältää keskeiset havainnot sekä tilastot vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioiden neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Vuosikertomuksessa nostetaan esiin pinnalla olleita teemoja ja aiheita, joista tuli eniten yhteydenottoja, jotka yllättivät ja joista riideltiin. Asiakasyhteydenottoja tuli FINEen kaikkiaan noin 9000.
Lumimassojen sulamisvesistä putkirikkoihin – mitä kotivakuutus korvaa?14.3.2022 08:08:27 EET | Tiedote
Vesivahingot aiheuttavat mittavia kuluja, paljon harmia ja kysymyksiä vahinkojen korvattavuuksista. Vesivahinkojen yleisimpiä aiheuttajia ovat laite- ja putkirikot, rankkasateet, katolla tai seinustalla olevien lumimassojen sulamisvedet tai maaperästä nouseva kosteus. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta kokosi vastauksia yleisimpiin korvauskysymyksiin vesivahingoista.
Lähdössä matkalle - huolettaako korona? Tarkista matkavakuutuksesi voimassaolo ja peruuntumisehdot ennen matkaa10.2.2022 07:05:00 EET | Tiedote
Onko viimeisimmästä ulkomaanmatkastasi jo tovi, etkä ole tarvinnut vakuutusta tai käynyt läpi sen sisältöä pitkään aikaan? Koronapandemia on tuonut matkustamiseen tekijöitä, jotka voivat kääntää matkasuunnitelmat päälaelleen. Matkan voi joutua peruuttamaan, matkalla voi sairastua tai joku matkaseurueesta sairastuu.
Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?2.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote
Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme