”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Intelligent Industry -ekosysteemi kokoaa yhteen Suomen teollisuuden kärkiyritykset jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Lehdistötiedote 27.2.2019 klo 10

”Joukkomme on ensiluokkainen. Intelligent Industry on onnistunut luomaan vetovoiman, joka tuo yhä uusia huippuyrityksiä mukaan. Elisa Smart Factory ja Innofactor vahvistavat vielä hienosti ekosysteemin digitaalista osaamista, joten näkymät ovat erittäin lupaavat”, iloitsee Antti Karjaluoto, Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä.

Intelligent Industryn avaintoimijat edustavat tahoillaan kaikki alansa ehdotonta huippua: Cargotec älykkään lastinkäsittelyn kehittäjänä, Fastems robotisaation ratkaisutoimittajana, HT Laser komponenttivalmistuksen edelläkävijänä, Konecranes logistisen lisäarvon luojana, Nokia kommunikaatiopalvelujen kehittäjänä, Ponsse puunkorjuuratkaisujen teknologiajohtajana, Prima Power levyntyöstöteknologian innovoijana, Raute puutuotteiden teknologiajohtajana, SSAB terästuotannon digitalisoijana ja Tieto datapalvelujen tarjoajana.

Elisan Smart Factory -ratkaisusta vastaava johtaja Kari Terho on tyytyväinen.

”Tähän joukkoon on ilo liittyä. Olemme hakeneet johtavia kumppaneita ja nyt olemme oikeaan seuraan päässeet. Meillä on itsellämme ainutlaatuista osaamista jopa koko Euroopan tasolla siitä, miten tuotantolinjan tapahtumia ennakoidaan ja optimoidaan. Uskomme, että uudet Intelligent Industry -kumppanimme voivat hyötyä meistä merkittävästi ja hyöty meille itsellemme on varmuudella suuri. Win-win, niin kuin yhteistyössä pitääkin”, toteaa Terho.

Elisa Smart Factory on hyvässä vauhdissa Saksan Aachenissa, jossa koko tehtaan kattava 3D-malli siivittää sähköautojen tuotantoprosessin laatua ja tehokkuutta.

”Olemme uudistamassa eurooppalaisen teollisuuden tulevaisuutta tekoälyllä, 3D:llä ja lisätyllä todellisuudella. Kun tämä yhdistetään Intelligent Industryn huimiin kyvykkyyksiin valmistavassa teollisuudessa, yhtälö todellakin merkitsee loikkaa koko Euroopan eturintamaan”, summaa Terho.

Intelligent Industryn potentiaali on kaikilla mittareilla kärkiluokkaa. Business Finland rahoittaa ekosysteemin toimintaa yhdessä yritysten itsensä kanssa.

Älykkäitä parannuksia älykkäin menetelmin

Innofactor tuo ekosysteemiin omanlaistaan älykästä huippuosaamista. Erilaiset IoT-ratkaisut ja koneoppiminen ovat Innofactorin vahvoja valtteja teollisuuden älykkääseen kehittämiseen.

”Meille tämä tarkoittaa ennen muuta kolmea asiaa. Ensinnäkin valmistava teollisuus nousee nyt omaan fokukseemme. Toiseksi meillä on paljon opittavaa Intelligent Industryn perustaneilta yrityksiltä. Kolmanneksi tulee sitten oma panoksemme, uskomme että meillä on todella paljon annettavaa koko ekosysteemin nousulle Euroopan huipulle”, tiivistää Mikko Myllys, Innofactorin tuotteistettujen ratkaisujen johtaja.

”Kokemuspajassamme voimme simuloida asiakkaillemme erilaisia toimintamalleja vaikkapa työturvallisuuden kehittämiseksi niin todentuntuisesti kuin mahdollista. Microsoftin HoloLens -virtuaalilasit silmillä asiantuntija pystyy näkemään esimerkiksi huoltotarpeet tehtaalla, vaikka itse olisi fyysisesti toisella puolella maailmaa. Pystymme juoksuttamaan dataa niin, että siitä saadaan maksimaalinen hyöty irti konkreettisiin parannuksiin”, kuvailee Myllys Microsoft-pohjaiseen ratkaisumaailmaan kehitettyjä työkaluja.

Intelligent Industry on ajan hermolla

Intelligent Industryn kiinnostavuus valmistavan ja digitaalisen teollisuuden avainyrityksille on kaikkea muuta kuin sattumaa.

”Intelligent Industry näyttää nyt suuntaa ei vain suomalaiselle vaan myös eurooppalaiselle teollisuudelle. DIMECC on ollut jo yli kymmenen vuotta suomalaisen teollisuuden keskeinen innovaatioalusta, mutta Intelligent Industry on keskittynyt hyödyntämään datan teollisia mahdollisuuksia, niin ajan hermolla kuin mahdollista. Intelligent Industryn kautta syntyvä useiden miljardien lisäarvo on Suomelle kansallisestikin todella tärkeää”, toteaa ekosysteemin puheenjohtaja Pankakoski.

Antti Karjaluoto, Disruptive Renewal Officer, DIMECC Oy, 040 772 5440 antti.karjaluoto@dimecc.com

Mikko Myllys, Vice President, Productized Solutions, Innofactor Oyj, 050 414 3283, mikko.myllys@innofactor.com

Kari Terho, General Manager, Smart Factory at Elisa, 050 506 5777, kari.terho@elisa.fi

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EESTPress release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETPress release

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.