Assessment report by the Development Policy Committee: Development policy focusing on equality to be updated and promoted during the Finnish Presidency of the EU in autumn 2019

Finland should reform its development cooperation and development policy to be able to promote gender equality in developing countries more effectively than before. The Development Policy Committee, a body appointed by the Government, will publish its assessment report Finland's Development Policy in 2018: Moving from myth to reality. Setting an example in strengthening equality for women and girls in developing countries in Parliament on Wednesday 2 May.

The Committee considers that the overall picture of the current government term is inconsistent. The promotion of gender equality has been given the highest priority in development policy but, at the same time, funding for equality work has dropped by approximately 40% in connection with the unprecedented cuts in development cooperation appropriations.

The Development Policy Committee hopes that the Government would present a timeframe for raising the official development assistance to the UN's recommended level of 0.7% of GNI. In addition, a least 0.2% of GNI should be channelled to support the least developed countries.

"The significance of equality work should show in the targeting of funding. Therefore, Finland must commit to the objectives of the EU's Gender Action Plan. Equality must be either a significant element or the main objective in 85% of all new development programmes by 2020," the Committee outlines.

The Development Policy Committee considers that the Finnish value base, commitments to international agreements, and declaring women and girls as the new development policy priority of the Sipilä Government create expectations that Finland now should fulfil. This also involves commitment to the national implementation of the UN 2030 Agenda for Sustainable Development (2030 Agenda). Finland should not fail to use the opportunity of becoming profiled as a promoter of sustainable development and equality during the EU Presidency in 2019.

The Development Policy Committee estimates that development policy professionals engaged in, for example, bilateral development cooperation, civil society organisations' activities, and work in the private sector, are competent and willing to address the matter. Finland is also active in the EU and in other international forums especially in matters promoting the sexual and reproductive health and rights of women and girls.

"This work should definitely be continued. Equality is a precondition for sustainable development, which Finland should stress in all of its activities. It is therefore justified that development cooperation and development policy be grounded on a stable foundation extending beyond one government term. The reforms should be started during this government term and included in the next government term's Government Report on Development Policy. Finland's EU Presidency would provide a natural opportunity to showcase the reforms."

Inquiries: Member of Parliament Aila Paloniemi, Chair of the Development Policy Committee, tel. +358 50 511 3067, aila.paloniemi@eduskunta.fi and Marikki Stocchetti, Secretary-General of the Development Policy Committee, tel. +358 50 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

The Development Policy Committee is an advisory body appointed by the Government. It follows and assesses Finland’s activities in various policy areas that influence developing countries. Its members include representatives of parliamentary parties, advocacy organisations, NGOs and universities in the UniPID network.

Utvecklingspolitiska kommissionens rapport: Utvecklingspolitiken bör ses över och främjas under EU-ordförandeskapet så att den stöder jämställdhet2.5.2018 09:00Tiedote

Kehityspoliittisen toimikunnan arvioraportti: Tasa-arvoa tukevaa kehityspolitiikkaa on päivitettävä ja edistettävä Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella2.5.2018 09:00Tiedote

Kehitysyhteistyötä ja -politiikkaa on uudistettava, jotta Suomi voi edistää nykyistä tuloksellisemmin sukupuolten välistä tasa-arvoa kehitysmaissa. Tätä mieltä on valtioneuvoston asettama Kehityspoliittinen toimikunta (KPT), jonka arvioraportti Suomen kehityspolitiikan tila 2018: Myytistä maan pinnalle ja mallimaaksi – Suomi kehitysmaiden naisten ja tyttöjen tasa-arvon vahvistajana julkistetaan keskiviikkona eduskunnassa.

Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön6.6.2017 16:00Tiedote

KEHITYSPOLIITTINEN TOIMIKUNTA www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Tiedote 5/2017 6.6.2017 Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön Suomen kehitysyhteistyörahoituksen luonne on muuttunut rajusti kuluvan hallituskauden aikana. Lahjamuotoisesta kehitysyhteistyörahoituksen eri muodoista, kuten Suomen kahdenvälisestä ja monenkeskisestä yhteistyöstä sekä kansalaisjärjestöiltä, leikattiin keskimäärin noin 40 prosenttia. Ainoastaan Suomen EU:n kautta tapahtuva yhteistyö jatkuu samansuuruisena ja sen suhteellinen osuus on leikkausten myötä jopa kasvanut. Samanaikaisesti hallitus teki päätöksen liki kolminkertaistaa laina- ja pääomamuotoisen rahoituksen eli niin sanotun finanssisijoitusten määrän. Tämä on ollut suurin yksittäinen linjamuutos Suomen kehityspolitiikan rahoituksessa kautta aikojen. Tämän vuoden osalta laina- ja pääomasijoitusten osuus on 130 miljoonaa ja rahoitus jatkuu samansuuruisena myös vuosina 2018–2019. Viime vuonna hallitus myö

Development Policy Committee calls for transparency in the allocation and use of financial investments6.6.2017 16:00Tiedote

THE DEVELOPMENT POLICY COMMITTEE http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Press release 5/2017 6.6.2017 Development Policy Committee calls for transparency in the allocation and use of financial investments The nature of Finland’s development cooperation financing has undergone a drastic change in the current government term. On average, cuts of approximately 40% were made in different forms of financing granted as donations, including Finland’s bilateral and multilateral cooperation and NGOs. The only area not affected by the cuts is Finland’s cooperation channelled through the EU, which has even increased in relative terms as a result of the cuts. At the same time, the government made a decision on a three-fold increase in the amount of financing provided as loans and capital, or so-called financial investments. This was the greatest single sea change of all times in Finland’s development policy financing. The share of loan and capital investments is EUR 130 million this year, and

Utvecklingspolitiska kommissionen: Öppenhet i de finansiella investeringarna6.6.2017 16:00Tiedote

UTVECKLINGSPOLITISKA KOMMISIONEN http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Pressmeddelande 5/2017 6.6.2017 Utvecklingspolitiska kommissionen: Öppenhet i de finansiella investeringarna Finansieringen av utvecklingssamarbetet har drastiskt ändrat natur under denna regeringsperiod. I genomsnitt 40 procent av biståndet har skurits ned, till exempel det bilaterala och multilaterala samarbetet och stödet till civilsamhällesorganisationer. Endast utvecklingssamarbetet genom EU har fortsatt i samma skala och dess relativa andel har till och med ökat i och med nedskärningarna. Samtidigt har regeringen fattat beslut om att tredubbla finansieringen i form av lån och kapital, det vill säga finansiella investeringar. Det här är den största kursändringen i Finlands utvecklingspolitiska finansiering genom tiderna. I år är de finansiella investeringarnas andel 130 miljoner euro och finansieringen kommer att fortsätta i samma storleksklass 2018–2019. Förra året beviljade regeringen finansieringsbolage

Development Policy Committee: Greater policy coherence in private sector support for developing countries24.5.2017 09:10Tiedote

THE DEVELOPMENT POLICY COMMITTEE http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Press release 4/2014 24.5.2017 Development Policy Committee: Greater policy coherence in private sector support for developing countries Developing countries’ own economies and their private sector and tax base are at the heart of the current Government’s development policy. The Development Policy Committee appreciates the new emphasis. At the same time, however, it is important to make sure that the poorest people, especially women and girls, will be able to enjoy the benefits of economic growth more than today. In its annual report 2017, the Development Policy Committee states that the key question is how can developing countries’ strengthened economy and private sector meet the rights and needs of people also in the poorest countries. When business activities are strengthened in the developing countries, it is important to pay attention to the quality of jobs and to observe the ILO’s criteria of decent work.