Asunnottomuuden poistamiseksi tarvitaan määrätietoisia toimenpiteitä

Tänään 17.10. vietetään vuosittaista Asunnottomien yötä. Asunnottomien yötä on vietetty YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä vuodesta 2002 lähtien. Tämä vuoden Asunnottomien yön teemana on ”Tulevaisuus ilman asunnottomuutta”.

Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli 3 950 yksinelävää asunnotonta, mikä on 390 henkilöä vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Pitkäaikaisasunnottomien määrä oli vuoden 2021 lopussa 1 318, kun vuonna 2020 vastaava lukema oli 1398. Asunnottomia on suhteellisesti eniten Helsingissä, ja asunnottomuus keskittyykin pääasiassa suuriin kaupunkeihin.

Hallituksen tavoitteena on puolittaa asunnottomien määrä Suomessa vuoteen 2023 mennessä, ja poistaa asunnottomuus kokonaan vuoden 2027 loppuun mennessä. KOVA kannattaa ja tukee tätä hallituksen tavoitetta saada asunnottomuus poistettua Suomesta vuoden 2027 loppuun mennessä.

Valtakunnallinen asunnottomuusohjelma tarvitaan asunnottomuuden poistamiseksi

Jotta asunnottomuus saadaan poistettua, KOVAn mielestä tarvitaan valtakunnallinen asunnottomuusohjelma, jossa niin valtio, kunnat, hyvinvointialueet kuin asuntotoimijatkin sitoutuvat yhdessä yhteiseen tavoitteeseen asunnottomuuden poistamiseksi.

Myös asumisneuvonnan merkitys korostuu asunnottomuuden ehkäisemisessä, ja KOVA pitääkin asumisneuvonnan ennaltaehkäisevää roolia tärkeänä. Asumisneuvonnasta tulee tehdä kuntien lakisääteinen tehtävä, jolle osoitetaan riittävät resurssit.

KOVAn jäsenet edistävät toiminnallaan asunnottomuuden poistamista

Kohtuuhintainen asuntotuotanto on edellytys asunnottomuuden poistamiseksi, ja KOVAn jäsenillä onkin merkittävä rooli asunnottomien ja asunnottomuusuhan alla olevien asuttamisesta Suomessa. KOVAn jäsenet tekevät parhaansa, jotta niin kohtuuhintaisia asuntoja kuin tukiasuntojakin saataisiin rakennettua yhä enemmän. Näin ollen KOVAn jäsenet myös helpottavat osaltaan asunnottomien ja asunnottomuusuhan alla olevien henkilöiden mahdollisuuksia saada asunto.

- Asunnottomuus on vakava yhteiskunnallinen ongelma, jonka poistamiseen tarvitaan kokonaisvaltaisia ja määrätietoisia toimenpiteitä. Vaikka asunnottomuuden poistamiseksi riittää vielä työtä, olemme asunnottomuustyössä kuitenkin jo mallimaa: Suomi on ainoa maa Euroopassa, jossa asunnottomuus on vähentynyt. Suomessa omaksuttu Asunto ensin -mallimme kerää myös jatkuvaa kansainvälistä ihailua ja huomiota. Kohtuuhintaisten asuntojen tarjoaminen onkin keskeisessä asemassa siinä, että asunnottomuutta voidaan ennaltaehkäistä, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen kertoo.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 117 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Ilmastonmuutos huomioitava valtion tukemassa asuntotuotannossa25.1.2023 06:55:00 EET | Tiedote

Valtion tukemalla asuntotuotantojärjestelmällä on ollut Suomessa merkittävä rooli. Se on mahdollistanut yli 70 vuoden ajan paitsi kohtuuhintaisten asuntojen tarjoamisen, myös ehkäissyt segregaatiota ja asunnottomuutta. Valtion tukemaa ARA-järjestelmää tulee kuitenkin kehittää, sillä se ei tällä hetkellä huomioi riittävästi esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvittavia toimenpiteitä. Tilanne on absurdi, sillä samaan aikaan rakennuttamisesta ja rakennusten käytöstä aiheutuvia päästöjä tulisi vähentää huomattavasti, koska nämä muodostavat noin 40 prosenttia hiilipäästöistä.

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa8.12.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Ympäristövastuullisuustekojen merkitys on noussut tärkeään rooliin myös vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden toiminnassa. KOVAn jäsenilleen toteuttaman vastuullisuus- ja ympäristöasioiden kyselyn mukaan KOVAn jäsenistä 63 % tekee suunnitelmallista ja erikseen raportoitavaa vastuullisuustyötä, kuten ympäristöön sekä sosiaaliseen tai taloudelliseen vastuuseen liittyviä toimenpiteitä. Vastaajista 21 % kertoi myös noudattavansa jotain vastuullisuuden raportointistandardia. KOVA teetti jäsenistölleen vastaavan kyselyn vuonna 2020, jolloin tämä luku oli 15 %.

KOVAn jäsenyhtiöt pitävät vuokrankorotukset maltillisina30.11.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannusten poikkeuksellisen voimakkaan kasvun myötä myös valtion tuella rakennettuihin vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin kohdistuu huomattavaa asumiskustannusten nousua. Tämä tarkoittaa sitä, että omakustannusperiaatteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden on tulevina vuosina siirrettävä kasvavat rahoitus- ja ylläpitokulut täysimääräisesti vuokriin ja käyttövastikkeisiin.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n hallitukseen muutoksia – Närö jatkaa puheenjohtajana viimeistä vuottaan16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia.

KOVA: Kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrankorotuksissa16.11.2022 11:15:00 EET | Tiedote

Tänään 16.11.2022 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ovat erittäin huolissaan asumiskustannusten jo tapahtuneista ja tulevista nousuista. Korkotason nousu yhdistettynä muun muassa kaukolämmön ja sähkön hintojen merkittäviin nousuihin luo merkittäviä vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuspaineita useiksi tuleviksi vuosiksi.