Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat

Asuntokaupan kasvu on kohdistunut erityisesti pientaloihin: vanhojen rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti kasvoi selvästi, kun taas vanhojen kerrostaloasuntojen kauppa kävi viime vuoden tasolla.

”Vuosi sitten nähty luottamus omaan talouteen ja siitä poikinut asuntokaupan isompien investointien kasvu pääsi takaisin perusuralleen kesän aikana. Vanhoja asuntoja vaihdettiin 3,4 % (yli 17 800 kappaletta) enemmän kuin viime vuonna. Uusissa vaihto, lähes 2600 kappaletta, jäi 5,7 % edellisestä kaudesta”, toteaa Annukka Mickelsson, Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja.

Asuntokaupan kasvua vetivät erityisesti pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat. Suomalaisten matkailu suuntautui viime kesänä pihalle ja lisähuoneeseen, mikä todentui yli 15 % myynnin kasvulla kehyskuntien vanhoissa asunnoissa viime vuoteen verrattuna. Kun tiedetään, että pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien kauppa kattaa noin kolmasosan koko Suomen vanhojen asuntojen kaupasta, on näillä merkittävä painoarvo koko maan asuntokaupan kehityksessä.

Kasvu on kohdistunut erityisesti pientaloihin: vanhojen rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti kasvoi selvästi, kun taas vanhojen kerrostaloasuntojen kauppa kävi viime vuoden tasolla. Syyskuun ominaispiirre näyttää olevan omakotitalojen vaihdon voimakas kasvu, yli 12 % edellisvuodesta.

Vanhojen asuntojen myyntimäärissä yli 10 prosentin kasvuluvut toteutuivat Espoossa, Vaasassa, Joensuussa ja Seinäjoella. Myös mökkibuumi pitää pintansa, vaikka luvut ovatkin muutamissa sadoissa kappaleissa. Syyskuussa vaihtoi omistajaa yhä lähes saman verran kuin edellisen vuoden parhaina kesäkuukausina, eli 473 loma-asuntoa.

Pääkaupunkiseudulla vanhan kerrostaloasunnon keskimääräinen neliöhinta oli 5 014 euroa, kun se muualla Suomessa oli 2 409 euroa. Turussa asuntojen hintakehitys rauhoittui vanhalle trendille ja jatkaa Suomen kärkipäässä, vaikka kolmas kvartaali laskikin 2,6 % edellisestä.

Uusien asuntojen yhtiölainat ja vuokratontit

Asunnonvaihdon yhteydessä eteen tulevat yhä useammin uusia asumisen hintaan vaikuttavia tekijöitä. Uusien asuntojen kohdalla yhtiölainojen osuus asunnon hinnasta on koko maassa kivunnut jo lähes 60 %:iin. Suurimmat yhtiölainaosuudet löytyvät pohjoisemmasta eli Pohjois-Pohjanmaalta, Pohjois-Savosta sekä Lapista, jossa yhtiölainaa on ollut jopa 68 % uuden asunnon hinnasta.

Vuokratontille rakentaminen vaihtelee voimakkaasti maakunnittain. Pirkanmaalla se näyttää olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, sillä yli 64 % kolmannen kvartaalin vaihdetuista asunnoista on sijainnut vuokratontilla. Pääkaupunkiseudulla vastaava luku jää alle 30 %.

Annukka Mickelsson
annukka.mickelsson@kvkl.fi

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa suomalaista välitysalaa ja liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää: Aktia Kiinteistönvälitys, Realia Groupin Huoneistokeskus ja HUOM!, RE/MAX Suomi, Kiinteistömaailma, OP Koti, Sp-Koti ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL). Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan  edunvalvoja, jonka tavoitteina on edistää asuntokaupan turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen.

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.

Hyvän välitystavan lähettiläät nimetty – Linda ja Sofia edistämään välitysalan osaamista17.6.2020 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2020-2021. Alan korkean osaamisen ja Hyvän välitystavan tunnettuuden edistäjinä seuraavan vuoden ajan toimivat Linda Leino Sp-Koti Raumalta ja Sofia Ruokanen Huoneistokeskuksesta Helsingistä. ”On suuri kunnia toimia Hyvän välitystavan lähettiläänä ja välitysalan edustajana”, Leino ja Ruokanen iloitsevat.

KORJAUS TILASTOON: Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa22.4.2020 14:39:57 EESTTiedote

Teknisen virheen vuoksi asuntokauppatilasto maaliskuulta oli vajaa ja tilastot osoittavat nyt kasvua käytettyjen asuntojen kauppamäärissä myös maaliskuun osalta. Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto pahoittelee virhettä. Tiedote on alun perin julkaistu 15.4.2020. Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.