Asuntokaupan vuoristoradalla lyötiin lopulta edellisen vuoden lukemat – hyvä vauhti näyttää jatkuvan alkuvuonna 2021

Kiinteistömaailman vuositiedote 2020 ja näkymät vuoteen 2021

Asuntokaupan vuotta 2020 leimasivat poikkeuksellisen rajut käänteet, kun kevään koronakuukausina kauppamäärät laskivat koko toimialalla jopa kolmanneksen, mutta nousivat syksyllä monin paikoin selkeisiin kasvulukuihin. Kiinteistömaailman myymien asuntojen arvo nousi koko vuoden osalta noin 3 % lähes 2,6 miljardiin euroon.

Kiinteistömaailma-ketjun liikevaihto jatkoi vuonna 2020 koronavuodesta huolimatta kasvua ja oli 62,0 miljoonaa euroa (61,0 milj.e. vuonna 2019).

Kasvun tehtiin käytettyjen (vanhojen) asuntojen ja kiinteistöjen kaupalla, jossa loppuvuoden todella vahvat kauppakuukaudet nostivat käytettyjen asuntojen kauppamäärän reilun 2 % kasvuun, 11 011 kauppakappaleeseen (10 777 kpl vuonna 2019). Kaikkineen Kiinteistömaailma teki vuoden aikana yli 15 000 asunto-, kiinteistö-, tontti- ja toimitilakauppaa sekä -vuokrausta.

”Korona aiheutti asuntokauppaan huhti-toukokuussa syvän v-ilmiön, mutta toivuimme siitä nopeasti”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä, ”erityinen buumi nähtiin vapaa-ajanasuntokaupassa, jossa kauppamäärät kasvoivat vuoden aikana yli 30% edelliseen vuoteen verrattuna.”

Asuntokauppaan omaksuttiin koronan myötä paljon digitaalisia elementtejä. Kotikäyntejä ja näyttöjä virtualisoitiin, ja digitaalisesti hoidettujen kauppojen osuus nousi parhaimmillaan lähes 30 %:iin.

”Kiinteistömaailmassa keskimääräinen myyntiaika oli uusien toimintamallien siivittämänä 88 päivää, kun ala keskimäärin pääsi 100 päivään”, iloitsee Kyhälä.

Uudiskohteissa haastava vuosi

Uudisasuntojen kaupassa vuosi 2020 lähti liikkeelle suhteellisen vilkkaana, mutta hiipui loppuvuotta kohti tarjonnan vähyyden takia alle edellisvuoden.

”Uudistuotantoa olisi myyty huomattavasti enemmän, jos tarjontaa vain olisi ollut leveämmällä rintamalla”, toteaa Kyhälä.

Vuoden 2021 vahvaa alkua vauhdittaa parantuva tarjonta ja aktiivisuus verkkopalvelussa

Kiinteistömaailma ennakoi vuoden 2021 alkuvuodesta muodostuvan varsin vilkkaan.

”Kiinteistömaailman verkkopalvelun kävijämäärien selkeä kasvu sekä myyjä- että ostajapuolella vuodentakaiseen verrattuna ennakoi kaupan jatkuvan vilkkaana. Kohteiden hakuja ja yhteydenottopyyntöjä tehdään aktiivisesti”, Kyhälä sanoo.

”Myytävää on edelleen tavanomaista vähemmän, mutta meillä tilanne on parantunut vuoden loppua kohden. Sekä marras- että joulukuussa saimme edellisvuoden vastaavaa ajankohtaan nähden enemmän asuntoja myyntiin, mikä mahdollistaa kaupallisesti vilkkaan alkuvuoden”, Kyhälä sanoo.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankista on ladattavissa valokuvia osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Käytettyjen asuntojen kaupassa kaikkien aikojen vilkkain joulukuu; PK-seudulla kasvua yli 50%5.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 5.1.2021: Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki joulukuussa yhteensä 964 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytettyjen asuntojen kauppoja ketju teki 868 kappaletta, mikä on enemmän kuin minkään muun joulukuun aikana koko sen 31-vuotisessa historiassa. Edelliseen joulukuuhun verrattuna käytettyjen asuntojen kauppamäärä kasvoi koko maan tasolla 27 prosenttia, pääkaupunkiseudulla peräti 52 prosenttia. ”Koronavuosi 2020 päättyi asuntokaupan poikkeukselliseen ralliin. Epävarmuuksien keskellä ihmiset haluavat todella panostaa parhaaseen mahdolliseen kotiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Poikkeuksellinen vapaa-ajanasuntokaupan vuosi päättyi vahvaan loppuhuipennukseen31.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki vuonna 2020 noin kolmanneksen enemmän vapaa-asuntokauppoja kuin edellisvuonna. Vilkas kaupanteko jatkui ennätyspitkään: vielä joulukuussakin vapaa-ajanasuntojen kauppamäärä kasvoi edellisvuoteen nähden yli 33 prosenttia ja ylitti alkuvuoden kuukausien kauppamäärät. ”Aivan poikkeuksellinen”, kiteyttää Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä mökkikaupan vuoden 2020.

Käytettyjen asuntojen kaupassa todella vahva vire marraskuussa – kasvua 23 prosenttia2.12.2020 08:35:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2020 Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki marraskuussa yhteensä 1197 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Luku on peräti 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten marraskuussa. Käytetyissä asunnoissa kasvu oli selkeästi tätäkin isompaa, yli 23 prosenttia. ”Keväällä syntynyt kuoppa käytettyjen asuntojen kauppaluvuissa on nyt täytetty. Syksyn aikana kirimme kiinni kaikki keväällä tekemättä jääneet kaupat, ja vuoden kokonaismäärissä on menty viime vuoden vastaavan ajankohdan lukujen ohi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu3.11.2020 07:45:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.11.2020. Kiinteistömaailma teki lokakuussa yhteensä 1129 asunto- ja kiinteistökauppaa. Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä kauppamäärät ylittivät viime vuoden lokakuun, mutta uudiskohdekaupassa jäätiin edellisvuodesta, kun sekä myytävänä olevien kohteiden että sitä myöten kauppojen määrät laskivat. ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.