Asuntokauppa hidastui heinäkuussa selvästi isoimmissa kaupungeissa – useissa maakunnissa edellisvuotta vilkkaampaa

Kiinteistömaailman Pulssi 2.8.2022

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki heinäkuussa 2022 yhteensä 847 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Kauppa-aktiivisuus laski viime vuoden vastaavasta ajankohdasta erityisesti suurimmissa kaupungeissa, mutta useissa maakuntakaupungeissa kauppoja tehtiin jopa viime vuoden heinäkuun luvut ylittäen.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä heinäkuussa 783 käytettyjen ja 64 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 847 kauppakappaletta. Vuotta aiemmin heinäkuussa määrä oli 1077 kauppaa, mikä kertoo asuntokaupan rauhoittumisesta viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

”Arki-inflaatio ja koronnousuun liittyvät pelot purevat, ja se näkyy kaupan hidastumisena. Vaikuttaa siltä, että osa asunnonostajista otti heinäkuussa tuumaustauon katsoakseen, mihin suuntaan tilanne kehittyy”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Vaikka koko maan heinäkuun luvut jäivätkin selvästi viime vuoden vastaavasta ajankohdasta, ylittyivät Kiinteistömaailma-ketjun viime vuoden kauppamäärät useissa maakuntakaupungeissa. Näitä paikkakuntia olivat mm. Riihimäki, Seinäjoki, Mikkeli, Joensuu, Kajaani ja Rovaniemi. Viime vuoden tasolle tai hiukan sen yli yllettiin lisäksi Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Varkaudessa, Lohjalla ja Porvoossa. Lisäksi maakuntakeskusten kehyskunnista kauppamäärät kasvoivat hienoisesti mm. Kempeleessä, Kangasalla ja Pirkkalassa.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045
Kiinteistömaailman kuvapankkihttps://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 56. barometri: Asuntojen hintojen nousu pysähtyy kriisin aikana – vanhat vuokra-asunnot haasteellisia7.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma ennustaa tekoälymalliin ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuen keskimääräistä 1,5% hinnannousua seuraavan 12 kuukauden ajalle (viimeisen 12kk toteuma +4,1%). Arvio pitää sisällään muutaman kuukauden hintojen nousun pysähtymisen. ”Hinnankehitysennustettamme on korjattu selkeästi alaspäin; Ukrainan sodan aiheuttamat epävarmuudet ja sen myötä elinkustannusten hintapaineet ovat sulattaneet merkittävästi hinnankorotusodotuksia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Perheasuntojen kysynnän odotetaan jatkuvan vilkkaana, mutta pienistä kerrostaloasunnoista on paikoin ylitarjontaa. Tämä tuo haasteita varsinkin vanhojen asuntojen vuokraamiseen ja vuokratasojen säilyttämiseen.