Asuntokauppariitojen välttäminen, energiakriisi mökkeilyssä ja muuta ajankohtaista Omakotiliiton ohjelmaa Kevätmessuilla

Miten asuntokauppariidoilta voi välttyä? Miten energiakriisi kolahtaa mökkeilijään? Entä mitä puolueet sanovat pientaloasumisen asioista juuri ennen varsinaista vaalipäivää? Tervetuloa kuuntelemaan Omakotiliiton ajankohtaista ohjelmaa Kevätmessuille 30.3.–2.4.
Kevätmessut 2022 Messukeskuksessa. Kuva: Viivi Handolin

Onnistu asuntokaupassa

Tuhannet turhat turpakäräjät olisivat vältettävissä, jos asuntokauppaa tehtäessä kiinnitettäisiin huomiota kaupan kohteen kuntoon.

Kevätmessujen Onnistuneen asuntokaupan ABC – näin elämäsi kauppa ei vie yöuniasi -paneelissa asiantuntijat keskustelevat siitä, miten asuntokauppariidat pystytään välttämään.

Suomessa tehdään vuosittain noin 15 000 pientalokauppaa, ja niistä aiheutuu oikeuteen asti meneviä riitoja yli 1 000 kappaletta. Keskimäärin osapuolten oikeudenkäyntikulut ovat lähes 25 000 €. Ajankohtainen aihe on kirvoittanut julkista keskustelua siitä, uskaltaako Suomessa enää ostaa ja myydä pientaloja. Kirkuvat otsikot hekumoivat hurjista oikeudenkäyntiprosesseista ja elämänmittaiseen taakkaan tuupertuneista talokaupantekijöistä. Asuntokaupan riskit ovat kuitenkin minimoitavissa panostamalla kuntotarkastukseen ja kauppakirjan laadintaan.

Onnistuneen asuntokaupan ABC – näin elämäsi kauppa ei vie yöuniasi Trendilava perjantaina 31.3. klo 15–15.45 ja lauantaina 1.4. klo 11–11.45

Miten energiakriisi on vaikuttanut mökkeilyyn?
Energiakriisi iski ennen näkemättömällä voimalla suomalaisiin koteihin. Nyt energian ja polttoaineiden hinnannousun vaikutuksia on selvitetty kyselyn avulla myös mökkeilyyn.

Kevätmessuilla on tarjolla alustavia tuloksia mökkeilyn energiankäyttöön- ja ratkaisuihin sekä mökkimatkoihin energiakriisin seurauksena tehdyistä muutoksista.

Kysely on osa Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) tutkimusta mökkihiilijalanjäljestä, jossa Omakotiliitto ja Vapaa-ajan asukkaiden liitto ovat mukana. Keskustelemassa ovat erikoistutkija Marja Salo Suomen ympäristökeskuksesta, toiminnanjohtaja Marju Silander Omakotiliitosta ja hallituksen puheenjohtaja Tapio Tervo Vapaa-ajan asukkaiden liitosta. Hankkeen tuloksena syntyy arvio mökkeilyn kokonaishiilijalanjäljestä ja työkaluja, joilla mökkeilijät voivat itse arvioida omaa hiilijalanjälkeään.

Paneelikeskustelu: Kuinka mökkeilijät ovat selvinneet energiakriisistä? Kevätlava perjantaina 31.3. klo 12–12.30

Puolueiden kannat pientaloasumiseen ja nouseviin kustannuksiin

Omakotiliiton havainto on, että asuminen ja asumisen kustannukset eivät nouse esiin puolueiden vaaliohjelmissa. Mutta miten käy, nousevatko kulut, lisääntyykö sääntely?

Kevätmessujen eduskuntavaalipaneelissa kysymme puolueilta juuri ennen varsinaista vaalipäivää mm. energiamaksuista, kiinteistöverotuksesta, kaavoituksesta ja EU-sääntelyn soveltamisesta. Paneelissa mukana Eveliina Heinäluoma, sosiaalidemokraatit, Matti Putkonen, perussuomalaiset, Sari Multala, kokoomus, Matti Vanhanen, keskusta, Mari Holopainen, vihreät, Pia Lohikoski, vasemmistoliitto, Mika Poutala, kristillisdemokraatit ja Harry Harkimo, Liike Nyt.

Omakotiliiton eduskuntavaalipaneeli: Mitä kansanedustajaehdokkaat lupaavat pientaloasukkaille? Kevätlava 1.4. klo 14–15

27.3.–2.4. vietetään Omakotiviikkoa, joka juhlistaa pientaloasumista. Juhlimme viikkoa muistuttamalla oman kodin säännöllisestä kunnossapidosta. Jäsenille tarjoamme kodin kunnossapidon tueksi huoltokirjan sekä tietoa ja taitoja Omakotilehdessä ja webinaarikoulutuksissa.

Kevätmessuilla kannattaakin käydä Omakotiliiton osastolla, jossa laki-, rakennus- ja pihaneuvojamme ovat neuvomassa messuvieraita messujen aikana, ja liittyä samalla jäseneksi.

Omakotiliiton löydät Kevätmessuilta messuhallista 7 osastolta 7g140.

Kevätmessut 2022 Messukeskuksessa. Kuva: Viivi Handolin

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita, toimii kohderyhmän edunvalvojana ja tarjoaa monipuolisia jäsenpalveluita. Olemme valtakunnallinen, poliittisesti riippumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on yli 230 jäsenyhdistystä, joihin kuuluu jo 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,7 miljoonaa ihmistä. Lisäksi Suomessa on noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää 2,4–2,9 miljoonaa ihmistä.