Asuntolainanostoja toukokuussa tavanomaista vähemmän ja mökkilainanostoja runsaammin

Toukokuussa 2020 uusia asuntolainoja nostettiin 1,5 mrd. euron edestä, mikä on 22 % vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Toukokuun aikana asuntolainoja nostettiin vähemmän viimeksi vuonna 2015 . Toukokuussa 2020 uusien asuntolainojen sovittu vuosikorko (0,75 %) oli sama kuin huhtikuussa 2020.

Huhti- ja toukokuun 2020 vähäisistä nostomääristä huolimatta asuntolainakannan vuosikasvuvauhti (2,8 %) ei ole hidastunut. Kasvuvauhtia on ylläpitänyt osaltaan lyhennysvapaiden laaja käyttö. Uudelleen neuvoteltujen [1] asuntolainasopimusten määrä palasi kuitenkin ennätysvilkkaan huhtikuun jälkeen toukokuussa lähes normaalitasolle.

Toukokuussa 2020 uusien asuntolainojen keskimääräinen takaisinmaksuaika ylitti ensimmäistä kertaa 21 vuotta ja oli 21 vuotta 4 kuukautta. Toukokuussa yli 70 % uusista asuntolainoista oli takaisinmaksuajaltaan yli 20 vuotta. Toukokuussa takaisinmaksuajaltaan pidempien lainojen (yli 29 vuotta) osuus uusista asuntolainoista oli 9 %, kun vuosi sitten toukokuussa niiden osuus oli 5 %.

Uusia vapaa-ajanasuntolainoja (mökkilainoja) nostettiin poikkeuksellisen vilkkaasti toukokuussa 2020. Uusia vapaa-ajanasuntolainoja nostettiin 117 milj. euron edestä, mikä on 26 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Viimeksi vapaa-ajanasuntolainoja nostettiin enemmän kuukauden aikana kesäkuussa 2011. Kesäkuu on ollut lähes poikkeuksetta vilkkain nostokuukausi vuosittain. Toukokuussa 2020 uusien vapaa-ajanasuntolainojen keskikorko oli 0,93 % ja keskimääräinen takaisinmaksuaika 18 vuotta 4 kuukautta.

Lainat

Euromääräisten asuntolainojen kanta oli toukokuun 2020 lopussa 101,2 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 2,8 %. Kotitalouslainoista oli toukokuun lopussa kulutusluottoja 16,6 mrd. euroa ja muita lainoja 17,8 mrd. euroa.

Uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin toukokuussa 1,8 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi huhtikuusta 2020 ja oli 1,99 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli toukokuun lopussa 97,3 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 36,2 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli toukokuun 2020 lopussa 99,7 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,09 %. Talletuskannasta oli yön yli talletuksia 87,1 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 4,4 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat toukokuussa 0,4 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli toukokuussa 0,07 %.

Lisätietoja antavat

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 31.7.2020 klo 13.

1 Alkuperäisen lainasopimuksen ehtoihin kuuluvat lyhennysvapaat eivät sisälly uudelleen neuvoteltujen sopimusten määrään.

Uusi kirja seteleiden leikkauksesta18.9.2020 11:25:43 EESTTiedote

Antti Heinosen uusi kirja ”Hallitus kansan kukkarolla. Seteleiden leikkaaminen vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa” käsittelee Suomen setelihistorian dramaattisinta tapahtumaa. Suomen Pankin julkaisema ja Otavan kustantama kirja täydentää Heinosen aikaisempia teoksia Suomen setelihistoriasta. Aiemmin hän on käsitellyt laajoja historiallisia kokonaisuuksia ja tässä kirjassa Heinonen pureutuu yksittäiseen tapahtumaan huomattavan yksityiskohtaisesti. Seteleiden vaihdon toteutustapa vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa eli niiden leikkaaminen tuli suurena yllätyksenä lähes kaikille. Erityisesti vähävaraisille ja haja-asutusalueella asuville koko seteleiden vaihto tuli yllätyksenä merkittävin seurauksin. Monille jäi tunne, että he menettivät puolet seteleidensä arvosta. Pelko uudesta setelinleikkauksesta jäi elämään vuosikymmenten ajaksi ja aiheutti ajoittain laajalti paniikkireaktioita. Kirjan tekijällä Antti Heinosella on merkittävä kansainvälinen ura setelialalla. Nykyisin hän johtaa seteliteolli