Asuntomarkkinat ovat muutakin kuin korkeita hintoja

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto kantaa huolta toimivan ja turvallisen asuntokaupan uhista samaan aikaan, kun eduskunta valmistautuu linjaamaan asuntopolitiikkaa yli kahden vaalikauden ajaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle. Asunnot rakennetaan vuosikymmeniksi ja noin 70 % niihin kertyvästä varallisuudesta on yksityistä, kuluttajien omistusta. Sääntelyn vaikutukset näkyvät suomalaisten asumisessa yli sukupolvien ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä päätöksiä ei tulisi tehdä ilman perusteellista ymmärrystä sääntelyn vaikutuksista asuntojen vaihdantaan.

Liitto haluaa erityisesti nostaa esiin pitkään kestäneen alueellisen eriytymisen asuntomarkkinoilla, jossa merkittävä osa kasvukeskusten ulkopuolella asuvien suomalaisten kiinteistövarallisuuden arvosta uhkaa romahtaa, jos hidastuvilta markkinoilta puuttuvat joustavat ratkaisut. Asuntopolitiikan keinovalikoimasta tulisi löytyä ratkaisut, joilla taataan alueellisesti kestävät ratkaisut ja ratkotaan niitä rakenteellisia ongelmia, jotka ovat syntyneet aiempien vuosikymmenien poliittisten päätösten seurauksena.

Myös teknologinen murros muuttaa kiinteistönvälitysalaa vauhdilla. Sosiaalisen median ja uusien sovellusten myötä markkinoilla on tarjolla kasvava määrä eri tasoisia alustoja ja nettikauppapaikkoja. Kaikki näistä eivät täytä Hyvän välitystavan vaatimuksia turvallisesta ja läpinäkyvästä asuntokaupasta, vaan jättävät kaupan osapuolet yksin vastuineen ja huolineen.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto haluaa painottaa, että kiinteistön myyminen vaatii monipuolista osaamista läpinäkyvyyden ja osapuolten turvallisuuden takaamiseksi. Vastuulliset kiinteistönvälityksen ammattilaiset toimivat luottamuksen arvoisesti kaupan molempien osapuolten etujen mukaisesti. Asuntomarkkinoiden asiantuntemus ja lainmukaisuus ovat keskeisiä tekijöitä kansallisen asuntovarallisuuden hallinnassa sekä markkinatuntemuksessa.

”Olemme kiinteistövälitysalan näkökulmasta huolissamme kehityksestä, jossa asuntomarkkinat jäykistyvät tietyillä alueilla, vaikuttaen negatiivisesti muun muassa työvoiman liikkuvuuteen. Samalla eri tasoisten toimijoiden yhdenmukaiseen sääntelyyn tulisi kiinnittää huomiota, jotta kiinteistönvälitysala voi säilyttää tärkeän roolinsa vastuullisena asuntomarkkinoiden asiantuntijatahona. Näemme, että on tärkeää pitää asuntopolitiikan vaikeita kysymyksiä aktiivisesti esillä ja etsiä niihin yhdessä moniäänisesti ratkaisuja, joissa myös alan toimijat otetaan mukaan keskusteluun”, sanoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää hyvää kiinteistönvälitystapaa, turvallisen ja luotettavan asuntokaupan osaamista sekä asuntomarkkinan tutkimusta ja kehittämistä.

Uudisrakentaminen kasvattaa kaupunkien eroa asuntomarkkinoilla11.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan keskusliitto julkaisee kuukausittain asuntomarkkinakatsauksia, joissa kuvaillaan asuntomarkkinoiden viime aikojen kehitystä. Katsauksesta tarkastellaan merkittävimpiä muutoksia kauden kauppamäärä-, hinta- ja myyntiaikatiedoissa. Luvut ovat peräisin Kiinteistönvälitysalan keskusliiton ylläpitämästä KVKL Hintaseurantapalvelusta, joka kattaa noin 70–75 % Suomessa käydystä vanhojen asuntojen kaupasta.

Asuntomarkkinoiden eriytyminen jatkuu, ero voittajien ja häviävien välillä levenee14.4.2021 09:34:38 EEST | Tiedote

Vuoden ensimmäinen kvartaali on jatkanut edellisen vuoden voimakasta kasvua asuntokaupassa. Suotuisaa markkinan kehitystä tukevat kuluttajien kysyntä lisätilalle ja sen ovat mahdollistaneet nykyinen raha- ja finanssipolitiikka. ”Tarjonnan vähyys erityisesti kasvukeskuksissa on nostanut hintoja kysytyimmillä alueilla. Harvemmin asutuilla alueilla kysyntä taas heikkenee. Lainamarkkina kohdistuu nyt entistä tarkemmin hyvien näkymien alueille”, kommentoi Annukka Mickelsson, liiton toimitusjohtaja.

Kiinteistönvälittäjä tekee pitkää päivää - suuri osa työstä on asiakkaalle näkymätöntä metatyötä31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan ammattilaiset 2020 tutkimus toteutettiin vuodenvaihteessa pitkän, kiireisen syksyn päätteeksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 702 henkilöä, joka vastaa noin neljännestä alan toimijoista. Korona-ajasta huolimatta vastaajista valtaosa tuntee olevansa vähintään tyytyväisiä työhönsä. Työ on itsenäistä, ihmisläheistä ja monipuolista. Myös työn tulosten näkyvyys ja merkityksellisyys koetaan hyvin myönteisesti. Toisaalta avoimissa vastauksissa ilmeni pettymys alan julkikuvan kapeudesta.