Asuntomarkkinat ovat muutakin kuin korkeita hintoja

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto kantaa huolta toimivan ja turvallisen asuntokaupan uhista samaan aikaan, kun eduskunta valmistautuu linjaamaan asuntopolitiikkaa yli kahden vaalikauden ajaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle. Asunnot rakennetaan vuosikymmeniksi ja noin 70 % niihin kertyvästä varallisuudesta on yksityistä, kuluttajien omistusta. Sääntelyn vaikutukset näkyvät suomalaisten asumisessa yli sukupolvien ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä päätöksiä ei tulisi tehdä ilman perusteellista ymmärrystä sääntelyn vaikutuksista asuntojen vaihdantaan.

Liitto haluaa erityisesti nostaa esiin pitkään kestäneen alueellisen eriytymisen asuntomarkkinoilla, jossa merkittävä osa kasvukeskusten ulkopuolella asuvien suomalaisten kiinteistövarallisuuden arvosta uhkaa romahtaa, jos hidastuvilta markkinoilta puuttuvat joustavat ratkaisut. Asuntopolitiikan keinovalikoimasta tulisi löytyä ratkaisut, joilla taataan alueellisesti kestävät ratkaisut ja ratkotaan niitä rakenteellisia ongelmia, jotka ovat syntyneet aiempien vuosikymmenien poliittisten päätösten seurauksena.

Myös teknologinen murros muuttaa kiinteistönvälitysalaa vauhdilla. Sosiaalisen median ja uusien sovellusten myötä markkinoilla on tarjolla kasvava määrä eri tasoisia alustoja ja nettikauppapaikkoja. Kaikki näistä eivät täytä Hyvän välitystavan vaatimuksia turvallisesta ja läpinäkyvästä asuntokaupasta, vaan jättävät kaupan osapuolet yksin vastuineen ja huolineen.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto haluaa painottaa, että kiinteistön myyminen vaatii monipuolista osaamista läpinäkyvyyden ja osapuolten turvallisuuden takaamiseksi. Vastuulliset kiinteistönvälityksen ammattilaiset toimivat luottamuksen arvoisesti kaupan molempien osapuolten etujen mukaisesti. Asuntomarkkinoiden asiantuntemus ja lainmukaisuus ovat keskeisiä tekijöitä kansallisen asuntovarallisuuden hallinnassa sekä markkinatuntemuksessa.

”Olemme kiinteistövälitysalan näkökulmasta huolissamme kehityksestä, jossa asuntomarkkinat jäykistyvät tietyillä alueilla, vaikuttaen negatiivisesti muun muassa työvoiman liikkuvuuteen. Samalla eri tasoisten toimijoiden yhdenmukaiseen sääntelyyn tulisi kiinnittää huomiota, jotta kiinteistönvälitysala voi säilyttää tärkeän roolinsa vastuullisena asuntomarkkinoiden asiantuntijatahona. Näemme, että on tärkeää pitää asuntopolitiikan vaikeita kysymyksiä aktiivisesti esillä ja etsiä niihin yhdessä moniäänisesti ratkaisuja, joissa myös alan toimijat otetaan mukaan keskusteluun”, sanoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää hyvää kiinteistönvälitystapaa, turvallisen ja luotettavan asuntokaupan osaamista sekä asuntomarkkinan tutkimusta ja kehittämistä.

Huolimattomuus yleisin syy asuntokauppariitoihin2.11.2020 14:55:48 EETTiedote

Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.