Asuntomarkkinoiden eriytyminen jatkuu, ero voittajien ja häviävien välillä levenee

Vuoden ensimmäinen kvartaali on jatkanut edellisen vuoden voimakasta kasvua asuntokaupassa. Suotuisaa markkinan kehitystä tukevat kuluttajien kysyntä lisätilalle ja sen ovat mahdollistaneet nykyinen raha- ja finanssipolitiikka. ”Tarjonnan vähyys erityisesti kasvukeskuksissa on nostanut hintoja kysytyimmillä alueilla. Harvemmin asutuilla alueilla kysyntä taas heikkenee. Lainamarkkina kohdistuu nyt entistä tarkemmin hyvien näkymien alueille”, kommentoi Annukka Mickelsson, liiton toimitusjohtaja.

Yhteensä asuntoja myytiin alkuvuodesta 20 541, mikä on 17 % viime vuoden ensimmäistä kvartaalia enemmän. Voimakkain kasvu kokonaiskauppamäärissä oli pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Suomen alueella (+20,5 %), pääkaupunkiseudulla kasvua oli 14 % ja sen kehyskunnissa 12 %.

 Kiinteistönvälittäjät myivät 17 330 vanhaa asuntoa, joka tarkoitti 18 % kasvua verrattuna edellisvuoden ensimmäiseen kvartaaliin. Uudiskohteiden kauppa kasvoi vastaavalla ajalla 14 %.

Kvartaalin paras kuukausi oli maaliskuu. Vanhojen asuntojen kauppamäärät kasvoivat vuodentakaiseen nähden 30 % ja uudiskohteiden kauppamäärissä kasvua oli 50 %. Lahdessa volyymi kasvoi 65 % ja Espoossa 60 % viime vuoden maaliskuuhun verrattuna. Vuoden 2020 maaliskuussa välittäjäkauppoja tehtiin vielä normaaliin tapaan, eikä rajoitustoimet vaikuttaneet maaliskuun päätettyihin kauppamääriin.

Koko kvartaalilla vanhojen asuntojen kauppamäärät kasvoivat eniten (yli 20 %) Kuopiossa ja Lahdessa. Maakunnittain tarkasteltuna välittäjäkauppojen määrä kasvoi tammi-maaliskuussa eniten Kymenlaaksossa, Pohjois-Savossa ja Päijät-Hämeessä, joissa kaikissa kasvua oli neljännes viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna. Vain Lapissa kasvu jäi alle viiden prosentin.

Vanhojen osakehuoneistojen kauppa kasvoi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 20 %, rivitaloasuntojen 17 % ja omakotitalojen 16 %, verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Suomen Pankin tilastojen mukaan helmikuussa nostettiin uusia asuntolainoja 1,7 miljardin edestä, mikä on 130 miljoonaa enemmän, kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.

Osakehuoneistojen hinnat nousseet tasaisesti isoissa kaupungeissa– pääkaupunkiseudulla hinnat nousseet vuodessa yli 7 %

Vanhojen osakeasuntojen hinnat nousivat suurimmissa kaupungeissa. Eniten kasvua kolmen kuukauden vertailujaksolla oli Kuopiossa (7,4 %) ja Oulussa (4,6 %). Muutamassa kaupungissa nähtiin myös laskevia hintoja, kuten esimerkiksi Porissa, jossa hinnat laskivat neljä prosenttia. Pääkaupunkiseudulla hinnat ovat nousseet vuodessa 7,2 %, muissa suurimmissa kaupungeissa kasvua oli keskimäärin vajaan prosentin.

Mökkikaupan kokonaisarvo on kasvanut vuodessa 80 %

Loma-asuntojen kauppa on jatkunut vahvana viime vuoden keväästä lähtien. Vapaa-ajan asuntojen kokonaisarvo ensimmäisellä kvartaalilla oli 87 472 105 euroa, kasvua edellisen vuoden tammi-maaliskuuhun on lähes 80 %.  Kauppamäärissä kasvu oli 52 %.

Mökkikaupan kokonaisarvo on kasvanut eniten Pohjanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa ja määrällisesti eniten kasvua oli Pohjois-Karjalassa. Edellisten viiden vuoden keskiarvoon verrattuna kasvua oli jopa 93 %. Lukumäärällisesti tammi-maaliskuussa myytiin 214 mökkiä viime vuoden alkua enemmän.

Pääkaupunkiseudulla sijaitseva kerrostalokaksio myydään keskimäärin 1,5 kuukaudessa, muualla Suomessa myyntiaika tuplaantuu

Kerrostalokaksion myyntiaika pääkaupunkiseudulla oli maaliskuussa 52 päivää ja muualla Suomessa 87 päivää. Omakotitalon myyntiaika pääkaupunkiseudulla oli 96 päivää, muualla Suomessa omakotitalo myytiin keskimäärin 133 päivässä. Myyntiajat ovat pysyneet tasaisina koko vuoden.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tilastot perustuvat KVKL Hintaseurantapalvelun dataan, jota hyödyntävät kiinteistönvälittäjien ja rakennuttajien lisäksi mm. Tilastokeskus, Suomen Pankki sekä viranomaiset. Katsaus sisältää vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin lopulliset tiedot myös uudistuotannon osalta.

Annukka Mickelsson
annukka.mickelsson@kvkl.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa alan suurimpana etujärjestönä lähes 3 300 ammattilaista. Liiton jäseninä ovat Aktia Kiinteistönvälitys Oy, Huoneistokeskus Oy, OP Koti, Kiinteistömaailma Oy, Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry, RE/MAX Suomi ja Sp-Koti. Tavoitteemme on edistää asiantuntevaa ja luotettavaa kiinteistönvälitystä Suomessa.

Uudisrakentaminen kasvattaa kaupunkien eroa asuntomarkkinoilla11.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan keskusliitto julkaisee kuukausittain asuntomarkkinakatsauksia, joissa kuvaillaan asuntomarkkinoiden viime aikojen kehitystä. Katsauksesta tarkastellaan merkittävimpiä muutoksia kauden kauppamäärä-, hinta- ja myyntiaikatiedoissa. Luvut ovat peräisin Kiinteistönvälitysalan keskusliiton ylläpitämästä KVKL Hintaseurantapalvelusta, joka kattaa noin 70–75 % Suomessa käydystä vanhojen asuntojen kaupasta.

Kiinteistönvälittäjä tekee pitkää päivää - suuri osa työstä on asiakkaalle näkymätöntä metatyötä31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan ammattilaiset 2020 tutkimus toteutettiin vuodenvaihteessa pitkän, kiireisen syksyn päätteeksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 702 henkilöä, joka vastaa noin neljännestä alan toimijoista. Korona-ajasta huolimatta vastaajista valtaosa tuntee olevansa vähintään tyytyväisiä työhönsä. Työ on itsenäistä, ihmisläheistä ja monipuolista. Myös työn tulosten näkyvyys ja merkityksellisyys koetaan hyvin myönteisesti. Toisaalta avoimissa vastauksissa ilmeni pettymys alan julkikuvan kapeudesta.

Asuntomarkkinat ovat muutakin kuin korkeita hintoja18.2.2021 17:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto kantaa huolta toimivan ja turvallisen asuntokaupan uhista samaan aikaan, kun eduskunta valmistautuu linjaamaan asuntopolitiikkaa yli kahden vaalikauden ajaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle. Asunnot rakennetaan vuosikymmeniksi ja noin 70 % niihin kertyvästä varallisuudesta on yksityistä, kuluttajien omistusta. Sääntelyn vaikutukset näkyvät suomalaisten asumisessa yli sukupolvien ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä päätöksiä ei tulisi tehdä ilman perusteellista ymmärrystä sääntelyn vaikutuksista asuntojen vaihdantaan.