Asuntosäätiö-konserni oikoo mutkia asukkaan hyväksi

Yhteistyötä on kehitetty ja sopimuksia uusittu, jotta Asuntosäätiön ja Asokotien asukkaat saisivat jatkossa parempaa palvelua ja asiat saataisiin nopeammin hoidettua. Esimerkiksi asukkaita vuoden jokaisena tuntina palveleva Palvelukeskus vaihtuu heinä-elokuun vaihteessa.
Asukkaat soittavat Palvelukeskukseen esimerkiksi silloin kun vesihana vuotaa. Nyt toimintaa kehitetään niin, että Palvelukeskus ilmoittaa mahdollisimman monesta vikailmoituksesta suoraan sille, joka tekee korjauksen. KUVA: Satu Malin

Asuntosäätiö-konsernin asukkaita palveleva Palvelukeskus on uudistunut, mutta taustalta löytyy laajempi uudistus, jonka tarkoituksena on parantaa niin asiakaspalvelua kuin kiinteistön ylläpitoa.

Asukkaat soittavat Palvelukeskukseen esimerkiksi silloin kun vesihana vuotaa tai jääkaappipakastin ei enää toimi. Asukkaiden ilmoittamat viat ovat aiemmin päätyneet Palvelukeskuksen kautta yleensä huoltoyhtiölle, mutta jatkossa Palvelukeskus tilaa suoraan esimerkiksi putkimiehen paikalle.

– Haasteena on ollut, että huoltoyhtiöiden vasteajat vaihtelevat suuresti. Lisäksi suurin osa vioista ovat sellaisia, jotka vaativat huoltomiehen sijasta esimerkiksi sähkömiestä tai putkiasentajaa, jolloin huoltomiehen tehtäväksi on lähinnä jäänyt korjauksen tilaaminen erikoisliikkeeltä. Ja vaikka olemme jo pitkään tehneet sopimuksia suoraan erikoisliikkeiden kanssa, emme kuitenkaan ole hallinneet palveluverkostoamme riittävän systemaattisesti, vaan käytännössä asiat ovat pitkälti hoituneet huoltoyhtiön toimesta tai tilaamana, kertoo Asokotien kiinteistöjohtaja Kimmo Rintala ja jatkaa:

– Olemme tehneet tämän vuoden aikana useita sopimuksia esimerkiksi putki- ja sähkövikojen huoltokorjauksista. Sopimuksissa on määritelty vasteajat ja hinnat. Olemme edellyttäneet, että huoltoyhtiöt ja isännöitsijät tilaavat kohteisiimme töitä vain näiltä erikoisliikkeiltä.

– Suunnitelmissamme on kehittää toimintaa niin, että Palvelukeskus ilmoittaa mahdollisimman monesta vikailmoituksesta suoraan sille, joka tekee varsinaisen korjauksen. Näin asiat tulevat nopeammin hoidettua ja turhan työn määrä vähenee. Asiakkaan kokemus ei parane pelkästään siksi, että asiat hoidetaan aiempaa nopeammin, vaan myös siksi että asunnossa käynnit vähenevät.

Palvelukeskuksen puhelinnumerot uudistuvat heinä-elokuun vaihteessa. Uudet numerot otettiin käyttöön 23.7. ja vanhat numerot poistuvat käytöstä elokuuhun mennessä. Asuntosäätiön asukkaita palvellaan jatkossa numerossa 09 4246 9339 ja Asokodin asukkaita numerossa 09 4246 9333. Numeroon soittamiseen ei liity palvelumaksua ja asukkaat voivat jättää halutessaan takaisinsoittopyynnön.

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit)
Kimmo Rintala, kiinteistöjohtaja

Asuntosäätiö on alueiden ja monipuolisen asuntotuotannon kehittämiseen erikoistunut rakennuttaja ja kiinteistöjen omistaja. Se rakennuttaa vuosittain noin 400 asuntoa erityyppisillä omistusmuodoilla. Konserni omistaa yli 17 000 asuntoa ja on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Asuntosäätiön suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa yli 16 000 asumisoikeusasuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.