Atean ensimmäinen vuosineljännes Suomessa: Vahva kasvu jatkui palveluissa ja laiteliiketoiminnassa

Atea Finland Oy:n liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 27,4 prosenttia. Julkishallinto oli voimakkaassa kasvussa erityisesti valtionhallinnon ja turvasektorin alueilla. Yritykset panostivat ulkoistus- ja elinkaaripalveluihin.

Atea Finland Oy:n tammi–maaliskuun 2023 liikevaihto oli 111,1 miljoonaa euroa ja se kasvoi 27,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Liikevoitto (EBIT) oli 2,2 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 48,5 prosenttia.

”Palveluliiketoimintamme kasvoi lähes kaikilla alueilla, ja solmimme uusia merkittäviä palvelusopimuksia. Palveluissa korostuivat erityisesti käyttäjäympäristöjen hallintaan liittyvät ratkaisut. Myös tiedonhallinnan alueella solmimme uusia merkittäviä sopimuksia. Olemme tyytyväisiä vahvaan kasvuun haastavassa markkinatilanteessa”, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

Atea valittiin maailman vastuullisimmaksi IT-palveluyhtiöksi

Atean vuoden 2022 vastuullisuusraportti julkaistiin maaliskuussa. Atea-konserni keräsi viime vuonna asiakkailtaan 604 110 IT-laitetta joko uuteen käyttöön tai materiaalikierrätykseen. Omia päästöjään (Scope 1 ja 2) konserni on vähentänyt 46,1 prosenttia vuodesta 2019.

Atea on jälleen mukana juuri julkaistulla Financial Timesin Europe´s Climate Leaders -listalla, joka listaa eurooppalaisia edelläkävijäyrityksiä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Tammikuussa Atea nousi jo toistamiseen maailman vastuullisimmaksi yhtiöksi IT-palveluiden kategoriassa Corporate Knightsin Global 100 -indeksissä.

”Vastuullisuus on yksi menestyksemme kulmakivistä ja sen merkitys asiakkaidemme valinnoissa korostuu koko ajan enemmän. Alallamme tarvitaan paljon lisää tietoa ja läpinäkyvyyttä vastuullistyön tuloksista, ja siksi erilaiset puolueettomat vertailut ja sertifikaatit ovat tärkeitä myös ostopäätösten teossa. Haluamme pitää vastuullisuusasioita omalta osaltamme näkyvästi esillä ja kannustamme asiakkaitamme ottamaan vastuullisuuden osaksi hankinta- ja kilpailutuskriteerejään”, Juha Sihvonen kertoo.

Atea-konsernin Q1/2023 ja IFRS15:n mukainen raportointi

Atea-konserni käyttää taloudellisessa raportoinnissaan IFRS15:n mukaista liikevaihdon kirjaustapaa agentti/päämiestulkinnan mukaisesti. Suomen tilinpäätöksessään Atea noudattaa suomalaista kirjanpitokäytäntöä.

Atea-konsernin Q1/2023

• IFRS15:n mukainen laskutus: 1 110,7 miljoonaa euroa (+21,0 % vuoden 2022 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 791,3 miljoonaa euroa (+25,9 %)
  • Liikevoitto (EBIT): 22,8 miljoonaa euroa (+37,0 %)

Atea Finland Oy:n Q1/2023

• IFRS15:n mukainen laskutus: 111,1 miljoonaa euroa (+27,4 % vuoden 2022 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 88,5 miljoonaa euroa (+45,8 %)

Atea Finland on IT-palvelutalo, joka auttaa asiakkaitaan luomaan tuottavamman ja mielekkäämmän työympäristön – rakennamme Suomea tietotekniikalla. Olemme toimineet Suomessa yli 30 vuotta, ja meillä on yli 600 ammattilaista luomassa joustavia ja tuottavia IT-ympäristön ratkaisuja ja palveluja.

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on yli 8 000 työntekijää 88 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Atea-konsernin IFRS15:n mukainen laskutus vuonna 2022 oli noin 4,6 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä.

www.atea.fi

Kutsu medialle: Vuoden suurin IT-alan tapahtuma käsittelee kuumimmat ilmiöt ja pohtii teknologiaa toivon luojana5.10.2023 11:29:08 EEST | Kutsu

Tietotekniikan ja tekoälyn odotetaan tarjoavan ratkaisut niin terveydenhuollon, oppimisen kuin turvallisuudenkin valtaviin tulevaisuuden haasteisiin. Mutta millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio käytännössä tarjoaa? Vuoden suurimmassa IT-alan tapahtumassa Atea Focuksessa pohditaan teknologian roolia tulevaisuuden haasteiden ratkaisijana ja palkitaan Vuoden vastuullisimmat digiteot.