Ateneum avautuu ja pääsylippujen myynti siirtyy Lippu.fi:n kanaviin

Ateneumin taidemuseo avautuu yleisölle tiistaina 27. huhtikuuta 2021. Museo on ollut suljettuna koronaviruksen leviämisen estämiseksi 30. marraskuuta 2020 alkaen. Toistaiseksi kaikkien museovieraiden on ostettava lippu tietylle saapumisajankohdalle museoon Lippu.fi:n kautta turvallisen museokäynnin takaamiseksi. Lipunmyynti esillä olevaan taidemaalari Ilja Repinin näyttelyyn alkaa tiistaina 20. huhtikuuta 2021 klo 9.00. Lippuja myydään rajoitettu määrä. Muutokset ovat mahdollisia.

Ilja Repin: Volgan lautturit (1870–1873). Venäläisen taiteen museo. © Venäläisen taiteen museo, Pietari

Lipunmyynti, liput vuosikorteilla ja alle 18-vuotiaiden sisäänpääsy

Tiukimpien rajoitusten ollessa voimassa kaikki pääsyliput myydään Lippu.fi:n kautta. Paikan päältä Ateneumista ei voi ostaa lippua näyttelyyn. Odotuksena on, että lipuille Ilja Repinin näyttelyyn on suuri kysyntä: tämän vuoksi Ateneum on valinnut kumppanikseen Lippu.fi:n, jolla on monipuoliset kanavat ja ruuhkatilanteissakin suuri kapasiteetti lipunmyyntiin.

Lippu.fi:n kautta ostettaessa normaalin pääsylipun hinta on 19 € ja alennetun pääsylipun hinta 17 € (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, siviilipalvelus- ja varusmiehet/-naiset). Museokortilla pääsylippu on maksuton, mutta se tulee ostaa ennakkoon Lippu.fi:stä. Muut vuosikorttilaiset sekä ryhmät ovat tervetulleita Ateneumiin sitten, kun tiukimmat rajoitukset poistuvat. Tästä tiedotetaan erikseen.

Rajatun asiakasmäärän vuoksi alle 18-vuotiaille on ostettava aluksi normaalihintainen pääsylippu. Kun rajoitukset helpottavat, alle 18-vuotiaat ovat tervetulleita Ateneumiin maksutta. Tällöin myös alle 18-vuotiaiden liput tulee varata Lippu.fi:stä.

Kaikkiin edellä mainittuihin hintoihin, myös ilmaiseen sisäänpääsyyn oikeuttaviin kortteihin, lisätään Lippu.fi:n palvelumaksu 2 euroa sekä vähintään 1 euron tilausmaksu riippuen valitusta toimitustavasta.

Lippu.fi-verkkopalvelun lisäksi lipun voi ostaa Lippu.fi:n puhelinpalvelusta, puh. 0600 900 900 (ma–pe 9–17, 2 € / alk. min + mpm/pvm) sekä Stockmannilta.

Kun rajoitukset helpottavat, lippuja ryhdytään myymään myös museon lipunmyynnistä, jos niitä on jäljellä. Museosta ostetusta lipusta veloitetaan vain lipun hinta 19 tai 17 euroa.

Lue lisää alennusryhmistä Ateneumin sivuilla

Turvallinen museovierailu Ateneumissa

Pääsylippuja myydään ajankohtiin, jotka alkavat 30 minuutin välein. Lipun ostaneiden museovieraiden sisäänkäynti on Ateneuminkujan puolella. Sisään voi saapua haluamanaan ajankohtana lipussa lukevan 30 minuutin aikana. Suosituksena on, että ruuhkien välttämiseksi kaikki asiakkaat eivät saavu museoon heti ensimmäisenä mahdollisena saapumisaikana. Museoon saavuttuaan näyttelyissä voi viipyä niin kauan kuin haluaa.

Lue ohjeemme turvalliseen museovierailuun

Ateneumissa esillä olevat näyttelyt

Aluksi museon avautuessa yleisöllä on pääsy vain kolmannen kerroksen Ilja Repinin näyttelyyn. Myöhemmin yleisö voi vierailla myös Fokus-salin näyttelyssä Hannu Väisänen ja Schillmark-variaatiot sekä Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyssä ja tästä tiedotetaan erikseen. Rajaamalla pääsyä näyttelyihin taataan se, että yleisön museokäynti on varmasti turvallinen. Ilja Repinin näyttely on esillä su 29.8.2021 asti ja Hannu Väisäsen näyttely su 8.8.2021 asti.

Näyttelyiden lisäksi myös Ateneumin museokauppa on avoinna. Kahvila-ravintola Ateneum Bistro ja kolmannen kerroksen Café Ateneum ovat avoinna koronarajoitusten niin salliessa. Kaupassa ja ravintoloissa saa vierailla ilman käyntiä näyttelyssä, jos niissä on tilaa. Noudatamme kulloinkin voimassa olevia henkilörajoituksia.

Näyttelyintroja ja hiljaisten salien opastuksia järjestetään myöhemmin Ilja Repinin näyttelyn aikana, jos voimassa olevat rajoitukset sen sallivat. Etäopastuksille voi ostaa lipun Museoshop-verkkokaupasta. Ryhmät voivat varata oman näyttelyintron, opastuksen tai etäopastuksen Kansallisgallerian palvelumyynnistä: 0294 500 500 (ma–pe klo 10–14), sähköposti: myynti [a] kansallisgalleria.fi.

Tutustu näyttelyihin

Ilja Repin

Fokus-sali: Hannu Väisänen ja Schillmark-variaatiot

Kokoelmanäyttely Suomen taiteen tarina

Tutustu Ateneumin palveluihin ryhmille

Twitter: @AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Viestintäpäällikkö Johanna Eiramo, puh. 0400 99 56 99, johanna.eiramo [a] ateneum.fi
Tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari [a] ateneum.fi

Kuvat: press.ateneum.fi | käyttäjätunnus: ateneum | salasana: mediat

Ilja Repin: Omakuva (1887). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova
Ilja Repin: Zaporogit kirjoittamassa pilkkakirjettä Turkin sulttaanille (1880–1891). Venäläisen taiteen museo. © Venäläisen taiteen museo, Pietari
Ilja Repin: Säveltäjä Modest Musorgskin muotokuva (1881). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova
Ilja Repin: Taiteilija Jelizaveta Zvantsevan muotokuva (1889). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Ilja Repin: Natalia Nordmannin ja Ilja Repinin kaksoismuotokuva (1903). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Ilja Repin: Pyryharakka (Taiteilijan tyttären Vera Repinan muotokuva) (1884). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova
Ilja Repin: Ristisaatto Kurskin kuvernementissa (1881–1883). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova
Ilja Repin: Sadko vedenalaisessa valtakunnassa (1876). Venäläisen taiteen museo. © Venäläisen taiteen museo, Pietari
Ilja Repin: Paronitar Varvara Uexküll von Gyldenbandtin muotokuva (1889). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova

Ateneum on Suomen taiteen koti ja osa Kansallisgalleriaa yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. Kokoelmaamme kuuluu yli 20 000 kansallisaarretta, jotka ovat meidän kaikkien yhdessä omistamia taideteoksia. Meiltä löytyy taidetta 1800-luvulta moderniin. www.kansallisgalleria.fi

The Ateneum to open and admission ticket sales to be transferred to Lippu.fi19.4.2021 11:02:00 EEST | Press release

The Ateneum Art Museum is to open to the public on Tuesday 27 April 2021. The museum has been closed since 30 November 2020 to prevent the spread of the coronavirus. Until further notice, all visitors to the Ateneum must purchase a ticket with a set arrival time through Lippu.fi to ensure a safe visit to the museum. Ticket sales for the ongoing exhibition of work by the painter Ilya Repin will start on Tuesday 20 April 2021 at 9:00. The number of tickets is limited. Changes are possible.

Ateneum öppnas och biljettförsäljningen går över till Lippu.fi:s kanaler19.4.2021 11:01:00 EEST | Tiedote

Konstmuseet Ateneum öppnas för publik tisdagen den 27 april 2021. Museet har varit stängt sedan den 30 november 2020 för att förhindra coronavirusets spridning. Tillsvidare måste alla museibesökare köpa biljett med en bestämd ankomsttid via Lippu.fi för att ett tryggt museibesök ska kunna garanteras. Försäljningen av biljetter till målaren Ilja Repins aktuella utställning öppnas tisdagen den 20 april kl. 9.00. Ett begränsat antal biljetter kommer att säljas. Ändringar är möjliga.

The artists of the Ateneum’s 2021 exhibitions include Outi Heiskanen, Eino Ruutsalo and Hannu Väisänen3.3.2021 11:47:00 EET | Press release

From 8 October 2021 to 9 January 2022, a retrospective exhibition by the arts academician Outi Heiskanen will be on display on the third floor of the Ateneum Art Museum. There will be two compact exhibitions on show in the Fokus Gallery on the museum’s second floor: Hannu Väisänen and Schillmark Variations, from 13 April to 8 August 2021, and Eino Ruutsalo’s Experimental 1960s, from 14 September 2021 to 3 April 2022. The exhibitions are subject to change.