Ateneum tar emot fler besökare fr.o.m. tisdagen den 22 juni

Inträdet till Konstmuseet Ateneums underlättas. Från och med den 22 juni kan Ateneum ta in flera besökare per dag, och biljetter säljs igen också vid dörren. Samma dag kl. 9.00 börjar Lippu.fi också sälja biljetter för tiden 6.7–29.8. Fortfarande rekommenderas förköp för besökare som önskar försäkra sitt inträde vid en viss tidpunkt. Antalet besökare kan utökas nu då regionförvaltningsverket i Södra Finland har underlättat de samlings- och säkerhetsavståndsbegränsningar som varit gällande i huvudstadsregionen.

Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.

Efterfrågan på biljetter till Repinutställningen har varit mycket stor

Den synnerligen populära målaren Ilja Repins utställning visas till och med sö 29.8.2021. Dessutom visas utställningen Hannu Väisänen och Schillmark-variationer till 8.8.2021 och samlingsutställningen Historier inom finsk konst. Av de förhandsbiljetter som hittills har varit till salu för sommaren har 80 procent redan sålts.

Vi rekommenderar förhandsköp av biljetter

Samtliga förhandsbiljetter säljs via Lippu.fi. Om du vill försäkra dig om inträde vid en viss tidpunkt rekommenderar vi förhandsköp.

Via Lippu.fi kostar normalprissatta biljetter 19 € och rabatterade biljetter 17 € (studerande, pensionärer, arbetslösa, civiltjänstgörare, värnpliktiga). Från den 22 juni kan man betala biljetter på Lippu.fi också med olika årskort (t.ex. museikort, presskort, Ateneums vänners medlemskort och lärarkort). Från Lippu.fi kan man också boka inträdesbiljett för personer under 18 år. Rätten till rabattbiljett eller gratis inträde kontrolleras i samband med biljettkontrollen.

Till priset på alla via Lippu.fi förhandsbeställda biljetter, det gäller också kort som ger gratis inträde och personer under 18 år, läggs Lippu.fi:s serviceavgift på 2 euro samt ett bokningstillägg på minst 1 euro beroende på hur biljetten levereras. Utöver Lippu.fi:s webbtjänst kan biljetter också köpas via Lippu.fi:s telefontjänst, tel. 0600 900 900 (må–fre 9–17, 2 € /påbörjad minut + lsa) samt på Stockmann.

Köp inträdesbiljett via Lippu.fi

Från och med den 22 juni säljs biljetter också på Ateneum

De som ämnar köpa biljett på platsen måste bereda sig på att köa. Tidpunkten för inträdet beror på antalet kunder när biljetten köps. Biljettförsäljningen vid dörren avslutas en timme innan museet stänger.

För biljetter som köps på platsen debiteras endast biljettpriset 19 eller 17 euro. Det innebär att personer med olika slags årskort och personer under 18 år då kommer in utan att behöva erlägga Lippu.fi:s service- och bokningsavgifter.

Olika ingångar för förhandsköpta och på platsen köpta biljetter

De som har köpt biljett på förhand ska gå in till museet från Ateneumgränden. Biljetter säljs för varje påbörjad halvtimme. Du kan komma när som helst under den halvtimme som finns angiven på biljetten. Vi rekommenderar att de som har biljett till dagens sista ankomsttid kommer genast i början av timmen för att på så sätt ha en hel timme på sig att se utställningen innan museet stänger.

Personer som önskar köpa biljett på platsen använder Ateneums huvudentré på Brunnsgatan.

I augusti är Ateneum öppet alla dagar klockan 10–21

Under Repin-utställningens sista veckor 2–29.8.2021 håller Ateneum öppet alla veckodagar, från måndag till söndag, kl. 10–21.

Kontrollera museets öppettider

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari [a] ateneum.fi

Kommunikationschef Johanna Eiramo, tel. 0400 99 56 99, johanna.eiramo [a] ateneum.fi

Bilder: press.ateneum.fi | Märk! Bildbanken har förnyats. Vänligen skapa ett personligt lösenord i banken.

Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.

Ateneum är den finska konstens hem och hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Sinebrychoffs konstmuseum. I vår samling finns över 20 000 nationalskatter som är allas vår gemensamma egendom. Hos oss finns konst från 1800-talet och fram till modern tid. www.kansallisgalleria.fi/sv

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

The Ateneum to admit more visitors from Tuesday 22 June17.6.2021 09:41:56 EEST | Press release

Admission to exhibitions at the Ateneum Art Museum is becoming easier. The Ateneum is increasing the number of daily visitors, and tickets will also be sold at the door from Tuesday 22 June 2021. The same day marks the start of the sale of additional tickets at Lippu.fi for the period from 6 July to 29 August (selling begins at 9:00). Pre-booking tickets is still recommended if you want to guarantee your admission to the museum at a preferred time. The number of visitors admitted can be increased now that the Regional State Administrative Agency for Southern Finland has relaxed the restrictions on assembly and safe distances that were in force in the Helsinki metropolitan area.

Ateneum ottaa enemmän yleisöä ti 22. kesäkuuta alkaen17.6.2021 09:40:32 EEST | Tiedote

Pääsy Ateneumin taidemuseon näyttelyihin helpottuu. Ateneum kasvattaa päiväkohtaisia kävijämääriä ja lippuja myydään myös ovelta ti 22.6.2021 alkaen. Samana päivänä klo 9.00 alkaa myös lisälippujen myynti Lippu.fi:ssä 6.7.–29.8. väliselle ajalle. Ennakkolipun ostoa suositellaan edelleen, jos haluaa varmistaa pääsyn museoon haluamanaan ajankohtana. Kävijämääriä voidaan kasvattaa nyt, kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto on lieventänyt pääkaupunkiseudulla voimassa olleita kokoontumis- ja turvavälirajoituksia.

Outi Heiskanen’s retrospective exhibition at the Ateneum from October 20213.6.2021 08:57:00 EEST | Press release

From 8 October 2021 to 9 January 2022, a retrospective exhibition by the arts academician Outi Heiskanen will be on display on the third floor of the Ateneum Art Museum. Heiskanen is a virtuoso printmaker, but also an experimenter who questions the rules and breaks boundaries. Heiskanen is also known as a pioneer of performance art and land and environmental art. The exhibition is curated by an expert on Heiskanen’s art and her long-time friend, Tuula Karjalainen PhD, together with the chief curator at the Ateneum, Sointu Fritze.

Outi Heiskanens retrospektiva utställning till Ateneum i oktober 20213.6.2021 08:56:00 EEST | Tiedote

På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 8.10.2021–9.1.2022 konstakademiker Outi Heiskanens retrospektiva utställning. Heiskanen är en virtuosmässig konstgrafiker som också experimenterar med att ifrågasätta regler och spränga gränser. Heiskanen är även känd som en pionjär inom performanskonst samt jord- och miljökonst. Utställningens kurator är Heiskanens mångåriga vän och konstkännare FD Tuula Karjalainen tillsammans med Ateneums intendent Sointu Fritze.

Outi Heiskasen retrospektiivinen näyttely Ateneumiin lokakuussa 20213.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään 8.10.2021–9.1.2022 taiteen akateemikko Outi Heiskasen retrospektiivinen näyttely. Heiskanen on virtuoosimainen taidegraafikko, mutta myös sääntöjä kyseenalaistava ja rajoja rikkova kokeilija. Heiskanen tunnetaan myös performanssitaiteen sekä maa- ja ympäristötaiteen edelläkävijänä. Näyttelyn on kuratoinut Heiskasen taiteen tuntija ja pitkäaikainen ystävä FT Tuula Karjalainen yhdessä Ateneumin intendentin Sointu Fritzen kanssa.

The Ateneum to open and admission ticket sales to be transferred to Lippu.fi19.4.2021 11:02:00 EEST | Press release

The Ateneum Art Museum is to open to the public on Tuesday 27 April 2021. The museum has been closed since 30 November 2020 to prevent the spread of the coronavirus. Until further notice, all visitors to the Ateneum must purchase a ticket with a set arrival time through Lippu.fi to ensure a safe visit to the museum. Ticket sales for the ongoing exhibition of work by the painter Ilya Repin will start on Tuesday 20 April 2021 at 9:00. The number of tickets is limited. Changes are possible.