Ateneum tar emot fler besökare fr.o.m. tisdagen den 22 juni

Inträdet till Konstmuseet Ateneums underlättas. Från och med den 22 juni kan Ateneum ta in flera besökare per dag, och biljetter säljs igen också vid dörren. Samma dag kl. 9.00 börjar Lippu.fi också sälja biljetter för tiden 6.7–29.8. Fortfarande rekommenderas förköp för besökare som önskar försäkra sitt inträde vid en viss tidpunkt. Antalet besökare kan utökas nu då regionförvaltningsverket i Södra Finland har underlättat de samlings- och säkerhetsavståndsbegränsningar som varit gällande i huvudstadsregionen.

Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.

Efterfrågan på biljetter till Repinutställningen har varit mycket stor

Den synnerligen populära målaren Ilja Repins utställning visas till och med sö 29.8.2021. Dessutom visas utställningen Hannu Väisänen och Schillmark-variationer till 8.8.2021 och samlingsutställningen Historier inom finsk konst. Av de förhandsbiljetter som hittills har varit till salu för sommaren har 80 procent redan sålts.

Vi rekommenderar förhandsköp av biljetter

Samtliga förhandsbiljetter säljs via Lippu.fi. Om du vill försäkra dig om inträde vid en viss tidpunkt rekommenderar vi förhandsköp.

Via Lippu.fi kostar normalprissatta biljetter 19 € och rabatterade biljetter 17 € (studerande, pensionärer, arbetslösa, civiltjänstgörare, värnpliktiga). Från den 22 juni kan man betala biljetter på Lippu.fi också med olika årskort (t.ex. museikort, presskort, Ateneums vänners medlemskort och lärarkort). Från Lippu.fi kan man också boka inträdesbiljett för personer under 18 år. Rätten till rabattbiljett eller gratis inträde kontrolleras i samband med biljettkontrollen.

Till priset på alla via Lippu.fi förhandsbeställda biljetter, det gäller också kort som ger gratis inträde och personer under 18 år, läggs Lippu.fi:s serviceavgift på 2 euro samt ett bokningstillägg på minst 1 euro beroende på hur biljetten levereras. Utöver Lippu.fi:s webbtjänst kan biljetter också köpas via Lippu.fi:s telefontjänst, tel. 0600 900 900 (må–fre 9–17, 2 € /påbörjad minut + lsa) samt på Stockmann.

Köp inträdesbiljett via Lippu.fi

Från och med den 22 juni säljs biljetter också på Ateneum

De som ämnar köpa biljett på platsen måste bereda sig på att köa. Tidpunkten för inträdet beror på antalet kunder när biljetten köps. Biljettförsäljningen vid dörren avslutas en timme innan museet stänger.

För biljetter som köps på platsen debiteras endast biljettpriset 19 eller 17 euro. Det innebär att personer med olika slags årskort och personer under 18 år då kommer in utan att behöva erlägga Lippu.fi:s service- och bokningsavgifter.

Olika ingångar för förhandsköpta och på platsen köpta biljetter

De som har köpt biljett på förhand ska gå in till museet från Ateneumgränden. Biljetter säljs för varje påbörjad halvtimme. Du kan komma när som helst under den halvtimme som finns angiven på biljetten. Vi rekommenderar att de som har biljett till dagens sista ankomsttid kommer genast i början av timmen för att på så sätt ha en hel timme på sig att se utställningen innan museet stänger.

Personer som önskar köpa biljett på platsen använder Ateneums huvudentré på Brunnsgatan.

I augusti är Ateneum öppet alla dagar klockan 10–21

Under Repin-utställningens sista veckor 2–29.8.2021 håller Ateneum öppet alla veckodagar, från måndag till söndag, kl. 10–21.

Kontrollera museets öppettider

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari [a] ateneum.fi

Kommunikationschef Johanna Eiramo, tel. 0400 99 56 99, johanna.eiramo [a] ateneum.fi

Bilder: press.ateneum.fi | Märk! Bildbanken har förnyats. Vänligen skapa ett personligt lösenord i banken.

Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.

Ateneum är den finska konstens hem och hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Sinebrychoffs konstmuseum. I vår samling finns över 20 000 nationalskatter som är allas vår gemensamma egendom. Hos oss finns konst från 1800-talet och fram till modern tid. www.kansallisgalleria.fi/sv

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

The Modern Woman and Dialogue: online press conference on Wednesday 9 February at 11:0026.1.2022 10:25:21 EET | Press Invitation

The exhibitions The Modern Woman and Dialogue – Elina Brotherus and Hannele Rantala will be presented at the Ateneum Art Museum from Thursday 10 February to Sunday 27 March 2022. The opening day of the exhibitions has been advanced by one day. More information about the exhibitions is to be given online on 9 February from 11:00 to 12:00, and visitors can explore the exhibitions at the Ateneum from 14:00 to 16:00.