Att flytta elförbrukningen till när det blåser kommer samhället till nytta

Att flytta elförbrukningen till de timmar när elproduktionen är hög i Finland är en viktig faktor när man talar om att få elen att räcka till kommande vinter. Enligt Vasa Elektriskas beräkning har vindkraft en stor roll i det hela.
Bild: EPV Energi Ab

- Ifall konsumenterna kunde tajma sin elförbrukning till de timmar när det blåser skulle det minska på risken för elbrist. Dessutom skulle det ha en lindrande effekt på elmarknadens höga priser, säger Mikael Mäkelä, energichef på Vasa Elektriska.

Enligt beräkningen kan marknadspriset vara till och med långt över 300 procent dyrare under de timmar när det blåser minst, i jämförelse med de timmar när det blåser mest.

Vindkraft är den förmånligaste elproduktionsformen och därför är det typiskt att elens partipris är lägre än genomsnittet när det blåser.

Basta när det blåser: små gärningar har stor betydelse

Vasa Elektriska undersökte hur konsumenten kunde påverka elens tillräcklighet och på långsikt också elens prissituation.

I beräkningen användes som exempel ett för finländare bekant tidsfördriv: att bada bastu. I Finland finns uppskattningsvis 3,2 miljoner bastun. I beräkningen uppskattade man att 1,5 miljoner av dem var elbastun. Ifall alla elbastun skulle värmas under de timmar när det blåser mest, skulle det leda till en stor inbesparing. Då skulle energin för en timmes bastubad kosta 1,6 miljoner euro mindre än om bastun värmdes när det var vindstilla.

Genom att i större grad flytta elförbrukningen till de blåsiga och billigare timmarna skulle det i slutändan komma till nytta för både konsumenterna och elbolagen.

- Ifall el förbrukas när det är blåsigt kan elbolagen köpa in billigare el och således också sälja billigare el till konsumenterna. När det blåser är också produktionsnivån hög. Därför skulle det också påverka tillräckligheten.

- En förbrukare med börselavtal som tidsanpassar sin förbrukning får direkt ekonomisk nytta.

Att utnyttja vindkraft är smart i en situation som är utmanande för både konsumenter och elbolag. Man har beräknat att vindkraftkapaciteten vid full produktion är på 5 000 megawatt i slutet av 2022.

- Det är en tredjedel av toppförbrukningen i Finland på vintern. Vindkraftsproduktionen är på relativt bra nivå också under vinterhalvåret. Högtryck och hård kyla är utmanande.

Det höga marknadspriset på el har redan länge orsakat problem inom branschen. Det är frågan om en mångfacetterad situation som man aktivt söker lösningar till.

- Hur elen kommer att räcka till under den kommande vintern är en verklig utmaning. Fastän elreglering är något man tar till i ytterst exceptionella situationer är det viktigt att uppmana konsumenterna att se över sin egen elförbrukning.

Att hellre knäppa på elbastun när det blåser är ett bra exempel bland andra.

- Att ladda elbilen under natten är något vi absolut rekommenderar.

I beräkningen jämfördes det genomsnittliga spot-priset på el under de mest vindstilla och de blåsigaste timmarna i Finland. Priserna och vindsituationen noterades under tidsperioden 1.12.2021-31.7.2022. Som utgångspunkt användes en bastuugn med en medeleffekt på 7 kW och en användningstid på 1 timme.

Bild: EPV Energi Ab