Atte Harjanne: Tilanne ei parane ylhäältä päin selittämällä vaan arjen haasteet ja huolet vakavasti ottamalla

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne puhui Vihreiden puoluekokouksessa Seinäjoella lauantaina 10.6. Harjanne nosti esiin Vihreiden roolin tulevaisuuspuolueena, vihreän siirtymän ja arveli Säätytalolla keskusteluissa olevan bensan hinnannousun hillitsemisen tehottomaksi ja kalliiksi tavaksi ohjata kuluttajia.

– Jotta vaadittuja uudistuksia Suomen talouteen ja hyvinvointivaltion rakenteisiin saadaan tehtyä, on huolehdittava kolmesta tunteesta. Ihmisillä on oltava tunne, että muutos on välttämätön, että se on hyväksi - ja että se on reilu, Harjanne sanoo.

Harjanne näkee vihreässä siirtymässä valtavan potentiaalin Suomen talouden kannalta.

– Talouden uudistaminen ekologisesti ja ilmaston kannalta kestäviin rajoihin on välttämätöntä. Tieteellinen tilannekuva on varsin yksiselitteinen: 1,5 asteen tavoite karkaa käsistä ja olemme aidosti kusessa. Olemme onneksi saaneet tavoitteellisen politiikan ansiosta käännettyä maailmaa asentoon, jossa päästöjen vähentäminen ei auta vain pidemmällä aikavälillä ja globaalisti, vaan näkyy suoraan massiivisena teollisten investointien aaltona, erityisesti tänne Suomeen, Harjanne sanoo.

– Ilmastotoimien reiluuden tunteen kanssa työ on sen sijaan kesken, ja se vaikeuttaa myös välttämättömyyden ja hyödyn viestimistä. Tilanne ei parane ylhäältä päin selittämällä vaan arjen haasteet ja huolet vakavasti ottamalla, Harjanne sanoo.

Harjanne peräänkuuluttaa Suomen talouden uudistamista myös julkisen talouden vahvistamisen sekä maan kilpailukyvyn ja vetovoiman takaamiseksi.

– Tämän välttämättömyyden kokoomus on onnistunut viestimään tehokkaasti, ja siksi Petteri Orpo johtaa nyt hallitusneuvotteluita. Nyt hallitusta muodostavalta porukalta en kuitenkaan uskalla odottaa kovin reilua uudistamista, tai edes erityisen kustannustehokasta ja vaikuttavaa politiikkaa, Harjanne harmittelee.

– Keskeneräistä taideteosta on vaikea arvioida, mutta tihkuneiden tietojen valossa kuulostaa siltä, että talousvastuu ja kustannustehokkaat markkinamekanismit jäävät uudessa hallitusohjelmassa yhä edelleen tehottomien yritys- ja verotukien alle. Päälle on ilmeisesti tulossa myös bensapopulismia, joka käy kalliiksi oikeastaan kaikilla mittareilla. Kovimpia nettohyötyjiä ovat suurituloiset isojen polttomoottoriautojen omistajat – ja samalla fossiilituloilla valtaansa pitävät pahikset ympäri maailmaa hierovat käsiään, Harjanne jatkaa.

Harjanne korostaa liikkumisen ja muiden elinkustannusten nousun olevan aito ja asiallinen huoli, johon Vihreidenkin on tarjottava ratkaisuja.

– Ja niin olemme tehneetkin, kun olemme edistäneet kohdennettua energiarahaa. Könttäsummakompensaatio on muuten myös ekonomistien tarjoama lääke, eivät veroalet tai hintasääntely, Harjanne päättää.

Harjanteen koko puhe luettavissa Vihreiden nettisivuilla: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/atte-harjanteen-puhe-vihreiden-puoluekokouksessa-10-6-2023/