Attendo on joutunut irtisanomaan kuntien hoivasopimuksia – ei vaikutuksia asukkaiden asumiseen ja hoivaan

Vastuullisena hoivan tuottajana Attendo ei voi jatkaa yhteistyötä sopimuksilla, jotka eivät anna mahdollisuutta laadukkaaseen hoivaan. Hoivan kustannuksia ovat kuluvana vuonna nostaneet esimerkiksi henkilöstömitoitus ja kiihtyvä inflaatio.

Attendo on pitkin syksyä neuvotellut siitä, miten turvata vanhuksille hyvä ja laadukas hoiva myös vuonna 2023. Neuvottelut eivät ole kaikilla alueilla johtaneet tuloksiin, ja nyt aika uhkaa loppua kesken.Samaan aikaan osa hyvinvointialueista on irtisanonut sopimuksia Attendon kanssa.

– Hyvinvointialueet aloittavat jo vuodenvaiheessa, mutta asiat ovat monin paikoin edelleen auki. Tämä on huolestuttavaa, sillä asia koskee isoa joukkoa hoivan asiakkaita. Hyvinvointialueet ostavat jo noin puolet ikäihmisten ympärivuorokautisen hoivan palveluista meiltä ostopalvelutuottajilta. Meidän on toimittava nyt, sillä nykyisissä sopimuksissamme on pitkät irtisanomisajat, sanoo Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist

Attendo on joutunut irtisanomaan merkittävän määrän hoivasopimuksia kuntien ja kuntayhtymien kanssa eri puolilla Suomea. Vastuullisena hoivan tuottajana Attendo ei voi jatkaa yhteistyötä sopimuksilla, jotka eivät anna mahdollisuutta laadukkaaseen hoivaan. Palvelujen hinnan on katettava laadukkaan hoivan kustannukset. Kustannuksia ovat jo kuluvan vuoden aikana nostaneet esimerkiksi henkilöstömitoitus ja kiihtyvä inflaatio.

Asukkaat voivat olla rauhallisin mielin

Vanhuspalvelulaki takaa jokaiselle hoivakodin asukkaalle oikeuden asua valitussa hoivakodissa niin kauan kuin haluaa ja palveluntarve sitä edellyttää. Kunnan ja jatkossa hyvinvointialueen on järjestettävä asuminen ja hoiva, eikä kenenkään tarvitse muuttaa toiseen hoivakotiin paikan saatuaan. Ei, vaikka sopimus kunnan tai hyvinvointialueen ja Attendon tai muiden ostopalvelutuottajien välillä neuvoteltaisiin uudelleen tai se jopa päättyisi.

– Asia on ajankohtainen suurelle osalle asukkaitamme, sillä olemme juuri kertoneet heille ja heidän läheisilleen sopimuksiemme irtisanomisesta. Asukkaamme saavat olla rauhallisin mielin, sillä irtisanomiset eivät vaikuta asumiseen ja hoivaan, sanoo Holmqvist.

Holmqvistin mukaan hallituksen viime viikolla tekemä päätös0,7:n hoivamitoituksen aikataulusta lisää tilanteen sekavuutta. Mitoituksen nosto huhtikuussa tasolle 0,65 aiemmin ilmoitetun 0,7 sijaan, ja vasta 1.12.2023 tasolle 0,7, ei ratkaise henkilöstöpulaa.

– Erityisesti olen huolissani pienemmän kokoluokan yksityisistä toimijoista, joiden aika ei taatusti riitä useiden erilaisten sopimuksien neuvottelemiseen vuoden sisällä. On kaikkien kansalaisten ja koko hoiva-alan etu, että hoivan tuottajia on erilaisia ja eri kokoisia, Holmqvist sanoo.

Lisätieto- ja haastattelupyynnöt toimitusjohtaja Virpi Holmqvistille ystävällisesti Attendon viestinnän kautta viestinta (at) attendo.fi tai puh. 044 407 2011.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Onnettomuus johti asukkaamme menehtymiseen Attendo-kodissa1.12.2022 18:00:48 EET | Tiedote

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essoten alueella sijaitsevassa Attendo-kodissa on tapahtunut onnettomuus, jonka seurauksena iäkäs asukkaamme menehtyi. Olemme hyvin surullisia tästä erittäin poikkeuksellisesta tapahtumasta, ja otamme osaa menehtyneen asukkaan omaisten suruun. Tapahtumat ovat järkyttäneet työntekijöitämme. Heille on tarjottu onnettomuuden jälkeen apua ja tukea. Olemme esittäneet surunvalittelumme omaisille ja keskustelleet onnettomuudesta heidän kanssaan.

Me kaikki muutamme mieltämme ­– mutta miksi muistisairaan mieli muuttuu?22.7.2022 14:07:52 EEST | Tiedote

Muistisairaus kansantautina yleistyy: Suomessa arvioidaan olevan noin 200 000 muistisairasta, joista suuri osa on hoivakodeissa asuvia ikäihmisiä. Tässä lyhennetyssä artikkelissa Muistiliiton asiantuntijat kertovat keinoja, joilla muistisairas kohdataan kunnioittavasti ja arvostaen tilanteissa, joissa ihmisen käytös tai tahto muuttuvat muistisairauden takia. Artikkeli on osa Muistiliiton ja Attendon yhteistyötä ja sitä varten on haastateltu Muistiliiton asiantuntijoita Outi Ronkaista ja Mailis Heiskasta.