Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendo haluaa parantaa yhteistyötä Raaseporin kanssa Villa Pentbyn asukkaiden parhaaksiRaaseporille tarjoutuu mahdollisuus päästä pitkään esitetyn toiveen mukaisesti tuottamaan hoivapalvelua Villa Pentbyn tiloihin, sen toiseen kerrokseen.

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporille mahdollisuutta alkaa tuottaa tehostetun hoivan palvelua Villa Pentbyn toisessa kerroksessa asuville asukkaille. Tarjoukseen sisältyy mahdollisuus ostaa ateria- ja puhtaanapitopalvelut myös toisen kerroksen asukkaille, mahdollisuus yhteisten tilojen käyttöön ja puhtaanapitoon, kiinteistön ylläpitokustannukset ja hoitajakutsujärjestelmän käyttöoikeus.

- Ehdotuksella yhteistyön tiivistämisestä haluamme ennen kaikkea tuoda varmuutta olemassa oleville asukkaille ja heidän läheisille siitä, että asukkaan ei tarvitse muuttaa. Lisäksi tämä mahdollistaisi tilaajan ja palveluntuottajan syvemmän yhteistyön myös laadun kehittämisen näkökulmasta, kun molemmilla osapuolilla on mahdollisuus oppia yhdessä työskennellessä toisen toimintatavoista", toteaa Attendon aluejohtaja Simo Saaranen.

Attendon käsityksen mukaan aluehallintoviraston valvontapäätöksessä mainittu kuuden lisätyöntekijän palkkaaminen nostaa henkilöstömitoituksen aiempaan toimiluvan mukaisen 0,6 tasolta noin 0,76:en. Avin vaatima uusi henkilöstömitoitus saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaadittu mitoitus on 25–35% suurempi Villa Pentbyn toimilupaan ja kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin verrattuna. On selvää, että tämä on koko Suomea vaivaavassa hoitajapulassa hyvin vaikea tehtävä.

Lisäksi aluehallintoviraston valvontapäätöksessä edellytetään ryhmäkotikohtaista yöhoitajaa, mikä on yllätyksellinen ja täysin uusi käytäntö. Aluehallintovirasto edellyttää Villa Pentbyhyn yllä mainittujen lisäysten täydennykseksi vielä yhtä lisähoitajaa yövuoroon.

Aluehallintoviraston valvontapäätöksessä esitetyt vaatimukset henkilöstömäärän lisäämiseksi nostavat merkittävällä tavalla palvelutuotannon kustannuksia Villa Pentbyssä. Kuntien on välttämätöntä turvata toimintaedellytykset yksityisille palveluntuottajille myös kustannusten kasvaessa. Esimerkiksi vanhuspalvelulain uudistukseen liittyen valtio korvaa kustannukset täysimääräisesti ja edellyttää kuntia puolestaan korvaamaan kustannukset palveluntuottajille.

Lisätietoja antaa aluejohtaja Simo Saaranen. Pyydämme ystävällisesti osoittamaan haastattelupyynnöt viestintäasiantuntjia Outi Toivanen-Vistille numeroon 044 4072011 tai outi.toivanen-visti@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EET | Uutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.