Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendo haluaa parantaa yhteistyötä Raaseporin kanssa Villa Pentbyn asukkaiden parhaaksiRaaseporille tarjoutuu mahdollisuus päästä pitkään esitetyn toiveen mukaisesti tuottamaan hoivapalvelua Villa Pentbyn tiloihin, sen toiseen kerrokseen.

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporille mahdollisuutta alkaa tuottaa tehostetun hoivan palvelua Villa Pentbyn toisessa kerroksessa asuville asukkaille. Tarjoukseen sisältyy mahdollisuus ostaa ateria- ja puhtaanapitopalvelut myös toisen kerroksen asukkaille, mahdollisuus yhteisten tilojen käyttöön ja puhtaanapitoon, kiinteistön ylläpitokustannukset ja hoitajakutsujärjestelmän käyttöoikeus.

- Ehdotuksella yhteistyön tiivistämisestä haluamme ennen kaikkea tuoda varmuutta olemassa oleville asukkaille ja heidän läheisille siitä, että asukkaan ei tarvitse muuttaa. Lisäksi tämä mahdollistaisi tilaajan ja palveluntuottajan syvemmän yhteistyön myös laadun kehittämisen näkökulmasta, kun molemmilla osapuolilla on mahdollisuus oppia yhdessä työskennellessä toisen toimintatavoista", toteaa Attendon aluejohtaja Simo Saaranen.

Attendon käsityksen mukaan aluehallintoviraston valvontapäätöksessä mainittu kuuden lisätyöntekijän palkkaaminen nostaa henkilöstömitoituksen aiempaan toimiluvan mukaisen 0,6 tasolta noin 0,76:en. Avin vaatima uusi henkilöstömitoitus saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaadittu mitoitus on 25–35% suurempi Villa Pentbyn toimilupaan ja kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin verrattuna. On selvää, että tämä on koko Suomea vaivaavassa hoitajapulassa hyvin vaikea tehtävä.

Lisäksi aluehallintoviraston valvontapäätöksessä edellytetään ryhmäkotikohtaista yöhoitajaa, mikä on yllätyksellinen ja täysin uusi käytäntö. Aluehallintovirasto edellyttää Villa Pentbyhyn yllä mainittujen lisäysten täydennykseksi vielä yhtä lisähoitajaa yövuoroon.

Aluehallintoviraston valvontapäätöksessä esitetyt vaatimukset henkilöstömäärän lisäämiseksi nostavat merkittävällä tavalla palvelutuotannon kustannuksia Villa Pentbyssä. Kuntien on välttämätöntä turvata toimintaedellytykset yksityisille palveluntuottajille myös kustannusten kasvaessa. Esimerkiksi vanhuspalvelulain uudistukseen liittyen valtio korvaa kustannukset täysimääräisesti ja edellyttää kuntia puolestaan korvaamaan kustannukset palveluntuottajille.

Lisätietoja antaa aluejohtaja Simo Saaranen. Pyydämme ystävällisesti osoittamaan haastattelupyynnöt viestintäasiantuntjia Outi Toivanen-Vistille numeroon 044 4072011 tai outi.toivanen-visti@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Valvira päätti Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan29.6.2021 11:16:00 EEST | Tiedote

Valvira on päättänyt Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan. Päätöksessään Valvira toteaa Attendon laajamittaisen kehittämisen olleen oikeasuuntaista, joskin henkilöstön riittävyys aiheuttaa edelleen huolta niin Attendolla kuin valvontaviranomaisten keskuudessa. Attendon toiminnan parantaminen lukuisilla toimenpiteillä, kuten johtamisen kehittämisellä ja toimintakulttuurin muuttamisella on vakuuttanut valvontaviranomaiset. Muutoksen johtamista kaikissa Attendo-kodeissa tulee jatkaa systemaattisesti.

Attendo ja Raasepori ovat sopineet Villa Pentbyn palvelutoiminnan siirtymisestä kaupungille12.5.2021 15:59:00 EEST | Tiedote

Attendo ja Raaseporin kaupunki ovat sopineet, että ikäihmisten hoivakoti Villa Pentby siirtyy 24.5.2021 alkaen kaupungin vastuulle. Ratkaisu on asukkaiden asumisjärjestelyiden kannalta paras, sillä he voivat jäädä asumaan Villa Pentbyhyn. Työntekijöiden kanssa käydään liikkeenluovutuksen mukaiset yhteistoimintaneuvottelut; jokaiselle on tarjolla työpaikka kaupungilla. Raasepori vuokraa kiinteistön Attendolta vähintään viideksi vuodeksi.

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.