Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä.

Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin.

Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuotannon kustannuksia Villa Pentbyssä.

Vaadittu hoitajamitoitus on myös 20% korkeampi kuin sopimuksessamme kunnan kanssa määritelty mitoitus.

Lisäksi valvontaviranomaisen vaatimus ryhmäkotikohtaisesta yöhoitajasta on täysin poikkeuksellinen, ja vastoin valvontaviranomaisen omaa vakiintunutta käytäntöä. Tämän lisäksi valvontaviranomainen edellyttää vielä yhtä lisäkäsiparia yövuoroon jo entuudestaan poikkeuksellisen vaatimuksen päälle.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten asumis- ja hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Attendo tarjoaa palveluita niitä tarvitseville elämänkaaren eri vaiheissa. Attendo-kodeissa asuu lastensuojelun asiakkaita, kehitysvammaisia ja vammautuneita, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia sekä ikäihmisiä. Tuotamme lisäksi terapia- ja kotihoidon palveluita.

Attendolla työskentelee noin 13 000 ja Attendo-kodeissa asuu noin 10 000 ihmistä. Attendo-koteja on 400 Hangosta Ivaloon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 597 milj. euroa. Pohjoismaissa Attendolla on yhteensä 24 000 työntekijää yli 700 Attendo-kodissa. Konsernin liikevaihto oli 1,2 mrd euroa. Lue lisää: www.attendo.fi

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EET | Uutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.