Autismikirjon henkilöt ovat palveluyrityksille hyödyntämätön kohderyhmä
Autismikirjon henkilöt kannattaa huomioida asiakaspalvelussa ja palvelutarjonnassa, kun palveluyritys haluaa saada uusia asiakkaita ja erottua kilpailijoista.
- Yhden autismikirjon henkilön tulo ravintolaan voi hyvin merkitä neljän-viiden lisäasiakkaan tuloa yritykseen, kun tullaan syömään vaikkapa perheen tai työporukan kanssa. Ja kun palvelu pelaa, he tulevat uudestaan, toteaa Autismisäätiön yhteiskuntajohtaja Vesa Korhonen.
Autismikirjon henkilöt voidaan ottaa huomioon hyvin yksinkertaisilla keinoilla. Käytetyimmät keinot ovat tuoksu-, valo- ja kosketusärsykkeiden vähentäminen, erilaisten opasteiden käyttö ja melutason pienentäminen. Lisäksi kannattaa hankkia asiakastiloihin esimerkiksi kasveja, jotka vaimentavat äänimaailmaa ja puhdistavat ilmaa.
- Autismikirjon henkilöiden huomioiminen voikin parantaa kaikkien viihtyisyyttä, Korhonen muistuttaa.
Muita huomioimisen keinoja ovat oma palveluaika sekä itsepalvelupäätteiden kuvalliset ohjeistukset ja selkokielisyys. Muutamat yritykset ovat parantaneet viestintää myös esimerkiksi Facebookissa olevien ohjausvideoiden avulla.
Lisätietoja tutkimuksesta:
• Autismisäätiö, yhteiskuntasuhdejohtaja Vesa Korhonen Vesa.Korhonen@autismisaatio.fi, puh. 044 316 1786
• Haaga-Helia, tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, petteri.ohtonen@haaga-helia.fi, puh. 040 8268183
Lisätietoja autismikirjon henkilöiden työllistämisestä ja tuen saamisesta työllistämiseen: https://www.autismisaatio.fi/palvelut/ohjaus-javalmennuspalvelut.html#Ty%C3%B6llisyytt%C3%A4%20edist%C3%A4v%C3%A4%20toiminta%20/%20ty%C3%B6toiminta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri OhtonenTutkimuspäällikkö
Puh:040 8268183petteri.ohtonen@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Somessa voi nyt ansaita opintopisteitä: Suomessa lanseerataan maailman ensimmäinen TikTokissa suoritettava korkeakoulukurssi15.3.2024 10:09:26 EET | Tiedote
TikTokin asema nuorten suosituimpana uutiskanavana on puhuttanut viime aikoina laajalti eri medioissa. Nyt myös korkeakouluopintoja voi edistää selaamalla TikTokia, kun Haaga-Helia lanseeraa tiettävästi maailman ensimmäisen opintopisteitä kerryttävän kurssin, joka suoritetaan täysin TikTokissa.
Tekoäly voi tunnistaa jätteet jo roska-astioissa ja jätteenkeräysautoissa13.3.2024 09:53:16 EET | Tiedote
Yli 70 kuntaa mukana tekoälyä hyödyntävässä jätteenkäsittelykokeilussa.
Haaga-Helia luopuu Haagan kampuksesta vuonna 20276.3.2024 13:42:43 EET | Tiedote
Haagan kampuksen opetus siirtyy Pasilaan ja uuteen showroom-tilaan loppuvuodesta 2026. Maineikkaan restonomikampuksen muutto on Haaga-Helialle mahdollisuus vahvistaa restonomikoulutuksen vetovoimaa ja työelämälähtöistä opetusta.
Yritykset haluavat panostaa vastuulliseen myyntiin – saadaanko myyntityön arvostus nousuun?28.2.2024 11:18:36 EET | Tiedote
Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta myynnin ja sen arvostuksen ympärillä on useita varjostavia tekijöitä. Ratkaisuiksi tarjotaan vastuullista myyntiä, jonka ytimessä on myyntiosaaminen. Haaga-Helian tilaisuus kokosi alan edustajat yhteen pohtimaan suomalaisen myyntityön edistämistä.
Haaga-Helia kehittää Kreikan matkailuosaamista – korkeakoulutettua työvoimaa maan matkailualalle27.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Matkailu on Kreikalle tärkeä talouden sektori. Maan matkailualan oppilaitoksessa opiskellaan nyt Haaga-Helian englanninkielisessä koulutuksessa. Ensimmäisten opiskelijoiden on määrä valmistua restonomeiksi keväällä 2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme