Avara perusti rahaston vastaamaan kohtuuhintaisen vuokra-asumisen tarpeeseen

Avara perusti uuden lyhyen korkotuen rahaston vastaamaan kohtuuhintaisen vuokra-asumisen tarpeeseen. Tavoitteena on rakentaa kasvukeskuksiin yli 2 000 asuntoa. Puolen miljardin euron suuruista vuokrakotisalkkua varten tavoitellaan 50 miljoonan euron pääomia sijoittajilta. Tarkoitusta varten on jo 20 miljoonan euron sijoitussitoumukset olemassa.

Avara rakentaa yli 2 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin seuraavan viiden vuoden aikana. Kolmannes asunnoista valmistuu jo kahden seuraavan vuoden aikana. Asuntojen rakennuttamiseksi Avara on perustanut kohtuuhintaiseen vuokra-asumiseen sijoittavan Vuokrakodit I Ky -rahaston, joka on tarkoitettu kotimaisille ammattimaisille sijoittajille.

Rahaston sijoitussitoumukset ovat 20 miljoonaa euroa. Kokonaistavoiteena on maksimissaan 50 miljoonan euron sijoitussitoumukset, mikä mahdollistaa kohtuuhintaisen vuokrakotisalkun kasvattamisen noin 500 miljoonaan euroon.

”Vuokrakotisalkun rakentamisessa hyödynnetään Avaran vahvaa osaamista ja perinteitä korkotuella rakentamisesta. Korkotuella toteutettavissa vuokrakodeissa on noin 15–25 prosenttia markkinahintaa alhaisemmat vuokrat. Tällaisille hankkeille on selvä tarve olemassa kasvukeskuksissa”, Avara Rahastot Oy:n toimitusjohtaja Arttu Ekqvist toteaa.

Lyhytaikaisella korkotuella toteutettava asuntotuotanto kohdistetaan suurimpiin ja nopeimmin kasvaviin kasvukeskuksiin. Tuotannon painopiste on pääkaupunkiseudulla, missä kohtuuhintaisille vuokra-asunnoille on pitkäaikaista tarvetta eikä vuokra-asuntojen nykyinen tarjonta vastaa kysyntää. Lisäksi tuotantoa suunnitellaan myös Tampereelle ja Turkuun sekä Jyväskylään, Kuopioon, Lahteen ja Ouluun.

”Suurten kaupunkien kiristynyt vuokra-asumisen markkinatilanne vaatii kohtuuhintaisen asumisen lisäämistä kasvukeskuksiin. Kaupungistuminen megatrendinä tulee vahvistamaan tarvetta tulevina vuosikymmeninä”, Avaran toimitusjohtaja Mika Savolainen sanoo.

Lisätietoja:

Mika Savolainen, toimitusjohtaja, Avara Oy, puh. 040 098 6526
Harri Retkin, sijoitus- ja talousjohtaja, Avara Oy, puh. 040 704 6014
Tuomas Rantsi, liiketoiminta- ja kiinteistökehitysjohtaja, Avara Oy, puh. 040 838 5276
Arttu Ekqvist, toimitusjohtaja, Avara Rahastot Oy, puh. 050 566 5300

Avara Oy on vastuullinen vuokra-asuntojen omistuksia johtava palveluyritys, joka vastaa noin 8 000 vuokra-asunnon toiminnan organisoinnista. Lisäksi Avara kehittää ja luo uusia asumisen palveluita. Avaran toiminnan painopiste on isoissa kasvukeskuksissa, joissa muuttopaineen vuoksi vuokra-asuntojen tarve on kaikkein suurin.

Avaran historia ulottuu vuoteen 1939. Nykyisen toimintamallinsa ja rakenteen Avara sai vuonna 2010. Avaran suurimmat omistajat ovat Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Elo, Vakuutus-osakeyhtiö Henki-Fennia, OP-Eläkekassa, Keravan kaupunki ja OP-Henkivakuutus Oy. Viiden suurimman omistajan osuus Avarasta on 90,6 %. Avaralla on yhteensä 20 osakkeenomistajaa.