Avara perusti uuden vapaarahoitteisen asumisen rahaston menestyksekkään ykkösrahaston jatkoksi

Avara rakentaa yli 2 000 asuntoa Suomen kasvukeskuksiin seuraavan neljän vuoden aikana. Neljännes asunnoista valmistuu jo kahden seuraavan vuoden aikana. Asuntojen rakennuttamiseksi Avara on perustanut asumiseen sijoittavan Avara Residential Fund II Ky -rahaston, joka on tarkoitettu kotimaisille ja ulkomaisille ammattimaisille sijoittajille.

”Avaran ensimmäisen vapaarahoitteisen rahaston jälkeen on aika perustaa uusi rahasto ammattimaisille sijoittajille. Näemme, että markkinatilanne on erinomainen uuden rahaston perustamiselle ja markkinoilla on selkeä tarve asumiseen sijoittavalle rahastolle”, Avaran sijoitus- ja talousjohtaja Harri Retkin sanoo.

Rahaston ensimmäisen sulkemisen sijoitussitoumukset ovat noin 40 miljoonaa euroa. Kokonaistavoiteena on maksimissaan 200 miljoonan euron sijoitussitoumukset, mikä mahdollistaa salkun kasvattamisen noin 500 miljoonaan euroon.

”Avaran vahva omahankekehitys ja asuntorakentamisen osaaminen muodostavat vahvan pohjan uudelle rahastolle. Rahaston hankekokonaisuudesta olemme sitoneet jo lähes puolet sopimuksin, millä taataan rahastolle vahva alku. Kaupungistuminen lisää asuntojen kysyntää erityisesti pääkaupunkiseudulla. Myös suhdanne tukee osaltaan uuden rahaston perustamista”, Avara Rahastot Oy:n toimitusjohtaja Arttu Ekqvist toteaa.

Rakennettava asuntotuotanto kohdistetaan suurimpiin ja nopeimmin kasvaviin kaupunkeihin. Tuotanto kohdistuu erityisesti pääkaupunkiseudulle, missä asunnoille on pitkäaikaista tarvetta eikä erityisesti vuokra-asuntojen nykyinen tarjonta vastaa kysyntää. Rahasto sitoutui ensimmäisiin hankkeisiin joulukuussa. Rahaston ensimmäiset kohteet toteutetaan yhteistyössä Firan kanssa Helsinkiin ja Pohjola Rakennuksen kanssa Tampereelle.

PwC on toiminut Avaran strategisena neuvonantajana rahaston suunnittelu- ja perustamisvaiheessa sekä tukee yhtiötä rahaston varainkeruussa.

Mika Savolainen, Partner, toimitusjohtaja, Avara Oy, p. 040 098 6526
Harri Retkin, Partner, sijoitus- ja talousjohtaja, Avara Oy, p. 040 704 6014
Tuomas Rantsi, Partner, liiketoiminta- ja kiinteistökehitysjohtaja, Avara Oy, p. 040 838 5276
Arttu Ekqvist, toimitusjohtaja, Avara Rahastot Oy, p. 050 566 5300

Avara Rahastot Oy on Finanssivalvonnan hyväksymä toimiluvallinen vaihtoehtorahaston hoitaja. Yhtiö toimii Avara-konsernin vaihtoehtorahastojen AIFMD:n mukaisena vaihtoehtorahastojen hoitajana.

Avaran tavoitteena on tuplata johtamansa kiinteistövarallisuus15.10.2019 08:00:00 EESTTiedote