Jyväskylän yliopisto

Avoimet oppimisympäristöt eivät lisää lasten liikkumista

Jaa

Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan avoimet oppimisympäristöt eivät ole suoraan yhteydessä kolmas- ja viidesluokkalaisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että oppilaat tauottivat paikallaan oloaan useammin avoimissa oppimisympäristöissä kuin perinteisissä luokkatiloissa. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa toteutetun CHIPASE-tutkimuksen tulokset julkaistiin tieteellisessä Frontiers in Sports and Active Living -lehdessä.

Tuoreen tutkimuksen mukaan avoimet oppimisypäristöt eivät välttämättä lisää liikuntaa, mutta katkaisevat paikallaan oloa perinteistä luokkahuonetta enemmän. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Tuoreen tutkimuksen mukaan avoimet oppimisypäristöt eivät välttämättä lisää liikuntaa, mutta katkaisevat paikallaan oloa perinteistä luokkahuonetta enemmän. Kuva: Jyväskylän yliopisto

Vuoden 2016 käyttöön otetun perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden myötä perinteisiä luokkatiloja on korvattu avoimilla oppimisympäristöillä, jotka yhdistettynä oppijalähtöisiin menetelmiin voivat lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta oppituntien aikana. Oppituntien aikainen fyysinen aktiivisuus saattaa parantaa oppilaiden tehtäväsuuntautuneisuutta, luokkahuonekäyttäytymistä sekä oppimista.

- Oppilaat olivat avoimissa oppimisympäristöissä yllättäen jopa fyysisesti vähemmän aktiivisia kuin perinteisissä luokkatiloissa. Toisaalta avoimilla oppimisympäristöillä vaikuttaisi olevan mahdollisuus vähentää erityisesti pitkiä paikallaanolojaksoja, mikä voi vähentää liiallisen istumisen terveyshaittoja, kertoo väitöskirjatutkija Jani Hartikainen Jyväskylän yliopistosta.

Tutkimuksen keskeinen sanoma on, etteivät avoimet oppimisympäristöt välttämättä yksinään lisää oppituntienaikaista fyysistä aktiivisuutta. Jatkotutkimuksissa tulisi pyrkiä selvittämään ja kehittämään keinoja, joilla avoimien oppimisympäristöjen potentiaali saadaan hyödynnettyä myös fyysisen aktiivisuuden näkökulma huomioiden.

- Tässä tutkimuksessa emme havainnoineet opettajien toimintaa, mutta aikaisemmat tutkimukset antavat kuitenkin viitteitä sille, että opettajat kohtaavat haasteita sopeutumisessa avoimien oppimisympäristöjen käyttöön. Erityisesti avoimien oppimisympäristöjen suuret oppilasmäärät voivat pakottaa opettajat rajoittamaan oppilaiden toimintaa ja liikkumista, Hartikainen kertoo

Tutkimus julkaistiin osana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa ja professori Taija Juutisen johtamaa CHIPASE-tutkimusta. Tutkimus perustuu vuosina 2015–2016 kerättyyn aineistoon, jossa tarkasteltiin poikkileikkausasetelmassa yhteensä 130 kolmas- ja viidesluokkalaisen kiihtyvyysmittarilla mitattua fyysistä aktiivisuutta oppituntien aikana ennen ja jälkeen tilojen remontoinnin, jossa perinteiset luokkatilat muutettiin avoimiksi oppimisympäristöiksi.

Alkuperäisjulkaisu:

Hartikainen J, Haapala EA, Poikkeus A-M, Lapinkero E, Pesola AJ, Rantalainen T, Sääkslahti A, Gao Y and Finni T. (2021) Comparison of Classroom-Based Sedentary Time and Physical Activity in Conventional Classrooms and Open Learning Spaces Among Elementary School Students. Front. Sports Act. Living 3:626282. doi: https://doi.org/10.3389/fspor.2021.626282

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Väitöskirjatutkija Jani Hartikainen, liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, +358406260393, jani.p.hartikainen@jyu.fi, Twitter: @JpHartikainen

Kuvat

Tuoreen tutkimuksen mukaan avoimet oppimisypäristöt eivät välttämättä lisää liikuntaa, mutta katkaisevat paikallaan oloa perinteistä luokkahuonetta enemmän. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Tuoreen tutkimuksen mukaan avoimet oppimisypäristöt eivät välttämättä lisää liikuntaa, mutta katkaisevat paikallaan oloa perinteistä luokkahuonetta enemmän. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kaikkien liikkuminen ei vähene nuoruudessa - eri suuntaisista liikkumisen poluista uutta tutkittua tietoa2.7.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Juuri julkaistussa Jyväskylän yliopiston pitkittäistutkimuksessa löydettiin viisi erilaista liikkumisen muutosryhmää 15 ja 19 ikävuoden välillä. Aktiivisuuden säilyttäjät jatkoivat muita tyypillisemmin urheiluseuraharrastustaan nuorena aikuisena. Inaktiivisuuden säilyttäjät eivät yleensä kulkeneet koulu- ja työmatkoja itse aktiivisesti liikkuen.

Digijätit vievät kansallisilta toimijoilta markkinoita ja verotuloja29.6.2021 08:25:28 EEST | Tiedote

Suomi joutuu kohtaamaan globaalin digitaalisen talouden haasteet. Suuret monikansalliset yritykset valtaavat markkinoita paikallisilta toimijoilta ja kokonaisia talouden aloja siirtyy digitaalisena pois Suomesta. Esimerkkejä löytyy muun muassa luovilta aloilta, taksipalveluista, asuntojen käyttämisestä majoitukseen, mainonta-alalta ja e-kaupasta. Globaalit toimijat ovat ottaneet merkittävän osan Suomen markkinoista ja palveluita toteutetaan pilvipalveluina, jotka jäävät verotuksen ulottumattomiin.

Näkyykö pintaa pisteleviä poikasparvia Päijänteellä? Tehinselän muikunpoikasmäärä oli ennätyksellisen runsas tänä keväänä28.6.2021 13:06:05 EEST | Tiedote

Tänä keväänä Päijänteen Tehinselällä kuoriutui muikunpoikasia ennätyksellisen paljon. Tiheys on yli kaksinkertainen edelliseen vuonna 2017 havaittuun huippulukemaan verrattuna. Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitos toteuttaa vuosittaiset siikakalojen poikasseurannat Säkylän Pyhäjärvellä, Puulavedellä, Pohjois-Päijänteellä, Päijänteen Tehinselällä ja Ruotsalaisella sekä Etelä-Konnevedellä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme