Avoimuusrekisteri takaisi vastuullisen lobbauksen

Uusi hallitus lupaa uudenlaista vuorovaikutusta yhä laajemman joukon kanssa yhteiskunnan uudistamiseksi. Avoimen demokratian vahvistamiseksi hallitusohjelmassa on tärkeä linjaus, että Suomi saa lobbaukseen liittyvän avoimuusrekisterin – ensimmäisenä Pohjoismaana.

Viisas päättäjä ei elä umpiossa, vaan hän käy säännöllistä vuoropuhelua laajalti kansalaisyhteiskunnan eri tahojen kanssa. Kansalaisia palvelevaa laadukasta lainsäädäntöä syntyy moniarvoisen prosessin tuloksena.

Päättäjät tarvitsevat tietoa valmisteltavien asioiden vaikutuksista ja eri näkökulmista. Tätä pystyvät tarjoamaan muun muassa tiedemaailman asiantuntijoiden lisäksi eri kansalaisjärjestöt ja toimialojen edunvalvontajärjestöt.

Antti Rinteen hallitus antaa lupauksen, että ”emme kuvittele tietävämme etukäteen mikä toimii ja mikä ei”. Loppuviikosta ministerivalan vannovat ministerit lupaavat hallitusohjelman mukaan etsiä tietoa ja kokeilla, jotta he osasivat toimia tavoilla, joista suomalaiset hyötyvät.

Avoimuusrekisterin tavoitteena on päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta epäasiallisen vaikuttamisen torjunta sekä kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. Kansalaiset saisivat avoimuusrekisteristä tietoa tahoista, jotka pyrkivät vaikuttamaan päätöksentekoon. Päättäjät puolestaan saisivat tarkempaa tietoa heihin vaikuttavien toimijoiden roolista ja rahoittajista.

Rekisterin lainsäädäntövalmistelulle on tehty hyvää pohjatyötä. Viime syksynä Itä-Suomen yliopiston tutkijat Emilia Korkea-aho ja Paul Tiensuu laativat kansainväliseen vertailuun pohjautuvan raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisteriä lobbaussääntelyn muotona.

Alkuvuodesta eduskunnan silloisen puhemiehen Paula Risikon johtama parlamentaarinen työryhmä esitti rekisterin perustamista ja lainsäädäntötyön valmistelua. Hallitusohjelman mukaan avoimuusrekisteri säädetään parlamentaarisen valmistelun pohjalta kansalaisyhteiskuntaa kuullen. Rekisterin toimivuuden kannalta on tärkeää, että lobbausta harjoittavat organisaatiot otetaan mukaan lainsäädännön valmisteluun. Valmistelun on oltava avointa ja huolellista.

Hallitusohjelmassa luvataan, että kaikessa päätöksenteossa lisätään läpinäkyvyyttä. Tähän liittyy tärkeänä tavoitteena myös arkipäiväistää ja avata eri sidos- ja edunvalvontaryhmien vaikuttamistyötä. Sen takia Suomi tarvitsee ehdottomasti avoimuusrekisterin. Se antaa vahvan tuen vastuulliselle lobbaukselle.

Kirjoittaja Tuomo Yli-Huttula on Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja sekä Edunvalvontafoorumin puheenjohtaja.

Kivisaari kolumnissaan: Yhteiset pelisäännöt eduksi kaikille - eläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminta pitää kirjata lakiin14.10.2019 13:37:00 EESTTiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle jää vuosittain noin 20 000 ihmistä. Erityisenä huolenaiheena on nuorehkojen työntekijöiden joutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle psyykkisten syiden takia. Eläkkeitä alkaa aivan liian paljon muun muassa hallituksen työllisyystavoitteen näkökulmasta. Lisäksi syntyvyyden arvioitua suurempi lasku rasittaa huoltosuhdetta ja eläkejärjestelmän rahoitusta. Tässä yhtälössä panostus työkykyä ylläpitävään toimintaan korostuu.

Uusilla velkarajoitteilla ei saa vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta1.10.2019 11:19:46 EESTTiedote

Ylivelkaantumisen suitsiminen kotitalouksissa on tärkeää, mutta keinovalikoima ei saa olla niin järeä, että se hyydyttää asuntomarkkinoita ja vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta. Tätä mieltä on Finanssiala ry (FA) valtiovarainministeriön velkaantumista pohtineen työryhmän ehdotuksista, jotka sisältyvät tiistaina 1.10. luovutettuun mietintöön. Sen sijaan positiivinen luottotietorekisteri on otettava käyttöön mahdollisimman pian.

Sijoittamisen ympäristövaikutuksia koskeva kestävyysluokittelu etenee26.9.2019 13:38:57 EESTTiedote

EU:ssa on otettu selkeitä askeleita kohti kestävän kasvun rahoitusta sekä vähähiiliseen ja resurssitehokkaaseen talouteen siirtymisessä. Suomalainen finanssiala on ollut vahvasti mukana edistämässä EU:n sijoituskohteiden kestävyysluokittelua, joista EU-suurlähettiläät vahvistivat keskiviikkona 25. syyskuuta neuvoston kannan. Seuraavaksi puheenjohtajamaa Suomi voi aloittaa kolmikantaneuvottelut parlamentin ja komission kanssa.