Avoimuusrekisteri takaisi vastuullisen lobbauksen

Uusi hallitus lupaa uudenlaista vuorovaikutusta yhä laajemman joukon kanssa yhteiskunnan uudistamiseksi. Avoimen demokratian vahvistamiseksi hallitusohjelmassa on tärkeä linjaus, että Suomi saa lobbaukseen liittyvän avoimuusrekisterin – ensimmäisenä Pohjoismaana.

Viisas päättäjä ei elä umpiossa, vaan hän käy säännöllistä vuoropuhelua laajalti kansalaisyhteiskunnan eri tahojen kanssa. Kansalaisia palvelevaa laadukasta lainsäädäntöä syntyy moniarvoisen prosessin tuloksena.

Päättäjät tarvitsevat tietoa valmisteltavien asioiden vaikutuksista ja eri näkökulmista. Tätä pystyvät tarjoamaan muun muassa tiedemaailman asiantuntijoiden lisäksi eri kansalaisjärjestöt ja toimialojen edunvalvontajärjestöt.

Antti Rinteen hallitus antaa lupauksen, että ”emme kuvittele tietävämme etukäteen mikä toimii ja mikä ei”. Loppuviikosta ministerivalan vannovat ministerit lupaavat hallitusohjelman mukaan etsiä tietoa ja kokeilla, jotta he osasivat toimia tavoilla, joista suomalaiset hyötyvät.

Avoimuusrekisterin tavoitteena on päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta epäasiallisen vaikuttamisen torjunta sekä kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. Kansalaiset saisivat avoimuusrekisteristä tietoa tahoista, jotka pyrkivät vaikuttamaan päätöksentekoon. Päättäjät puolestaan saisivat tarkempaa tietoa heihin vaikuttavien toimijoiden roolista ja rahoittajista.

Rekisterin lainsäädäntövalmistelulle on tehty hyvää pohjatyötä. Viime syksynä Itä-Suomen yliopiston tutkijat Emilia Korkea-aho ja Paul Tiensuu laativat kansainväliseen vertailuun pohjautuvan raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisteriä lobbaussääntelyn muotona.

Alkuvuodesta eduskunnan silloisen puhemiehen Paula Risikon johtama parlamentaarinen työryhmä esitti rekisterin perustamista ja lainsäädäntötyön valmistelua. Hallitusohjelman mukaan avoimuusrekisteri säädetään parlamentaarisen valmistelun pohjalta kansalaisyhteiskuntaa kuullen. Rekisterin toimivuuden kannalta on tärkeää, että lobbausta harjoittavat organisaatiot otetaan mukaan lainsäädännön valmisteluun. Valmistelun on oltava avointa ja huolellista.

Hallitusohjelmassa luvataan, että kaikessa päätöksenteossa lisätään läpinäkyvyyttä. Tähän liittyy tärkeänä tavoitteena myös arkipäiväistää ja avata eri sidos- ja edunvalvontaryhmien vaikuttamistyötä. Sen takia Suomi tarvitsee ehdottomasti avoimuusrekisterin. Se antaa vahvan tuen vastuulliselle lobbaukselle.

Kirjoittaja Tuomo Yli-Huttula on Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja sekä Edunvalvontafoorumin puheenjohtaja.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.