Avoin kirje Kouvolan kaupunginhallituksen jäsenille

Kouvolan kaupunginhallitus käsittelee yt-neuvottelujen tuloksen kokouksessaan maanantaina 16.12.2019. Työnantaja esittää koko henkilöstön lomauttamista, tietyin rajauksin, jopa kolmeksi viikoksi.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

SuPer-liitto tulee seuraamaan tarkasti suunniteltujen lomautusten mahdollisesti toteutuessa erityisesti varhaiskasvatuksen mitoituksia. Kouvolan kaupungin rahapula ei anna lupaa rikkoa varhaiskasvatuslain henkilöstön ja lasten laissa säädettyä suhdelukua.

Miten Kouvolan kaupunki tulee valvomaan itse mitoitusten toteutumista ja huolehtimaan velvollisuudestaan järjestää varhaiskasvatuspalvelua lain mukaisesti, lasten turvallisuudesta huolehtien?

SuPer haluaa edelleen muistuttaa Kouvolan kaupungin päättäjiä siitä, että varhaiskasvatuslain henkilöstömitoitus edellyttävää säännöllistä sijaisten hankintaa poissaolojen takia myös lomautusten aikana. Varhaiskasvatuksessa toimivat lastenhoitajat joutuvat jo nyt toimimaan jaksamisensa äärirajoilla. He joutuvat monesti jo joustamaan hyvästä hoitotasosta vain sen vuoksi, että varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitukset lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin nähden eivät ole riittävät.

Lomautusten porrastuessa pitkälle ajanjaksolle niin lasten kuin työntekijöidenkin elämässä tulee Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkodeissa olemaan pitkä turvattomuuden aika. Tarvittaessa olemme valmiit ilmoittamaan lomautusten aikana havaittavat epäkohdat ja jopa kuntaa velvoittavien lakien rikkomiset valvontaviranomaisille.

Kunnan rahapula ei anna kunnan johtaville viranhaltijoille lupaa rikkoa virkavelvollisuuksiaan ja heidän on kieltäydyttävä laittamasta täytäntöön sellaisia kunnan poliittisten päättäjien tekemiä päätöksiä, jotka johtaisivat kuntaa velvoittavien lakien rikkomiseen.

Silja Paavola
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"19.12.2019 16:12:41 EETTiedote

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.