SuPerin Paavola: Hallitus hylkäsi vanhukset ja hoitajat

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kritisoi hallituksen kehysriihessä tekemää ratkaisua laskea ympärivuorokautisen vanhustenhoidon vähimmäishoitajamitoitus tasolle 0,6. Riittävä koulutetun henkilöstön määrä on edellytys asiakas- ja työturvallisuudelle ja hyvälle hoidolle. Vanhustenhoidossa kamppaillaan riittämättömän henkilöstömäärän kanssa, mikä heikentää alan veto- ja pitovoimaa merkittävästi. Jaksamisongelmat ovat todellisuutta ja työntekijöiden työoloja tulee parantaa, ei heikentää, Paavola kertoo.

– Päättäjillä ei tunnu olevan mitään tietoa siitä, miten sairaita ihmisiä ympärivuorokautisessa hoidossa on. Ikääntyneet ovat todella huonokuntoisia ja paljon hoitoa vaativia ympärivuorokautisessa hoidossa, joten 0,6:n mitoituksella ei voida turvata hyvää ja voimavaralähtöistä hoitoa. Hoitajien määrän vähentäminen vaarantaa merkittävästi asiakasturvallisuuden ja myös työturvallisuuden, ja liian pienellä henkilöstömäärällä rikotaan useita lakeja, Paavola muistuttaa.

– Ympärivuorokautiseen vanhustenhoitoon on jo nyt vaikea päästä tiukkojen kriteerien vuoksi ja samaan aikaan palveluverkkoa supistetaan ja yhteisöllistä asumista lisätään. Näillä kaikilla on yhteys ympärivuorokautiseen hoitoon. Kiristetäänkö hoitoon pääsyn kriteerejä entisestään, kun henkilökunnan määrää aiotaan vähentää, Paavola kysyy. – Jo nyt kotihoidossa on liian paljon asiakkaita, jotka todellisuudessa tarvitsevat ympärivuorokautista hoitoa.

Hallituksen ratkaisu tarkoittaa sitä, että iso osa jopa hoidon piirissä olevista asiakkaista jää heitteille. Ratkaisulla syvennetään hoitajapulaa. – On kummallista, että päättäjät luottavat siihen, että ihmiset hakeutuvat alalle ja jäävät sinne, vaikka olosuhteita kurjistetaan koko ajan. Vanhustenhoitoon on kohdistettu lukuisia säästötoimia vuosien ja jopa vuosikymmenten aikana, Paavola muistuttaa.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin uusi puheenjohtaja valitaan ensi viikolla22.5.2024 05:00:00 EEST | Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittokokous järjestetään 29.–30. toukokuuta Helsingin Messukeskuksessa. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtaja, kun nykyinen pitkäaikainen puheenjohtaja Silja Paavola jää eläkkeelle. Liiton ja liittohallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2028 ovat ehdolla Anne Heiskanen, Päivi Inberg ja Harri Järvelin. Liiton varapuheenjohtajaksi on ehdolla Hanna Jokinen.

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle uusia lakkovaroituksia15.5.2024 12:02:10 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on tänään antanut kaksi uutta lakkovaroitusta. Uusi yhden vuorokauden lakko kohdistuu kuvantamisessa tehtävään työhön torstaina 30.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin ja SYNLAB Suomeen. Sen jälkeen seuraava, myöskin yhden vuorokauden kestävä lakko kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön perjantaina 31.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLAB Suomeen ja Vita Laboratorioihin. Aiemmin tällä viikolla Sote ry on antanut kaksi lakkovaroitusta sekä toimeenpannut hakusaarron ja keikkailukiellon. Sovittelu on alkanut tiistaina 14.5.2024. Työtaistelutoimien syynä on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) neuvotteluissa ei ole saavutettu Sote ry:tä tyydyttävää tulosta eikä riittävää edistymistä ole tapahtunut. Yksityiselle terveyspalvelualalle tarvitaan korkeamp

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle lakkovaroitus, keikkailukielto ja hakusaarto14.5.2024 13:00:17 EEST | Tiedote

Yksityisen terveyspalvelualan henkilöstöä edustavat ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut tänään uuden lakkovaroituksen, joka kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön keskiviikkona 29.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLABiin ja Vita Laboratorioihin. Ammattijärjestöt julistavat Terveyspalvelualalle myös määräaikaisen hakusaarron. Se kohdistuu sekä laboratoriossa että kuvantamisessa tehtävään työhön Mehiläisessä, Terveystalossa, Pihlajalinnassa, SYNLABissa ja Vita Laboratorioissa. Hakusaarto ja keikkailukielto alkavat 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyvät 31.5.2024 klo 23.59. Keikkailukiellon aikana järjestöt kieltävät kaikkia jäseniään hakeutumasta keikkatyöhön laboratoriossa ja kuvantamisessa tehtävään työhön edellä mainituissa konserneissa ja yrityksissä yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä. Sote ry antoi maanantaina 13.5.2024 lakkovaroituksen kuvantamisessa