Avomaan kasvissadot parhaimmillaan

Avomaalla kasvisten satokausi alkoi keväällä hitaanlaisesti hallaöiden takia, mutta istutuksia ajoittamalla päästiin hyvin eteenpäin. Kesäkuun helteet rasittivat jonkin verran varsinkin salaattikasveja. Heinäkuu puolestaan tarjosi poikkeuksellisen viileää säätä ja sateita, jolloin kasvu hidastui. Toisaalta monet kasvikset, varsinkin kaalit kasvavat viileässä hyvälaatuisina, ja niistä tulee meheviä. Lämpöä vaativat kasvikset, kuten avomaan kurkut ja kesäkurpitsa, kasvoivat heinäkuussa melko hitaaseen tahtiin.

Loppukesään luottavaisin mielin

Nyt elokuun puoliväliä lähestyttäessä viljelijät suhtautuvat satokauteen luottavaisesti. Kukkakaalia korjataan jo enenevästi melko niukan kauden jälkeen. Parsakaali on tänä vuonna laadukasta. Kasvu on onnistunut, ja kaalit lähtevät viljelijöiltä ensiluokkaisina. Kaupan ketjulta toivotaan huolellista parsakaalien säilytystä. Pakkaamattomana ja lämpimässä säilytettynä laatu kärsii nopeasti.

Varhaiskaalista on siirrytty kesäkaaliin, ja pian jo syyskaaliin. Kysyntä on vilkastunut, ja myös suippokaali on tullut osalle kuluttajista tutuksi. Suippokaalin niin vihreä kuin punainenkin vaihtoehto ovat erinomaisia salaattikaaleja. Litteä käärylekaali on tulossa myyntiin sekin, samoin mehevät, rapeat kyssäkaalit. Erilaiset sipulit, kuten kauniit punasipulit ja kotimainen tuore valkosipuli, ovat vertaansa vailla.

Kasvissatoja valmistuu tänä vuonna tasaiseen tahtiin, ilman ruuhkia. Juureksia on päästy nostamaan elokuussa helpommin kuin heinäkuun runsaiden sateiden pehmittämiltä pelloilta. Vastanostetuissa porkkanoissa aistii porkkanalle ominaisen aromin ja maun aivan toisella tavalla kuin pitkään varastoiduista. Tuoreena myytävien herneiden kasvustoja verottivat valkoposkihanhet paikoin niin paljon, että jouduttiin tekemään uusintakylvöjä.

Tutustu kotimaan fenkoliin

Kotimaiseen fenkoliin toivotaan kuluttajien tekevän tuttavuutta nyt, kun sen saatavuus on hyvä. Fenkolia kannattaa maistaa ensin raakana, ja todeta sen makean mausteinen, anikseen vivahtava aromi. Ulkonäöltään fenkoli on kaunis, kerroksellinen. Sen lehdet näyttävät tillimäisiltä. Leikkaa fenkoli mahdollisimman ohuiksi viipaleiksi esimerkiksi mandoliini-vihannesleikkurilla. Mausta halutessasi sitruunanmehulla ja nauti salaattina.

Fenkoli on herkullista myös grillattuna tai uunissa kypsennettynä. Kypsennä fenkolia hetki höyrykattilassa tai kiehauta vedessä reiluina paloina. Valmista yksinkertainen tomaattikastike tomaateista ja valuta kastiketta uunivuokaan. Lisää esikypsennetyt fenkolipalaset ja kaada loppu kastike päälle. Raasta pintaan juustoa. Kypsennä 200-asteisessa uunissa 20 minuuttia. On herkkua!

Sadonkorjuuviikkoja vietetään koko maassa viikoilla 33 ja 34 (10.8.–23.8.2020).

Osallistu viikkoihin käyttämällä kotimaisia sadonkorjuun meheviä ja maukkaita kasviksia monipuolisesti ja runsaasti, eri tavoin valmistettuina.

Lisätiedot: kasviviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544 728

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:
Helppoa hyvää parsakaalista

Hölskytyskurkut avomaankurkuista fenkolilla maustettuina

Kesäkurpitsahillo

New mailCopy

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta28.8.2020 08:43:49 EESTTiedote

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.