Bank of Finland interim forecast: Energy crisis will shrivel growth in Finnish economy

Russia’s war in Ukraine has led to an energy crisis in Europe. This energy crisis is scaling back the outlook for Finland’s economy, according to the Bank of Finland’s interim forecast published today. Exceptionally high inflation is diminishing households’ purchasing power and consumer confidence is at a very low ebb, curbing private consumption.

Growth in Finland’s economy for the full year 2022 is nevertheless forecast to be 2.2% following a robust start to the current year. However, the outlook for the country’s economy deteriorated during the summer. The energy crisis and rising inflation are increasing the risk of a recession. With the economy slackening, negative growth of -0.3% is forecast for 2023, while in 2024 the economy will grow again, by 1.1%.

Inflation will remain high. The upward pressures on consumer prices will not subside until next year, when the rise in energy prices will slow and demand weaken. Inflation will rise to 7 per cent this year and will still be more than 4% in 2023. Uncertainty surrounding the inflation forecasts is substantial as a result of Europe’s energy crisis.

The tailwind behind the labour market is expected to subside as the economy falters, signalling an end to the favourable employment trend. This response may be dampened somewhat as a result of the troubles experienced by businesses in obtaining skilled labour, as they may look to hold on to staff despite the difficulties in the economy. Overall, the employment rate will decline slightly in 2023.

The biggest risks associated with the forecast concern the path taken by the energy crisis. A greater than anticipated rise in energy prices and a prolonged high inflation rate in relation to the forecast would further weaken households’ purchasing power and growth in the economy.

Further information:

Head of Forecasting Meri Obstbaum

meri.obstbaum@bof.fi

Keywords

About Suomen Pankki

The Bank of Finland is the national monetary authority and central bank of Finland. At the same time, it is also a part of the Eurosystem, which is responsible for monetary policy and other central bank tasks in the euro area and administers use of the world’s second largest currency – the euro.

Subscribe to releases from Suomen Pankki

Subscribe to all the latest releases from Suomen Pankki by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Suomen Pankki

Exceptionellt livlig efterfrågan på företagslån30.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

I augusti 2022 utbetalades rikligt med nya företagslån[1] (3,3 md euro) från kreditinstitut med verksamhet i Finland. Genomsnittsräntan på nya utbetalda lån sjönk från juli och var i augusti 1,59 %, vilket berodde på nedgången i räntan på stora lån, dvs. lån på över en miljon euro. I augusti utbetalades stora lån för 2,9 miljarder euro, vilket är 87 % av samtliga utbetalda företagslån. Genomsnittsräntan på nya stora lån var 1,26 % i augusti. De nya utbetalningarna hänförde sig i augusti huvudsakligen till näringsgrenen industri. Under de senaste 12 månaderna har efterfrågan på företagslån varit exceptionellt stor (28 md euro). De nya utbetalningarna ökade framför allt på grund av energi- och industriföretagens behov av finansiering. Den glidande summan för 12 månader ökade med sammanlagt 12,9 miljarder euro jämfört med ett år tidigare. Av detta var energiföretagens låneandel 5,3 miljarder euro och industriföretagens 5,1 miljarder euro. Det utestående beloppet av lån till företag[2] bev

Exceptionally large volume of corporate loans drawn down30.9.2022 10:00:00 EEST | Press release