BE Group Q1/2020

Vuoden 2020 ensimmäinen neljännes:

• BE Group -konsernin liikevaihto oli 1 118 miljoonaa Ruotsin kruunua (1 205).
  • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) oli 42 miljoonaa kruunua (40).
  • Vuosineljänneksen tulosta painoi vertailukelpoisuuteen vaikuttava –35 miljoonan kruunun erä, joka liittyi varasto- ja tuotantotoimintojen keskittämiseen Ruotsissa.
  • Liiketulos oli -4 miljoonaa kruunua (34) mukaan lukien –11 miljoonan kruunun varastotappiot (–6).
  • Tulos verojen jälkeen oli –23 miljoonaa kruunua (20).
  • Liiketoiminnan kassavirta nousi 93 miljoonaan kruunuun (62).
  • Osakekohtainen tulos oli –1,75 (1,56).
  • Yhtiön hallitus päätti maaliskuussa peruuttaa aiemmin ilmoitetun osingonjaon tilikaudelta 2019.

Vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto jäi hieman viime vuoden vastaavaa ajankohtaa pienemmäksi, mutta kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos parani hieman ja nousi 42 miljoonaan kruunuun (40). Sekä liikevaihdon että tuloksen arvioinnissa on otettava huomioon, että kysyntä kääntyi laskuun vuoden 2019 toisella neljänneksellä ja pysyi heikkona koko loppuvuoden. Yksittäisistä kuukausista maaliskuun liikevaihto oli samalla tasolla kuin viime vuonna.

Varastotappiot olivat –11 miljoonaa kruunua (–6), minkä lisäksi liiketulokseen vaikutti negatiivisesti 35 miljoonan kruunun kertakustannus, joka liittyy varasto- ja tuotantotoimintojen keskittämiseen Norrköpingiin ja Malmön varaston sulkemiseen, kuten maaliskuun puolivälissä kerroimme. Liiketulos oli tämän toimenpiteen jälkeen –4 miljoonaa kruunua (34).

Positiivisen operatiivisen tuloksen ja käyttöpääoman hyvän hallinnan ansiosta liiketoiminnan kassavirta oli vahva, 93 miljoonaa kruunua (62).

Tulevaisuus

Takanamme on vahva vuosineljännes, mutta koronaviruksen nopean leviämisen ja tämänhetkisen valtavan epävarmuuden takia tällä hetkellä on täysin mahdotonta arvioida näiden vaikutusta liiketoimintaamme ja tulokseemme tulevilla vuosineljänneksillä ja vuonna 2020.

Varautuaksemme kysynnän heikentymiseen jatkossa olemme siirtyneet tekemään lyhennettyä työviikkoa Ruotsissa, neuvotelleet sopimuksia uusiksi ja tehostaneet käyttöpääoman ja kustannusten valvontaa. Tarvittaessa olemme valmiina ryhtymään uusiin ja aiempaa voimakkaampiin toimenpiteisiin. Samanaikaisesti olemme kuitenkin valmiina vastaamaan nykyisten ja uusien asiakkaiden tarpeisiin lyhyellä varoitusajalla.

Samaan aikaan kehitämme yhtiötämme tulevaisuutta silmällä pitäen. Parannamme ja hienosäädämme toimintaamme jatkuvasti kautta koko yhtiön, ja investoinnit Norrköpingin tuotantoon ovat loppusuoralla ja pian käyttövalmiina. Varasto- ja tuotantotoiminnan keskittäminen Norrköpingiin ja Malmön varaston sulkeminen etenevät suunnitelmien mukaisesti. Nämä toimenpiteet vahvistavat ja uudistavat tarjoomaamme markkinoille samalla, kun ne karsivat kustannuksiamme.

NASDAQ Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 4,4 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 650 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Group Q2/202016.7.2020 12:14:02 EESTTiedote

BE Groupin Q4/2019: Hallitus esittää 1,75 kruunun osinkoa osaketta kohti30.1.2020 10:55:00 EETTiedote

BE Group Q3/201924.10.2019 11:03:02 EESTTiedote