BE Group Q3/2020

• BE Group -konsernin liikevaihto laski 24 prosenttia ja oli 744 miljoonaa Ruotsin kruunua (977).
  • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) oli 14 miljoonaa kruunua (13).
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 1 miljoona kruunua (–14).
  • Osakekohtainen tulos oli –0,32 (0,30) kruunua.
  • Liiketulos oli 4 miljoonaa kruunua (14).
  • Tulos verojen jälkeen oli –4 miljoonaa kruunua (4).

Vuoden kolmas neljännes on BE Groupin liiketoiminnassa yleensä muita heikompi jakso, eikä tämä vuosi tehnyt poikkeusta. Vaikuttaa siltä, että lomakausi jatkui tavallista pidempään ja markkinat ovat piristyneet ja piristyvät edelleen hitaasti. Liikevaihtomme laski kvartaalin aikana 24 prosenttia, mutta kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketuloksemme 14 miljoonaa kruunua (13) oli hieman edellisvuotista parempi. Tämä johtuu siitä, että katteet vahvistuivat kaikissa yhtiöissä ja kulut pysyivät kurissa.

Käyttöpääoman hallinnan ansiosta kassavirta nousi vuosineljänneksellä 1 miljoonaan kruunuun (–14) ja kassavirtamme oli tammi–syyskuussa positiivinen, 189 miljoonaa kruunua (115).

Koronaviruksen vaikutusten lisäksi tulosta ja kassavirtaa pitää arvioida jo vuoden 2019 toisella neljänneksellä alkaneen ja vuonna 2020 jatkuneen kysynnän heikentymisen valossa.

Konepajateollisuudessa nousua, rakennusteollisuudessa laskua

Tällä hetkellä kysyntä vilkastuu jatkuvasti, mutta markkinoilla on edelleen suurta epävarmuutta koronavirusepidemian vaikutuksista seuraavilla vuosineljänneksillä. Kysyntä elpyy päämarkkinoillamme konepajateollisuudessa, mutta laskee rakennusteollisuudessa. Seuraamme kehitystä tarkasti. Olemme valmiita ryhtymään tarpeellisiin toimenpiteisiin sekä vaihtamaan isommalle vaihteelle lyhyelläkin varoitusajalla vastataksemme uusien ja vanhojen asiakkaiden kysyntään.

Ruotsissa vuoden kolmannella neljänneksellä kehitystä jarruttivat hieman toimitusvaikeudet. Ne johtuivat osittain uudella tuotantolinjalla syttyneestä pienestä tulipalosta ja osittain käynnistysvaikeuksista, sillä lomakauden jälkeen toimitimme tavaraa ainoastaan Norrköpingin-yksiköstämme. Suomen markkinoihin koronavirus ei ole vaikuttanut yhtä paljon, mutta lasku on sielläkin merkittävä. Myynnin laskua kompensoivat selvästi korkeammat katteet.

Vaikka kolmas neljännes oli odotettua heikompi Lecor Stålteknikille, yhtiön liiketoiminta on kehittynyt positiivisesti koko vuoden. Emme siksi näe syytä, miksi positiivinen vire ei jatkuisi.

Keskitymme edelleen vahvan yhtiön ja sen tukevan tulevaisuuden perustan rakentamiseen. Investointimme Norrköpingissä on nyt täysimittaisessa käytössä, ja varasto- ja tuotantotoimintojen keskittäminen sinne sekä Malmön-varaston sulkeminen on valtaosin saatu päätökseen. Baltian-toimintojen uudelleenorganisointi etenee aikataulussa, ja verkkokauppamme avautuu näillä näkymin vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Lopuksi haluaisin ilmaista kiitollisuuteni työntekijöillemme. He ovat osoittaneet sitoutuneisuutta, sisua ja joustavuutta uudenlaisessa tilanteessa. Yhdessä kaikkien muiden toimiemme kanssa tämä takaa, että olemme entistäkin vahvempia markkinoiden taas kääntyessä nousuun.

puh. +46 705 60 3175, daniel.faldt@begroup.com

NASDAQ Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 4,4 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 650 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä.

BE Group Q2/202016.7.2020 12:14:02 EESTTiedote

BE Group Q1/20209.4.2020 16:36:03 EESTTiedote

BE Groupin Q4/2019: Hallitus esittää 1,75 kruunun osinkoa osaketta kohti30.1.2020 10:55:00 EETTiedote

BE Group Q3/201924.10.2019 11:03:02 EESTTiedote