BE Groupin kolmannen neljänneksen tulos 2021

Vuoden 2021 kolmas neljännes:

• BE Group -konsernin liikevaihto nousi 85 prosenttia 1 375 miljoonaan Ruotsin kruunuun (744).
  • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) kasvoi 193 miljoonaan kruunuun (14).
  • Varastovoitot olivat 26 miljoonaa kruunua (−10).
  • Liiketulos kasvoi 219 miljoonaan kruunuun (4).
  • Tulos verojen jälkeen nousi 175 miljoonaan kruunuun (−4).
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 6 miljoonaa kruunua (1).
  • Osakekohtainen tulos nousi 13,49 kruunuun (−0,32).

Tavallisesti vuoden kolmas neljännes on BE Groupille heikko neljännes, mutta kysyntä pysyi edelleen korkealla, teräksen hinta oli nousussa ja katteet parantuivat. Yhdessä nämä merkitsivät sitä, että BE Group teki jälleen hyvän tuloksen neljänneksellä. Käyttökate oli 15,9 prosenttia – luku on korkein sitten yhtiön listautumisen vuonna 2006.

Verrattuna viime vuoden vastaavaan neljännekseen myynti kasvoi 85 prosenttia ja operatiivinen liiketulos oli 193 miljoonaa kruunua (14). Teräksen hinnat jatkoivat nousuaan. Tämä johti 26 miljoonan kruunun varastovoittoon, kun edellisvuoden vastaavalla jaksolla varastotappiot olivat 10 miljoonaa kruunua. Liiketulos nousi 219 miljoonaan kruunuun (4). Hintojen jyrkästä noususta huolimatta olemme edelleen pitäneet käyttöpääoman hyvässä hallinnassa, mikä sai aikaan positiivisen kassavirran jakson aikana.

Elpyminen jatkuu

Markkina elpyy edelleen. Materiaalihinnat nousivat nopeasti ja huomattavasti vuoden 2020 lopulla ja ovat jatkaneet nousuaan koko tämän vuoden ajan. Joillain tuotealueilla nousu oli jyrkkää kolmannella neljänneksellä. Elpyminen on ilmeistä sekä rakennusalalla että valmistavassa teollisuudessa.

Tonneissa mitattuna neljänneksen toimitukset kasvoivat 21 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Jos vertailukohtana on tonnimäärissä erinomainen vuosi 2018, määrä on edelleen noin 10 prosenttia pienempi. Parantamisen varaa on siis vielä selvästi. Elpyminen näkyy meille varsinkin suurimpien asiakkaidemme keskuudessa.

Teräksen hinta jatkaa nousuaan vuoden viimeisellä neljänneksellä, mutta nousutahti ei enää ole yhtä ripeää kuin kolmannella neljänneksellä. Teräksen kysynnän odotetaan pysyvän korkealla tulevana vuonna. Arvioiden mukaan siirtyminen teräksen vastuulliseen tuotantoon edellyttää myös kestävämpää hintaa teräksen tuottajille. Kun hinnat vakaantuvat, tiettyä marginaalista kutistumista voi tapahtua, kun vastaostettuja kalliimpia materiaaleja tule myyntiin.

Vaikka nautimmekin hetken hyvästä tuloksestamme, jatkamme myös kovaa työtä jatkuvien ja toistuvien parannusten tekemiseksi. Tavoitteemme on rakentaa edelleen hyvää yhtiötä, joka on kannattava pitkällä aikavälillä ja jolla on vakaa perusta tulevaisuutta varten. Saavutamme tämän keskittymällä asiakaskokemukseen ja myyntikulttuuriin. Kauppateräs sisältää standardoituja tuotteita, ja siksi etulyöntiasemassa on se, joka tarjoaa parhaan asiakaskokemuksen vastuullisuus, osaaminen, toimitusvarmuus ja saatavuus mukaan lukien. Työnimenä tälle on asiakaskokemus. Toinen kilpailukeino on korkea palvelutaso, ammattimaisuus ja ennakoivuus. Kutsumme tätä myyntikulttuuriksi.

NASDAQ Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli 3,7 miljardia Ruotsin kruunua. BE Groupilla on noin 630 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Groupin toisen neljänneksen tulos 202114.7.2021 09:40:32 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 toinen neljännes: • BE Group -konsernin liikevaihto nousi 1 403 miljoonaan Ruotsin kruunuun (935). • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) kasvoi 133 miljoonaan kruunuun (28). • Varastovoitot olivat 25 miljoonaa kruunua (−2) ja vertailtavuuteen vaikuttavat erät 0 miljoonaa kruunua (−5). • Liiketulos kasvoi 158 miljoonaan kruunuun (21). • Tulos verojen jälkeen nousi 127 miljoonaan kruunuun (18). • Liiketoiminnan kassavirta oli 81 miljoonaa kruunua (95). • Osakekohtainen tulos nousi 9,74 kruunuun (1,34.)Konsernijohtaja kommentoi: Viime vuoden toisen ja kolmannen neljänneksen laskun jälkeen kysyntä alkoi parantua asteittain vuoden lopussa ja edelleen vuonna 2021. Tämä yhdistettynä teräksen hinnan nousuun ja parantuneisiin katteisiin merkitsi sitä, että BE Groupin tulos toisella neljänneksellä on erittäin hyvä. Käyttökate oli 9,5 prosenttia eli korkeimmillaan sitten yhtiön listautumisen vuonna 2006. Myynti vuo

BE Groupin ensimmäisen neljänneksen tulos 202120.4.2021 17:39:33 EEST | Tiedote