BE Groupin tulos vuodelta 2020

Vuoden 2020 viimeinen neljännes:

• BE Group -konsernin liikevaihto laski 11 prosenttia 875 miljoonaan Ruotsin kruunuun (984)
  • Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) kasvoi 12 miljoonaan kruunuun (9).
  • Liiketulos kasvoi 18 miljoonaan kruunuun (8).
  • Tulos verojen jälkeen nousi 13 miljoonaan kruunuun (7).
  • Liiketoiminnan kassavirta nousi 152 miljoonaan kruunuun (85).

Koko vuotta leimannut heikentynyt kysyntä jatkui neljännellä neljänneksellä, ja liikevaihto laski 11 prosenttia. Viime kuukausina olemme kuitenkin toivottavasti nähneet käänteen trendissä. Joulukuussa ensimmäistä kertaa vuoden aikana liikevaihtomme ylitti viimevuotisen. Vaikka myynti pieneni neljänneksen aikana, kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketuloksemme nousi 12 miljoonaan kruunuun (9). Tämä on sen ansiota, että käytännössä kaikissa yhtiöissämme katteet vahvistuivat ja saimme pidettyä kulut kurissa.

Neljänneksen aikana nousseet teräksen hinnat aiheuttivat 6 miljoonan kruunun varastovoiton verrattuna 1 miljoonan kruunun varastotappioihin vastaavalla jaksolla viime vuonna. Liiketulos oli 18 miljoonaa kruunua. Käyttöpääoman hyvän hallinnan ansiosta kassavirta toiminnoista oli 152 miljoonaa kruunua (–85).

Elpyminen jatkuu

Näemme nyt markkinoiden elpyvän vähitellen ja materiaalihintojen nousevan. Päämarkkinoillamme elpyminen on ilmeistä valmistavassa teollisuudessa, kun taas rakennusala on taas samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. COVID-19:n ja tilanteen kehittymisen takia on kuitenkin vaikeaa ennustaa, mitä vuonna 2021 tapahtuu. Tiedän kuitenkin, että BE Group pystyy selviytymään tilanteesta keskittymällä asiakkaisiin, työskentelemällä kovasti ja uskomalla perusideaamme sekä valmiuteemme sopeuttaa toimintaamme nopeasti sekä ylä- että alamäissä.

Nousevien teräksen hintojen taustalla on Aasian vahva talous vuoden 2020 aikana. Kiina oli teräksen nettotuoja ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Vuoden puolivälissä autoihin liittyvien tuotteiden kysyntä nousi Euroopassa, mutta siinä vaiheessa tuottajat olivat varovaisia kapasiteetin lisäämisessään. Eurooppalaiseen kysyntään vastaaminen tuontiteräksellä ei ollut mahdollista, koska muualla maailmassa oli enemmän kysyntää sekä halua maksaa selvästi korkeampaa hintaa.

Rajallisen saatavuuden ja pidentyneiden toimitusaikojen takia asiakkaat alkoivat hyväksyä nousevat hinnat syksyn aikana. Vuoden 2020 loppuun mennessä teräksen kysyntä kasvoi edelleen, ja vaikka tuotantokapasiteettia oli lisätty Euroopassa, monien erityyppisten, pääasiassa autoteollisuuteen liittyvien materiaalien saatavuudessa on ongelmia. Vajaukset johtivat nopeaan ja suureen teräksen ja raaka-aineiden hintojen nousuun vuoden 2020 lopussa ja vuoden 2021 alussa.

Keskitymme edelleen vahvan yhtiön ja sen tukevan tulevaisuuden perustan rakentamiseen. Olemme saaneet päätökseen suuria hankkeita, kuten investointimme Norrköpingissä, varasto- ja tuotantotoimintojen keskittämisen sinne sekä Malmön-varaston sulkemisen, millä on myönteisiä vaikutuksia vuonna 2021. Baltian-toimintojen uudelleenorganisointi etenee suunnitelman mukaisesti. Verkkokauppamme ennakkolanseeraus tapahtuu vuoden ensimmäisen neljänneksen lopulla ja täysimittainen lanseeraus toisella neljänneksellä. Neljännellä neljänneksellä päätimme myös laajentaa laserleikattujen metallilevyjen tarjoomaamme Suomessa ja investoida siksi huippuluokan kuitulaseriin.

Yllä olevien lisäksi meidän on jatkuvasti ja toistuvasti tehtävä pieniä parannuksia yhtiömme jokaisessa osassa. Olen täysin vakuuttunut siitä, että sitoutuneet, peräänantamattomat ja sopeutumiskykyiset työntekijämme pystyvät tähän.

puh. +46 705 60 3175, daniel.faldt@begroup.com

NASDAQ Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. BE Group tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli 3,7 miljardia Ruotsin kruunua. BE Groupilla on noin 630 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Group Q3/202021.10.2020 17:11:42 EESTTiedote

BE Group -konsernin liikevaihto laski 24 prosenttia ja oli 744 miljoonaa Ruotsin kruunua (977). Kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketulos (uEBIT) oli 14 miljoonaa kruunua (13). Liiketoiminnan kassavirta oli 1 miljoona kruunua (–14). Osakekohtainen tulos oli –0,32 (0,30) kruunua. Liiketulos oli 4 miljoonaa kruunua (14). Tulos verojen jälkeen oli –4 miljoonaa kruunua (4). Konsernijohtaja kommentoi: Vuoden kolmas neljännes on BE Groupin liiketoiminnassa yleensä muita heikompi jakso, eikä tämä vuosi tehnyt poikkeusta. Vaikuttaa siltä, että lomakausi jatkui tavallista pidempään ja markkinat ovat piristyneet ja piristyvät edelleen hitaasti. Liikevaihtomme laski kvartaalin aikana 24 prosenttia, mutta kertaluontoisista eristä sekä varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketuloksemme 14 miljoonaa kruunua (13) oli hieman edellisvuotista parempi. Tämä johtuu siitä, että katteet vahvistuivat kaikissa yhtiöissä ja kulut p