Bernin Unionin vientitakuulaitokset ja luottoriskivakuuttajat kattavat 14 prosenttia maailmankaupasta

Poliittisten riskien ja vientikaupan luottoriskien vakuutusten käyttäminen on kasvava trendi, mikä on hyvä uutinen kaikille maailmankaupan osapuolille. Luotto- ja investointiriskien vakuuttajien kansainvälisen järjestön, Bernin Unionin, jäsenten suojaama osuus maailmankaupasta nousi 14 prosenttiin vuonna 2017. Vientitakuulaitoksena myös Finnvera kuuluu Bernin Unioniin. Unionin kevätkokous pidettiin Kenian Kilifissä maaliskuussa 2018.

Afrikka on nouseva markkina-alue Bernin Unionin jäsenille. Viime vuonna jäsenet kattoivat vientiä Afrikan maihin yhteensä 80 miljardin dollarin arvosta. Lisäksi jäsenet suojasivat 9 miljardin dollarin arvosta Afrikkaan suuntautuneita ulkomaisia suoria investointeja infrastruktuuriin, energiantuotantoon ja uusiutuvaan energiaan sekä kaivostoimintaan.

Maailmanlaajuisesti Bernin Unioninin jäsenten yhteenlaskettu uusi liiketoiminta ylsi 2 350 miljardiin dollariin vuonna 2017. Kasvua edellisvuodesta oli 3 prosenttia.

Jäsenet maksoivat korvauksia toteutuneista riskeistä yhteensä yli 6 miljardia dollaria, mikä ylittää korvausten 10 vuoden keskiarvon, mutta on edelleen 2,4 prosenttia alle vuoden 2016 huippuvuoden.

–Vuosi 2017 oli kaikilla mittareilla erinomainen vuosi Bernin Unionin jäsenille, ja meillä oli jälleen valtava positiivinen vaikutus globaaliin kauppaan ja investointeihin. Jäsentemme liiketoiminta kasvaa, mikä on hyvä uutinen sekä vakuuttajille että maailmantaloudelle, jonka kauppaa vakuutamme. Maksettujen korvausten määrä on korkea, mutta se on hyvä uutinen vakuutetuille, jotka pystyvät jatkamaan toimintaansa kauppaan luontaisesti liittyvistä riskeistä huolimatta. Vakuuttajien osalta pitkän aikavälin näkymät ovat vakaat. Meillä on hyvät valmiudet ja resurssit mukautua ja kehittää jatkuvasti tukeamme kaupalle ja investoinneille maailmanlaajuisesti, sanoo kevätkokousta johtanut Bernin Unionin presidentti, Finnveran varatoimitusjohtaja Topi Vesteri.

Bernin Unioni on vientitakuulaitosten, luottovakuuttajien ja poliittisen riskin vakuuttajien kansainvälinen järjestö, jolla on 85 jäsentä. Jäseniin kuuluu niin valtiollisia vientitakuulaitoksia, yksityisiä luotto- ja poliittisten riskien vakuuttajia sekä monenkeskisiä toimijoita kaikkiaan 73 eri maasta. Finnveran Topi Vesteri on johtanut järjestöä syksystä 2015 lähtien.

Lisätietoa Bernin Unionista ja jäsenistä: www.berneunion.org

Topi Vesteri, varatoimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2679

SuomiAreenassa keskiviikkona: Ottaisitko sinä yrittäjyyden riskin – ilman sopeutumiseläkettä?16.7.2018 10:46Tiedote

Suomessa on kymmeniä tuhansia eläkeikää lähestyviä yrittäjiä, joilla ei ole tietoa, miten eläkkeelle siirtyminen tapahtuisi ja mistä löytyisi yritystoiminnalle jatkaja. Tyypillisesti kyse on pienyrittäjästä, jolla on huoli työntekijöiden tulevaisuudesta ja siitä, että oma omaisuus on kiinni yrityksessä. Liiketoiminta kuihtuu, kun yrityksen näkymät ovat epävarmat. Aiheesta keskustellaan SuomiAreenassa keskiviikkona 18.7.2018 kello 10-11 Kaupungintalon pihassa.

Finnvera ja Kauppakamari: Suomalaisyrityksiltä jää vientikauppoja saamatta – rahoitustapoja ei tunneta13.6.2018 09:00Tiedote

Suomalaisilta pk-vientiyrityksiltä jää hyvin todennäköisesti vientikauppoja saamatta, koska ne eivät tunne riittävästi ostajalle kaupanteossa tarjottavia rahoitusvaihtoehtoja. Ostajarahoituksen merkitystä yrityksen kilpailuvalttina ei tiedosteta. Joka viidennelle vientiyritykselle on syntynyt kahden viime vuoden aikana luottotappioita, koska ostaja on jättänyt laskun maksamatta. Vientikauppaa jarruttaakin pelko luottotappioista. Samaan aikaan useat yritykset kokevat, ettei niiden tarvitse hallita vientikaupan rahoitusriskejä. Tiedot käyvät ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä.

Pk-yrityskentässä lähivuosina edessä omistajanvaihdosten suma – Pienyrittäjät seuraavat vähiten yrityksensä arvon kehittymistä24.5.2018 09:30Tiedote

Lähes viidennes yrittäjistä on suunnitellut yrityksessään omistajanvaihdosta seuraavien viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden jaksolla omistajanvaihdos olisi ajankohtainen yhteensä lähes joka kolmannessa pk-yrityksessä. Tämä kävi ilmi helmikuun Pk-yritysbarometrista. Omistajanvaihdokset ovat välttämättömiä yrityskentän dynamiikalle ja nostavat yrityksiä kasvu-uralle. Liian harva pk-yrittäjä kuitenkaan seuraa yrityksensä arvon kehittymistä, vaikka kyse on elämäntyöstä ja yritysvarallisuudesta. Omistajanvaihdoksiin liittyy myös mittavia rahoitustarpeita.