Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning 2016: Sommardäckens höstskick förbättrades

Jaa

Förbättringen i det ekonomiska läget och konsumenternas starkare förtroende för framtiden kommer småningom till synes även på vägarna. I däckratsiorna senaste höst steg sommardäckens höstskick till rekordsiffror i uppföljningens 20-åriga historia. Endast var tionde bilist kör numera med dåliga däck medan andelen som värst var närmare 25 procent.

Lagen föreskriver ett minst 1,6 millimeters mönsterdjup för sommardäck, men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst 4 millimeter.
Lagen föreskriver ett minst 1,6 millimeters mönsterdjup för sommardäck, men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst 4 millimeter.

I höst kommer Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen att föra kampanjen för bättre däcksäkerhet denna gång med tonvikt på information. Informativa däckratsior arrangeras under innevarande vecka i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.

Var tionde bilist körde med dåliga däck

Senaste höst arrangerades däckratsiorna i stor omfattning efter ett mellanår. Under kampanjveckan kontrollerades sammanlagt 8 748 person- och paketbilars däck på 45 olika orter. Uppmärksamhet fästes huvudsakligen igen på däckens mönsterdjup. Däcken klassificeras som dåliga ifall det mest slitna däckets mönsterdjup är under 2,5 mm.

Av bilisterna körde 10,5 procent med dåliga däck, vilket är färre än någonsin tidigare under hela uppföljningsperioden. Andelen bilar med dåliga däck var hela 4,8 procent mindre än två år tidigare. Med olagliga, dvs. med däck vilkas mönsterdjup är under 1,6 mm, körde endast två procent av bilisterna. (Bilaga 1).

Andelen bilar försedda med dåliga däck varierade år 2016 landskapsvis mellan 8,1 och 24,4 procent. De regionala skillnaderna i sommardäckens höstskick har, med ett par undantag, tydligt minskat under uppföljningen. Undersökningsmaterialet har inte vägts att motsvara bilparkens regionala fördelning, vilket betyder att exempelvis Nyland och Egentliga Finland i undersökningen är underrepresenterade och Lappland kraftigt överrepresenterat. (Bilaga 2).

Däcken körs omedvetet ner i dåligt skick

Kampanjchef Hannu Lintala från Bildäcksförbundet förmodar att mången bilist omedvetet kör sina däck i dåligt skick. ”Av de bilister som senaste höst körde med undermåliga däck var bara var fjärde medveten om skicket på sina däck. Däckens slitage bör kontrolleras även under pågående körperiod. Mönsterdjupet är lätt att konstatera med tillhjälp av en 2-euros slant, vars yttre kant är fyra millimeter”, tipsar Lintala.

Forskningschef Juha Valtonen på Trafikskyddet uppmanar bilisterna att fästa uppmärksamhet vid däck och förhållandena. ”Enligt gjorda undersökningar inverkar regnväder inte särskilt mycket på iakttagandet av tryggt säkerhetsavstånd. Väderleken och föret har endast liten inverkan på genomsnittshastigheterna och även då är det främst fråga om en sänkning av farten på grund av skymd sikt. Bilisternas beteende ändras inte tillräckligt i dåligt väglag”.

Polisinspektör Heikki Ihalainen från Polisstyrelsenbetonar förarens ansvar för bilens och däckens skick. ”Polisen deltar i mån av möjlighet i däckratsior som arrangeras denna vecka. Därtill fäster vi uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen. Polisen ingriper i de grövsta försummelserna med anmärkning eller böter.”

Bilaga:
Sommardäcksundersökning 1997 - 2016. Sommardäckens skick på person- och paketbilar i höstens däckratsior (Bildäcksförbundet r.f., 2017)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tel. 020 790 0883
Forskningschef Juha Valtonen, Trafikskyddet, tel. 020 728 2310
Polisinspektör Heikki Ihalainen, Polisstyrelsen, tel. 0295 481 756

Kuvat

Lagen föreskriver ett minst 1,6 millimeters mönsterdjup för sommardäck, men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst 4 millimeter.
Lagen föreskriver ett minst 1,6 millimeters mönsterdjup för sommardäck, men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst 4 millimeter.
Lataa
I däckratsiorna senaste höst kontrollerades totalt 8 748 person- och paketbilars däck på 45 olika orter.
I däckratsiorna senaste höst kontrollerades totalt 8 748 person- och paketbilars däck på 45 olika orter.
Lataa
Bilisterna inser risken för vattenplaning, men det syns inte särskilt mycket på säkerhetsavstånden. (bild: Trafikskyddet/Nina Mönkkönen)
Bilisterna inser risken för vattenplaning, men det syns inte särskilt mycket på säkerhetsavstånden. (bild: Trafikskyddet/Nina Mönkkönen)
Lataa
Bilaga 1. Andelen bilar med dåliga däck 1997 - 2016
Bilaga 1. Andelen bilar med dåliga däck 1997 - 2016
Lataa
Bilaga 2. Bilar med dåliga däck landskapsvis 2016
Bilaga 2. Bilar med dåliga däck landskapsvis 2016
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f. är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944. Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

BESINNING OCH FÖRNUFT VID DÄCKBYTE - vinterdäck behövs också i april4.4.2018 12:30Tiedote

Dubbdäck får användas fram till nästa måndag 9.4. eller så länge som vädret eller föret så kräver. Lagstiftaren har kopplat dubbdäckssäsongen till påsken, vilket betyder att säsongen upphör med en månads variation beroende på när påsken infaller. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga begränsningar, varför det inte lönar sig att brådska med bytet av dessa däck. Å andra sidan måste man komma ihåg, att vinterdäckens prestanda på våta vägbanor inte är likvärdig med sommardäckens.

Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin4.4.2018 12:30Tiedote

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme