HUS

Bilddiagnostiken vid HUS fungerar långsammare – tjänsterna överbelastade

Dela

Efter att vardagsverksamheten tagit vid efter övergången till Apotti fungerar de bilddiagnostiska funktionerna inom HUS långsammare. Patienterna ombeds att förbereda sig på längre väntetider och på en överbelastning i telefonservicen.

På lördagen 24.4 övergick de bilddiagnostiska funktionerna vid HUS Diagnostikcentrum till patientdatasystemet Apotti som levererats av Oy Apotti Ab. Övergången till det nya systemet har lett till problem som påverkar bilddiagnostiken  patientmängderna ökat efter veckoslutet. Verksamheten har blivit långsammare inom alla våra bilddiagnostiska tjänster. I synnerhet de som bokat tid till bilddiagnostiken behöver förbereda sig på att vänta längre än vanligt. 

“Vi var förberedda på att den första veckan vid övergången till Apotti alltid är svår. Problemen är som flest under de första dagarna av införandet men vi jobbar med att lösa dem tillsammans med (Oy) Apotti Ab intensivt dygnet runt. Oberoende av problemen sköter vi alla jourmässiga och andra brådskande bilddiagnostiska undersökningar med högsta prioritet”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi. 

HUS beklagar det extra besvär som fördröjningen i servicen orsakar.  

HUS meddelade redan 23.4 om det stegvisa införandet av ApottiOrsaken till det stegvisa införandet var problem som i sista stund kommit fram mellan kommunerna och de bilddiagnostiska funktionerna inom enheten för klinisk fysiologi och isotopmedicin (KFI) samt enheten för klinisk neurofysiologi (KNF). Problemen gällde systemen som överför informationen mellan dessa. I enheterna finns ca 250 användare av Diagnostikcentrums totalt 2 000 Apotti-användare. 

Mediekontakter och intervjuförfrågningar: 

Kommunikationschef Paavo Holi, HUS kommunikation 
paavo.holi(at)hus.fi  

 

Bakgrund 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom har en ny e-tjänst öppnats för HUS kunder, Maisa.  

Apotti-systemet  har tagits i bruk i tre steg: i november 2018, februari 2020 och oktober 2020. HUS Bilddiagnostik tar i bruk Apotti som sista enhet våren 2021. 

Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab. 

Nyckelord

Om

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Följ HUS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från HUS

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum