Biotalouden tarjoamat ratkaisut on otettava osaksi EU:n teollisuusstrategiaa

Biotaloutta, sen keskeisiä teollisia toimialoja tai biopohjaisia materiaaliratkaisuja ei mainita Euroopan komission teollisuusstrategian päivityksessä. Myös viittaukset voimassa olevaan eurooppalaiseen biotalousstrategiaan puuttuvat. Metsäteollisuus suosittaa biotalouden toimialojen nostoa mukaan tärkeiden ekosysteemien rinnalle teollisuusstrategiaan.

Euroopan komission tänään 5.5. julkaisema teollisuusstrategian päivitys ei tunnusta biotalouden tarjoamia uusiutuvia ratkaisuja teollisuuden vihreän siirtymän mahdollistajina. Komissio tavoittelee teollisuusstrategialla eurooppalaisen teollisuuden kestävää ja kilpailukykyistä kasvua siten, että samalla irtaudutaan fossiilisista tuotannontekijöistä. Biotaloutta, sen keskeisiä teollisia toimialoja tai biopohjaisia materiaaliratkaisuja ei päivityksessä kuitenkaan mainita. Myös viittaukset voimassa olevaan eurooppalaiseen biotalousstrategiaan puuttuvat.

Strategian päämäärät ovat kannatettavat, mutta metsäteollisuus pitää biotalouden huomiotta jättämistä erittäin epäjohdonmukaisena.

– Strategiasta on jätetty ulos teollisuudenalat, jotka kehittävät kestävästi kasvatettuihin, uusiutuviin ja kierrätettäviin raaka-aineisiin pohjautuvia materiaaleja, puolivalmisteita ja tuotteita. Olisi johdonmukaista antaa strategiassa merkittävä rooli juuri kestäville teollisuudenaloille, kuten biotaloudelle, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Biotalouden ratkaisut tukevat teollisuuden vihreää siirtymää laaja-alaisesti. Eurooppalainen metsäteollisuus on kehittänyt laajan kirjon ilmastomyönteisiä tuotteita ja teknologioita, joilla voidaan korvata fossiilisia ratkaisuja teollisuuden eri arvoketjuissa. Uusiutuvia ratkaisuja sovelletaan jo muun muassa tekstiileissä, biopolttoaineissa, rakentamisessa, energiantuotannossa, pakkauksissa, muoveissa, kemikaaleissa, elintarvikkeissa ja kosmetiikassa. Uusimpia puupohjaisia teknologioita sovelletaan esimerkiksi terveydenhuollossa sekä akku- ja elektroniikkateollisuuksissa.

Metsäteollisuus suosittaa teollisuusstrategiaan neljää täydennystä: EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi teollisuusstrategiaa tulee täydentää nostamalla biotalouden teolliset toimialat neljäntoista teollisuusstrategiassa tärkeäksi tunnustetun ekosysteemin rinnalle, huomioimalla biotalouden uusiutuvat ratkaisut strategiapäivityksessä esitettyjen teollisten "siirtymäpolkujen" suunnittelussa, hyödyntämällä jo olemassa olevaa biotalousstrategiaa sekä huomioimalla myös uusiutuvien biomateriaalien rooli European Raw Materials Alliancen suunnitelmissa.

Metsäteollisuus ry:n innovaatioasioiden päällikkö Antti Tahvanainen, p. 044 535 1797

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta9.8.2021 15:00:37 EEST | Tiedote

IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä ei ole edetty riittävän ripeästi. Raportissa alleviivataan päästöjen alasajon välttämättömyyttä. Suomi on omalta osaltaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kärkimaita. Metsäteollisuudella ja -taloudella on tärkeä ja vahvasti myönteinen rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Metsäteollisuuden tuotteet korvaavat tuotteita, joiden valmistus aiheuttaa enemmän fossiilisia päästöjä. Lisäksi kasvavat ja hyvin hoidetut metsät hillitsevät ilmastonmuutosta.

EU:n metsästrategia otti askeleita parempaan suuntaan16.7.2021 11:20:45 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkisti odotetun metsästrategiansa, jossa ilmaistu tavoite eurooppalaisten metsien vaalimisesta on tärkeä. Aiemmin metsäsektorille hyvin haasteellinen strategia muuttui valmistelun loppuvaiheessa parempaan suuntaan. Strategia jää kuitenkin ristiriitaiseksi. Se nostaa vahvemmin esiin puupohjaisten tuotteiden ilmastohyödyt, mutta samaan aikaan jarruttaa metsien käyttöä. On myönteistä, että kansallisen metsäpolitiikan rooli tuodaan aiempaa selvemmin esille, vaikka komissio edelleen uhkaa nipistää palan metsiä koskevaa päätösvaltaa pois Suomesta.

EU:n ilmastopaketista ei tullut vihreää kasvua, sen sijaan saimme jarruohjelman14.7.2021 16:50:57 EEST | Tiedote

Euroopan komission Fit for 55 -ilmasto- ja energiapaketti julkaistiin tänään 14. heinäkuuta. Paketti ei tunnista metsäteollisuuden tarjoamia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, ja kokonaisuus on monella tapaa ongelmallinen suomalaiselle teollisuudelle. On tärkeää varmistaa, että jatkotyössä yksityiskohtia täsmennetään Suomen kilpailukykyä turvaavalla tavalla ja huomioimalla metsäteollisuuden tuottamat ilmastohyödyt.