Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

BJÖRN WAHLROOS: Uusi perustuslaki vei pääministeriltä ja hallitukselta liikaa valtaa

Björn Wahlroosin mukaan vuoden 2000 perustuslaki on todennäköisesti myötävaikuttanut Suomen poliittisen järjestelmän toimintahäiriöihin. Pääministeri ei pysty puuttumaan sisäpoliittiseen tai taloudelliseen kriisiin, ellei hallituskoalitio ole asiasta yksimielinen. Pitkälle viety parlamentarismi loi toimeenpanovaltavajeen.

”Pääministerin asemaa vahvistettiin varsinkin presidenttiin nähden. Mutta koska pääministeri käyttää valtaa vain kollegion, valtioneuvoston, puheenjohtajana, hänen valta-asemansa ei tänään ole mitenkään verrattavissa entisen hallitusmuodon presidentille antamaan asemaan”, kirjoittaa Wahlroos tänään ilmestyneessä EVA Pamfletissa Hiljainen vallankumous.

Björn Wahlroos haluaa paremmat edellytykset demokraattiselle johtajuudelle ja esittää pamfletissa kymmenen perustuslain kehitysehdotusta. Hän ehdottaa esimerkiksi eduskuntavaalijärjestelmän muuttamista vaalit voittaneita suurempia puolueita suosivaksi, eduskunnan määräenemmistöllä vahvistamaa menokattoa sekä perustuslakituomioistuimen perustamista tai perustuslain jälkivalvonnan uskomista korkeimmalle oikeudelle. Lisäksi hänellä on perustuslakivaliokunnan kokoonpanoon, työskentelytapaan ja valmisteluorganisaatioon liittyviä ehdotuksia. Presidentin valtaoikeuksien laajentamistakin Wahlroos kehottaa pohtimaan.

Hiljainen vallankumous – Tekikö uusi perustuslaki Suomen hallitsemisen mahdottomaksi -pamfletti ja Wahlroosin videohaastattelu osoitteessa: www.eva.fi

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Heini Larros: heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

EVA Analyysi: Suomi tarvitsee verolupauksen19.4.2017 05:00Tiedote

Globaali yhteisöverokilpa vaatii Suomea kehittämään yritysverotusta nykyistä pitkäjänteisemmin. Kasvuhakuinen, vuoteen 2025 asti ulottuva yritysverotuksen kehittämisohjelma lisäisi lainsäädännön ennustettavuutta ja varmistaisi kilpailukyvyn kannalta välttämättömät veromuutokset. Tämä selviää tänään julkaistusta EVA Analyysistä Yhteisöveron uusi diili – Näin Suomi tukee yritysten kasvua ja varmistaa verotuotot kansainvälisessä verokilpailussa. Analyysin on kirjoittanut Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tomi Viitala.

Lehdistökutsu: Yhteisöverotuksen uusi diili13.4.2017 12:07Kutsu

Miten varmistetaan että Suomessa on Pohjoismaiden kilpailukykyisin yhteisöverotus? Onko vaalikauden ylittävä verolupaus mahdollinen? Miten Iso-Britannian veromalli vaikuttaa eurooppalaisten yritysten verokilpaan? Toteuttaako Yhdysvaltojen presidentti Trump lupauksensa yhteisöveron laskusta 15 prosenttiin? Ketkä seuraavat perässä? EVAlla on ilo kutsua Sinut EVA Analyysin Yhteisöverotuksen uusi diili julkaisutilaisuuteen Keskiviikkona 19. huhtikuuta klo 8.30-9.30Paikka: Kansallissali (Aleksanterinkatu 44 A 2krs, Helsinki) Yritysverotuksen oikeasta tasosta keskustelevat analyysin kirjoittaja, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tomi Viitala ja kansanedustaja Timo Harakka. Keskustelua vetää EVAn johtaja Matti Apunen. Kahvitarjoilu klo 8.00 alkaen. Lämpimästi tervetuloa! Matti ApunenJohtaja EVA Ilmoittautumiset  13.4. klo 12.00 mennessä: www.eva.fi/uusidiili

Lehdistökutsu: Yhteisöverotuksen uusi diili5.4.2017 15:01Kutsu

Miten varmistetaan että Suomessa on Pohjoismaiden kilpailukykyisin yhteisöverotus? Onko vaalikauden ylittävä verolupaus mahdollinen? Miten Iso-Britannian veromalli vaikuttaa eurooppalaisten yritysten verokilpaan? Toteuttaako Yhdysvaltojen presidentti Trump lupauksensa yhteisöveron laskusta 15 prosenttiin? Ketkä seuraavat perässä?   EVAlla on ilo kutsua Sinut EVA Analyysin Yhteisöverotuksen uusi diili julkaisutilaisuuteen   Keskiviikkona 19. huhtikuuta klo 8.30-9.30Paikka: Kansallissali (Aleksanterinkatu 44 A 2krs, Helsinki)   Yritysverotuksen oikeasta tasosta keskustelevat analyysin kirjoittaja, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tomi Viitala ja kansanedustaja Timo Harakka. Keskustelua vetää EVAn johtaja Matti Apunen. Kahvitarjoilu klo 8.00 alkaen. Lämpimästi tervetuloa!   Matti ApunenJohtaja EVA   Ilmoittautumiset 13.4. klo 12.00 mennessä: www.eva.fi/uusidiili