Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

BJÖRN WAHLROOS: Uusi perustuslaki vei pääministeriltä ja hallitukselta liikaa valtaa

Björn Wahlroosin mukaan vuoden 2000 perustuslaki on todennäköisesti myötävaikuttanut Suomen poliittisen järjestelmän toimintahäiriöihin. Pääministeri ei pysty puuttumaan sisäpoliittiseen tai taloudelliseen kriisiin, ellei hallituskoalitio ole asiasta yksimielinen. Pitkälle viety parlamentarismi loi toimeenpanovaltavajeen.

”Pääministerin asemaa vahvistettiin varsinkin presidenttiin nähden. Mutta koska pääministeri käyttää valtaa vain kollegion, valtioneuvoston, puheenjohtajana, hänen valta-asemansa ei tänään ole mitenkään verrattavissa entisen hallitusmuodon presidentille antamaan asemaan”, kirjoittaa Wahlroos tänään ilmestyneessä EVA Pamfletissa Hiljainen vallankumous.

Björn Wahlroos haluaa paremmat edellytykset demokraattiselle johtajuudelle ja esittää pamfletissa kymmenen perustuslain kehitysehdotusta. Hän ehdottaa esimerkiksi eduskuntavaalijärjestelmän muuttamista vaalit voittaneita suurempia puolueita suosivaksi, eduskunnan määräenemmistöllä vahvistamaa menokattoa sekä perustuslakituomioistuimen perustamista tai perustuslain jälkivalvonnan uskomista korkeimmalle oikeudelle. Lisäksi hänellä on perustuslakivaliokunnan kokoonpanoon, työskentelytapaan ja valmisteluorganisaatioon liittyviä ehdotuksia. Presidentin valtaoikeuksien laajentamistakin Wahlroos kehottaa pohtimaan.

Hiljainen vallankumous – Tekikö uusi perustuslaki Suomen hallitsemisen mahdottomaksi -pamfletti ja Wahlroosin videohaastattelu osoitteessa: www.eva.fi

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Heini Larros: heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

NOIN 60 % SUOMALAISISTA HALUAA PRESIDENTILLE VALTAA VAIKUTTAA LAINSÄÄDÄNTÖÖN, HAJOTTAA EDUSKUNTA JA VALITA HALLITUKSEN MUODOSTAJA24.1.2018 05:30Tiedote

Suomalaiset toivovat lisää valtaa tasavallan presidentille, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. ”60 prosenttia antaisi presidentille melko paljon valtaa esimerkiksi eduskunnan lainsäädäntötyöhön. Tuloksen vahvuutta voi pitää yllättävänä, koska ylimpien valtioelimien välistä vallanjakoa Suomessa on parlamentarisoitu ja presidentin valtaoikeuksia karsittu määrätietoisesti jo noin 30 vuoden ajan”, toteaa Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Tutkimuksessa kysyttiin, kuinka paljon valtaa presidentillä pitäisi olla yhteensä 17 eri asian tai asiakokonaisuuden osalta.

TYÖOIKEUDEN PROFESSORI: SUOMEN SIIRRYTTÄVÄ POLIITTISISSA LAKOISSA EUROOPPALAISEEN KÄYTÄNTÖÖN19.1.2018 05:30Tiedote

Suomessa poliittisiin lakkoihin suhtaudutaan poikkeuksellisen sallivasti, käy ilmi Turun yliopiston työoikeuden professorin Seppo Koskisen kirjoittamasta EVA Analyysista Protestin rajat. Poliittinen lakko voi horjuttaa työrauhaa kyseenalaistamalla koko työehtosopimuksen. Lisäksi poliittisten lakkojen vaikutukset kohdistuvat suoraan työnantajiin, jotka eivät voi vastata niiden vaatimuksiin. Muualla Euroopassa poliittiset lakot on yleensä kielletty, sillä poliittisen protestoinnin katsotaan kuuluvan vapaa-ajalle. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa korkeintaan muutaman tunnin spontaanit protestilakot on katsottu sallituksi.