Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

BJÖRN WAHLROOS: Uusi perustuslaki vei pääministeriltä ja hallitukselta liikaa valtaa

Björn Wahlroosin mukaan vuoden 2000 perustuslaki on todennäköisesti myötävaikuttanut Suomen poliittisen järjestelmän toimintahäiriöihin. Pääministeri ei pysty puuttumaan sisäpoliittiseen tai taloudelliseen kriisiin, ellei hallituskoalitio ole asiasta yksimielinen. Pitkälle viety parlamentarismi loi toimeenpanovaltavajeen.

”Pääministerin asemaa vahvistettiin varsinkin presidenttiin nähden. Mutta koska pääministeri käyttää valtaa vain kollegion, valtioneuvoston, puheenjohtajana, hänen valta-asemansa ei tänään ole mitenkään verrattavissa entisen hallitusmuodon presidentille antamaan asemaan”, kirjoittaa Wahlroos tänään ilmestyneessä EVA Pamfletissa Hiljainen vallankumous.

Björn Wahlroos haluaa paremmat edellytykset demokraattiselle johtajuudelle ja esittää pamfletissa kymmenen perustuslain kehitysehdotusta. Hän ehdottaa esimerkiksi eduskuntavaalijärjestelmän muuttamista vaalit voittaneita suurempia puolueita suosivaksi, eduskunnan määräenemmistöllä vahvistamaa menokattoa sekä perustuslakituomioistuimen perustamista tai perustuslain jälkivalvonnan uskomista korkeimmalle oikeudelle. Lisäksi hänellä on perustuslakivaliokunnan kokoonpanoon, työskentelytapaan ja valmisteluorganisaatioon liittyviä ehdotuksia. Presidentin valtaoikeuksien laajentamistakin Wahlroos kehottaa pohtimaan.

Hiljainen vallankumous – Tekikö uusi perustuslaki Suomen hallitsemisen mahdottomaksi -pamfletti ja Wahlroosin videohaastattelu osoitteessa: www.eva.fi

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Heini Larros: heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry