BK-HYDROMETA ILMASTAA HAISEVIA JA HAPETTOMIA VESIALTAITA SPEF®-ILMASTIMELLA

BK-Hydrometan kehittämä ratkaisu tarjoaa hapettomiin ja hajuongelmaisiin vesiin kestävän ratkaisun teollisuudessa, maa- ja kalataloudessa sekä virkistysalueilla ja puistoissa.

”Hydrometan EFFE® -tuotekehityksen rinnalla syntyi SPEF®-ilmastin, jonka toiminta myös perustuu biologiseen puhdistamiseen, ja jota käytetään veden hajuhaittojen poistamiseen ja veden kirkastamiseen”, kertoo Asko Kuoppala. Tavanomaisen pirskottamisen ja suihkuttamisen sijaan SPEF®-ilmastimen avulla veteen ”puristetaan” happea, jolloin veden happipitoisuus nousee jopa 15 mg/l:aan happea, ja alhainenkin (alle 0,5 mg/l) happipitoisuus nousee jopa lämpötilan mukaiseen maksimihapellisuuteensa. Happipitoisuus säilyy korkeana ja tasaisena. SPEF® -ilmastus tehoaa myös lämpimään veteen.

SPEF® -ilmastimella on lukuisia käyttökohteita happea tarvitsevien vesien käsittelyssä esim. teollisuudessa, vesiviljelyssä, maataloudessa, puutarhataloudessa sekä puistojen ja golf-kenttien lammikoissa. SPEF® -käsittely toteutetaan kelluvalla laitteistolla, jossa vesi nostetaan pumpulla halutulta syvyydeltä ja hapettunut vesi vapautuu halutulle syvyydelle. SPEF® -ilmastus ei nosta veden lämpötilaa.

SPEF® on käyntiääneltään hiljainen eikä häiritse ympäristössä tapahtuvaa toimintaa. Käynti voidaan jaksottaa esimerkiksi vuorokauden ajan tai veden laadussa tapahtuvien muutosten mukaan.

”SPEF® -ilmastimen mitoitus tehdään aina yksilöllisesti sen mukaan, mitkä ovat käyttökohteen syvyys, virtaama, altaan tai vesialueen tilavuus ja pinta-ala. Käsittely ei vaadi suuria investointeja. Ja tukimahdollisuuksiakin saattaa olla saatavilla, koska tämä on parannusta kalojen terveyteen ja hyvinvointiin”, jatkaa Kuoppala.

SPEF® -ilmastimen käyttö on yksinkertaista ja edullista. Tulokset näkyvät tai tuntuvat jo muutamassa päivässä. SPEF® -ilmastin antaa valmiudet veden maksimihapellisuuden saavuttamiseen ja hajuhaittojen torjuntaan kausittain tai vuoden ympäri. Kysy lisää ratkaisuista ja tuotteista.

Asko Kuoppala
asko.kuoppala@bk-hydrometa.fi