BK-HYDROMETAN TOTEUTTAMALLA PITKÄAIKAISELLA PINNANKORKEUDEN SEURANNALLA LÖYTYI SYY LATTIAPINNOITTEEN IRTOAMISELLE

BK-Hydrometa suunnitteli logistiikkakeskuksen kiinteistön sisä- ja ulkopuolelle pinnankorkeuden seurannan, ja mittaustulosten perusteella selvisivät syyt lattiapinnoitteen irtoamiselle.

”Asiakkaamme otti yhteyttä, kun omistamansa uuden logistiikkakeskuksen lattiapinnoite irtoili paikoitellen. Kävimme paikan päällä arvioimassa topografian, puuston ja maaston, meille näytettiin myös alapohjarakenteet sekä lattiapinnoitteiden vaurioitumis- ja irtoamiskohdat. Sitten lähtötietojen ja arvioinnin perusteella suunnittelimme mittausasemat havaintoputkiin, joissa tultaisiin seuraamaan veden pinnankorkeuksia ja lämpötilaa, myös sadantaa”, kertoo BK-Hydrometan toimitusjohtaja Anita Salo.

"Logistiikkakeskuksessa tehtiin kaksi hydrologista vuotta jatkuvatoimisia mittauksia seitsemässä pisteessä rakennuksen sisällä ja ulkopuolella, tarkoituksena oli paikallistaa ongelmakohtia, jotka aiheuttivat lattian vaurioitumista. Mittaustuloksia saatiin mm. veden pinnankorkeudesta havaintoputkissa ja sademäärästä. Luennat vesipintojen tasoista ja lämpötiloista olivat kerran tunnissa ja mittaustulokset siirtyivät palvelimelle kaksi kertaa vuorokaudessa. Mittausdataa analysoimalla saatiin selville sateen vaikutus veden pinnankorkeuden vaihteluun - myös sisätiloissa, salaojituksen riittämättömyys ja joitain rakennusaikaisia puutteellisuuksia."

"Uusin veden pinnankorkeuden ja lämpötilan seurantaan suunniteltu OTT ecoLog 1000 on luotettava ja kustannuksia säästävä mittalaite, jossa on sisäänrakennettu modeemi langattomaan tiedonsiirtoon. Laitteen omaan loggeriin mahtuu noin miljoona merkintää, joka takaa jatkuvan datan tallentamisen. Mahdollisessa verkkohäiriötilanteessa laite tallentaa mittaukset normaalisti, ja lähettämättömät tulokset siirtyvät automaattisesti palvelimelle heti, kun yhteys palautuu."

"Pinnankorkeuden mittausasemia tarvitaan mm. pohjavesivarantojen seuraamiseen, tulvien ja valumavesien seurantaan, vesistöjen kunnostus- ja ennallistamisprojekteihin sekä erilaisiin selvityksiin. Pyrimme auttamaan vaikeimmankin haasteen ratkaisussa", toteaa Salo lopuksi.

Anita Salo, toimitusjohtaja
anita.salo@bk-hydrometa.fi
P. 010 2302 855
P. vaihde 010 2302 850

BK-Hydrometa Oy on johtava vedenkäsittelyn ja ympäristömittausten asiantuntija. Olemme erikoistuneet orsi- ja valumavesien käsittelyyn sekä allas- ja patovalvontaan. Lisäksi edustamme päämiehemme OTT Hydromet Groupin hydrologisia ja meteorologisia tuotteita.