Boliden Harjavalta Oy:n Harjavaltaan suunnitteleman Rakeiston kaatopaikan ympäristövaikutukset arvioitu - Hanke on toteuttamiskelpoinen (Varsinais-Suomi, Satakunta)
Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän Boliden Harjavalta Oy:n Harjavaltaan suunnittelemasta Rakeiston kaatopaikkaa koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
YVA-menettelyssä tarkastellut hankevaihtoehdot (VE1–VE4) muodostuvat eri kuljetusreittivaihtoehdoista. Lisäksi tarkastelussa on mukana vaihtoehto VE0, jossa Rakeiston kaatopaikkaa ei rakenneta. Kaikissa hankevaihtoehdoissa rakeistettua kuonaa loppusijoitetaan alueelle vuosittain noin 300 000 tonnia. Kaatopaikan kokonaistäyttötilavuus on noin 8,7 milj. m3, täytön enimmäiskorkeus on +69 ja käyttöiän arvioidaan olevan yli 50 vuotta.
Vaihtoehto 0 (VE0): Hanketta ei toteuteta. Toiminnassa syntyvä rakeistettu kuona kuljetetaan lähialueen vastaanottopaikkoihin.
Vaihtoehto 1 (VE1): Kaatopaikka rakennetaan ja alueelle liikennöidään Ratalan kaatopaikan kautta. Rakeistetun kuonan kuljetusreitti kulkee Harjavallan Suurteollisuuspuiston läpi nykyistä reittiä Ratalan alueelle, josta kuona kuljetetaan Ratalankatua Eurantielle (kantatie 43) ja Hiirijärventien (tie nro 2173) ja Imatrankadun kautta hankealueelle.
Vaihtoehto 2 (VE2): Kaatopaikka rakennetaan ja alueelle liikennöidään Torttilan ylikulkusillan ja valtatie 2 kautta Rakeistetun kuonan kuljetusreitti teollisuusalueelta hankealueelle kulkee Torttilan ylikulkusillan kautta valtatielle 2 (Helsinki-Pori) ja seuraavasta liittymästä Eurantielle (kantatie 43), josta Hiirijärventietä (tie nro 2173) Imatrankadulle ja edelleen hankealueelle.
Vaihtoehto 3 (VE3): Kaatopaikka rakennetaan ja alueelle liikennöidään Torttilan ylikulkusillan ja Juustokivenkadun kautta. Rakeistetun kuonan kuljetusreitti kulkee Torttilan ylikulkusillan kautta Oikotielle, josta Sievarin teollisuusalueen läpi Sievarinkatua ja Juustokivenkatua pitkin. Reitti jatkuu Hiirijärventielle (tie nro 2173) ja Imatrankatua hankealueelle.
Vaihtoehto 4 (VE4): Kaatopaikka rakennetaan ja alueelle liikennöidään Torttilan ylikulkusillan ja Yrttisuonkadun kautta. Rakeistetun kuonan kuljetusreitti kulkee Torttilan ylikulkusillan kautta Oikotielle, josta Sievarin teollisuusalueen pohjoispuolella kulkevan Yrttisuonkadun kautta Sievarin kaatopaikan läpi hankealueelle.
Ympäristövaikutuksia syntyy erityisesti liikenteestä, melusta sekä maisemavaikutuksista
Yhteysviranomainen katsoo perustellussa päätelmässä, että hankkeen merkittävimpiä ympäristövaikutuksia ovat toiminnan aikaiset vaikutukset liikenteeseen ja meluun sekä vaikutukset väestöön, elinoloihin ja viihtyvyyteen sekä maisemaan.
Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan kaikki hankevaihtoehdot VE1-VE4 ovat toteuttamiskelpoisia. YVA-selostuksessa esitettyjen vaikutusarviointien ja vaihtoehtojen vertailujen perusteella vaihtoehdoissa VE3 ja VE4 vaikutukset liikenteeseen ja meluun ja sitä myöten väestöön, elinoloihin ja viihtyvyyteen ovat kuitenkin muita vaihtoehtoja suuremmat. Vaikka myös vaihtoehdoissa VE3 ja VE4 vaikutusten arvioidaan jäävän korkeintaan kohtalaisiksi, niin yhteysviranomainen katsoo, että ensisijaisesti tulisi suosia toteuttamisvaihtoehtoja, joissa haitalliset vaikutukset jäävät mahdollisimman vähäisiksi.
Arviointiselostuksen perusteella lähialueen ympäristövaikutusten näkökulmasta ympäristöllisesti parhaimpana vaihtoehtona voidaan pitää vaihtoehtoa VE0, mutta tällöin Harjavalta Boliden Oy:n nyt lähellä suunniteltua kaatopaikkaa muodostuvat kuonat tulisi kuljettaa muualla käsiteltäväksi, mikä lisäisi kuonien kuljetusmatkoja ja ympäristövaikutuksia muilla alueilla sekä kasvattaisivat ilmastopäästöjä. Hankkeen toteuttamista koskevista vaihtoehdoista parhaimpana ratkaisuna voidaan pitää vaihtoehtoa VE2:ta, jossa kokonaisvaikutukset jäävät arviolta vähäisimmiksi.
Arviointiselostuksessa on esitetty useita vaikutusten lieventämiskeinoja. Yhteysviranomainen toteaa, että niiden toteuttamisen varmistamiseksi mahdollisessa ympäristölupapäätöksessä on tarpeen asettaa määräyksiä ainakin jätetäytön ympärille jätettävästä suojapuustosta, jätetäytön vaiheistamisesta sekä maisemoinnista ja muotoilusta. Tarvittaessa tulee harkita muita haittojen lieventämiskeinoja, kuten esimerkiksi meluavimpien toimintojen toiminta-aikojen rajaamista.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa www.ymparisto.fi/bolidenharjavaltarakeistonYVA
Lisätietoja:
Erika Liesegang, puh. 0295 023 051
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Maanteiden kunnossapito vaatii valintoja – liikennöitävyys varmistetaan kaikilla teillä (Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa)15.9.2025 12:05:23 EEST | Tiedote
Maanteiden hoito ja niiden kunto kiinnostaa jokaista suomalaista, asui hän sitten taajamassa tai haja-asutusalueella. Maantieverkon korjausvelka on kasvanut 2,5 miljardiin, vaikka parina viime vuonna tilanteeseen on saatukin lisärahoituksella hieman helpotusta.
INFRA-hankkeiden haku syksyllä 2025 (Lappi)15.9.2025 11:11:07 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus avaa elinkeinolähtöisten infrahankkeiden haun Lapissa. Hankkeiden hakuaika on 15.9.–31.10.2025. Sähköinen haku tapahtuu EURA 2021 -järjestelmän kautta.
Petoaita vastaa tavallista aitaa, jos sähkövirta pääsee karkuteille5.9.2025 09:57:29 EEST | Tiedote
Tärkeä osa petovahinkojen torjuntaa on petoaitojen oikea-aikainen huolto laidunkauden aikana. Suurin uhka petoaidan toimivuudelle on sen alla kasvava kasvillisuus. Esimerkiksi Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueelta on havainnoitu jonkin verran kiireellistä niittämistä kaipaavia petoaitojen alusia. Aitalankoihin osuessaan kasvillisuus johtaa sähkövirtaa maahan ja jännite langassa laskee, eikä enää riitä karkottamaan saalista etsivää petoa.
Toimintaympäristön kehittämisavustuksen haku Pohjois-Pohjamaalla, Kainuussa ja Lapissa käynnistyy 1.9.20251.9.2025 14:11:14 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa avautuu toimintaympäristön kehittämisavustushaku EAKR-rahastosta ajalle 1.9.–31.10.2025. Hakuun on varattu varoja yhteensä 2,15 miljoonaa euroa.
Luhanpuron sillan korjaustyöt alkavat Sotkamossa1.9.2025 12:50:18 EEST | Tiedote
Laakajärvetiellä sijaitsevan Luhanpuron sillan korjaustyöt Sotkamossa alkavat viikolla 37. Silta on suljettu liikenteeltä 8.-12.9.2025 klo 21.00–06.00. Ajantasaiset tiedot tietöistä: Tienkäyttäjälinja puh. 0200 2100 Liikennetilanne (fintraffic.fi)
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme