Robert Bosch Oy

Bosch mukana avaamassa maailman ensimmäistä automatisoitua pysäköintipalvelua

Jaa
Bosch on yhdessä Mercedes-Benzin ja pysäköintihallioperaattori Apcoan kanssa kehittämässä maailman ensimmäistä automatisoitua pysäköintipalvelua. Stuttgartin lentokentälle asennetaan Boschin kamerapohjainen järjestelmä, joka mahdollistaa automaattisen pysäköinnin.
Bosch on mukana avaamassa maailman ensimmäistä täysin automatisoitua pysäköintipalvelua Frankfurtin lentokentälle.
Bosch on mukana avaamassa maailman ensimmäistä täysin automatisoitua pysäköintipalvelua Frankfurtin lentokentälle.

Bosch ja Mercedes-Benz ovat yhdessä kehittäneet automaattista pysäköintipalvelua (Automated Valet Parking, AVP), jota valmistellaan nyt kaupalliseen käyttöön. Yhteistyössä Apcoan kanssa yritykset haluavat tuoda tulevaisuudessa täysin automaattisen pysäköinnin Stuttgartin lentoasemalle.

Valmistelut Stuttgartissa ovat jo käynnissä automaattisen pysäköintipalvelun pilotointia varten. Lentoaseman pysäköintihalli P6 tulee toimimaan pilottialustana kaupalliselle automaattiselle pysäköintipalvelulle. Yritykset testaavat siellä, miten Mercedes-Benzin S-sarjan autoihin sisällytetty teknologia toimii yhdessä Boschin älyinfrastruktuurin ja pysäköintihallioperaattorin digitaalisen alustan kanssa.

Tavoitteena on, että ajoneuvon, infrastruktuuriteknologian ja pysäköintihallioperaattorin vuorovaikutus sujuu mutkattomasti ja on asiakaskokemuksena optimaalinen.

”Ajoneuvon jättö- ja noutopalvelu säästää aikaa ja poistaa pitkät kävelyt autolle. Automaattinen pysäköintipalvelu parantaa huomattavasti matkustajiemme mukavuutta, helpottaa heidän asiointiaan ja säästää aikaa, etenkin kun kiireessä pitäisi vain saada auto pysäköityä nopeasti”, Stuttgartin lentoasema Flughafen Suttgart GmbH:n edustaja Walter Schoefer sanoo.

Boschilta älykäs infrastruktuuri

Stuttgartin lentoasemalla on pilottikäytössä Boschin uudet videokamerat, jotka voivat tunnistaa tyhjät pysäköintiruudut, seurata ajoväylää ja sen ympäristöä sekä tunnistaa esteitä ja ihmisiä ajoväylällä, minkä pohjalta lasketaan ajoneuvon reitti vapaaseen pysäköintiruutuun. Aiemmin näihin toimintoihin on käytetty valotutkasensoreita.

Älykäs pysäköintihalli-infrastruktuuri muodostaa pohjan tulevaisuuden laajalle kuljettajattomalle pysäköinnille.

Ajoneuvossa oleva teknologia muuntaa infrastruktuurin tuottaman tiedon automaattisesti ajoliikkeiksi. Kameroiden tuottaman tiedon perusteella autojen on mahdollista ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa jopa kapeilla rampeilla, mikä mahdollistaa kerrosten välillä liikkumisen. Jos kamerat esimerkiksi havaitsevat odottamattoman esteen, ajoneuvo suorittaa hätäjarrutuksen turvallisesti.

Maailman ensimmäinen 4-tason pysäköintiominaisuus tuotantoautossa

Mercedes-Benzin S-sarjan autoihin on mahdollista hankkia lisävarusteena esiasennus yhtiön INTELLIGENT PARK PILOT -nimellä kulkevalle järjestelmälle. Siinä älypuhelimella annettujen komentojen pohjalta S-sarjan autot voivat ajaa itsenäisesti tietylle pysäköintipaikalle.

Nämä S-sarjan Mercedes-Benzit ovat ensimmäiset tuotantoautot, jotka sisältävät kuljettajattoman pysäköinnin mahdollistavaa AVP-teknologiaa (AVP=Automated Valet Parking). Autot ovat myös ensimmäisiä tuotantoajoneuvoja, jotka sisältävät SAE-asteikolla tason 4 automaattisen ajamisen toimintoja.

Kun pysäköintihallit on varusteltu sopivalla infrastruktuurilla ja kansalliset lait mahdollistavat AVP:n, autoilijat pääsevät laajemmin nauttimaan automaattisista pysäköintipalveluista. Automaattisen pysäköinnin yleistyminen riippuu myös pysäköintihallien ja lainsäädännön kehittymisestä.

Mitä tarkoittaa SAE?

Automaattisen ajon eri tasoja kuvataan kuusiportaisella SAE-asteikolla. Tasolla 0 ei ole mitään automaattisen ajon elementtejä ja tasolla 5 ajo on täysin automaattista. 4-tasolla auto kykenee itsenäisesti selviämään ilman kuljettajaa kaikista liikennetilanteissa määrätyissä olosuhteissa (esim. tietyillä teillä, mutta ei kaikissa sääolosuhteissa). Tasot on määritellyt amerikkalainen Society of Automotive Engineers (SAE).

Lue lisää (englanniksi).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maija Andersson
maija.andersson@fi.bosch.com
+358 10 480 8225

Kuvat

Bosch on mukana avaamassa maailman ensimmäistä täysin automatisoitua pysäköintipalvelua Frankfurtin lentokentälle.
Bosch on mukana avaamassa maailman ensimmäistä täysin automatisoitua pysäköintipalvelua Frankfurtin lentokentälle.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Robert Bosch Oy
Robert Bosch Oy
Robert Huberin tie 16 A
01510 Vantaa

010 48080http://www.bosch.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy

Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote

Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye