Bosch mukana avaamassa maailman ensimmäistä automatisoitua pysäköintipalvelua

Bosch on yhdessä Mercedes-Benzin ja pysäköintihallioperaattori Apcoan kanssa kehittämässä maailman ensimmäistä automatisoitua pysäköintipalvelua. Stuttgartin lentokentälle asennetaan Boschin kamerapohjainen järjestelmä, joka mahdollistaa automaattisen pysäköinnin.

Bosch on mukana avaamassa maailman ensimmäistä täysin automatisoitua pysäköintipalvelua Frankfurtin lentokentälle.

Bosch ja Mercedes-Benz ovat yhdessä kehittäneet automaattista pysäköintipalvelua (Automated Valet Parking, AVP), jota valmistellaan nyt kaupalliseen käyttöön. Yhteistyössä Apcoan kanssa yritykset haluavat tuoda tulevaisuudessa täysin automaattisen pysäköinnin Stuttgartin lentoasemalle.

Valmistelut Stuttgartissa ovat jo käynnissä automaattisen pysäköintipalvelun pilotointia varten. Lentoaseman pysäköintihalli P6 tulee toimimaan pilottialustana kaupalliselle automaattiselle pysäköintipalvelulle. Yritykset testaavat siellä, miten Mercedes-Benzin S-sarjan autoihin sisällytetty teknologia toimii yhdessä Boschin älyinfrastruktuurin ja pysäköintihallioperaattorin digitaalisen alustan kanssa.

Tavoitteena on, että ajoneuvon, infrastruktuuriteknologian ja pysäköintihallioperaattorin vuorovaikutus sujuu mutkattomasti ja on asiakaskokemuksena optimaalinen.

”Ajoneuvon jättö- ja noutopalvelu säästää aikaa ja poistaa pitkät kävelyt autolle. Automaattinen pysäköintipalvelu parantaa huomattavasti matkustajiemme mukavuutta, helpottaa heidän asiointiaan ja säästää aikaa, etenkin kun kiireessä pitäisi vain saada auto pysäköityä nopeasti”, Stuttgartin lentoasema Flughafen Suttgart GmbH:n edustaja Walter Schoefer sanoo.

Boschilta älykäs infrastruktuuri

Stuttgartin lentoasemalla on pilottikäytössä Boschin uudet videokamerat, jotka voivat tunnistaa tyhjät pysäköintiruudut, seurata ajoväylää ja sen ympäristöä sekä tunnistaa esteitä ja ihmisiä ajoväylällä, minkä pohjalta lasketaan ajoneuvon reitti vapaaseen pysäköintiruutuun. Aiemmin näihin toimintoihin on käytetty valotutkasensoreita.

Älykäs pysäköintihalli-infrastruktuuri muodostaa pohjan tulevaisuuden laajalle kuljettajattomalle pysäköinnille.

Ajoneuvossa oleva teknologia muuntaa infrastruktuurin tuottaman tiedon automaattisesti ajoliikkeiksi. Kameroiden tuottaman tiedon perusteella autojen on mahdollista ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa jopa kapeilla rampeilla, mikä mahdollistaa kerrosten välillä liikkumisen. Jos kamerat esimerkiksi havaitsevat odottamattoman esteen, ajoneuvo suorittaa hätäjarrutuksen turvallisesti.

Maailman ensimmäinen 4-tason pysäköintiominaisuus tuotantoautossa

Mercedes-Benzin S-sarjan autoihin on mahdollista hankkia lisävarusteena esiasennus yhtiön INTELLIGENT PARK PILOT -nimellä kulkevalle järjestelmälle. Siinä älypuhelimella annettujen komentojen pohjalta S-sarjan autot voivat ajaa itsenäisesti tietylle pysäköintipaikalle.

Nämä S-sarjan Mercedes-Benzit ovat ensimmäiset tuotantoautot, jotka sisältävät kuljettajattoman pysäköinnin mahdollistavaa AVP-teknologiaa (AVP=Automated Valet Parking). Autot ovat myös ensimmäisiä tuotantoajoneuvoja, jotka sisältävät SAE-asteikolla tason 4 automaattisen ajamisen toimintoja.

Kun pysäköintihallit on varusteltu sopivalla infrastruktuurilla ja kansalliset lait mahdollistavat AVP:n, autoilijat pääsevät laajemmin nauttimaan automaattisista pysäköintipalveluista. Automaattisen pysäköinnin yleistyminen riippuu myös pysäköintihallien ja lainsäädännön kehittymisestä.

Mitä tarkoittaa SAE?

Automaattisen ajon eri tasoja kuvataan kuusiportaisella SAE-asteikolla. Tasolla 0 ei ole mitään automaattisen ajon elementtejä ja tasolla 5 ajo on täysin automaattista. 4-tasolla auto kykenee itsenäisesti selviämään ilman kuljettajaa kaikista liikennetilanteissa määrätyissä olosuhteissa (esim. tietyillä teillä, mutta ei kaikissa sääolosuhteissa). Tasot on määritellyt amerikkalainen Society of Automotive Engineers (SAE).

Lue lisää (englanniksi).

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2019 lopussa noin 400 000 työntekijää. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 77,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology.

Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 72 000 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.