Bostadslånen uppgick redan till närmare 100 miljarder euro

Det utestående beloppet av bostadslån från kreditinstitut var nästan 100 miljarder euro (99,95 miljarder euro) i oktober 2019. Tillväxttakten för utestående bostadslån har ökat från början av 2019 och låg i oktober på 2,4 %. Senast var tillväxttakten snabbare i september 2016. Den livliga efterfrågan på nya bostadslån i oktober bidrog till att öka tillväxten.

Under oktober 2019 betalades nya bostadslån ut till ett belopp av 1,9 miljarder euro, vilket var 145 miljoner euro högre än året innan. För bostadslånens del har oktober senast varit livligare 2007. Genomsnittsräntan på nya bostadslån har slutit sjunka efter sommaren och legat kring 0,72 % under de senaste tre månaderna.

De genomsnittliga återbetalningstiderna för nya bostadslån har blivit allt längre i Finland. I oktober 2019 var den genomsnittliga återbetalningstiden för nya utbetalda bostadslån 20 år 9 månader. Över 68 % av nya bostadslån beviljades med en återbetalningstid på över 20 år (mer information på finska). Andelen lån med en längre återbetalningstid (över 29 år) har ökat: av de nya bostadslånen i oktober 2019 hade 7 % en återbetalningstid på över 29 år jämfört med 3 % i oktober 2018.

Utlåning

Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,5 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,6 miljarder euro av övriga lån vid utgången av oktober. Nya låneavtal med icke-finansiella företag (exkl. konto- och kortkrediter) slöts i oktober för 2,2 miljarder euro. Genomsnittsräntan på nya avtal sjönk från september och låg på 2,21 %. Det utestående beloppet av företagslån i euro uppgick i slutet av oktober till 90,6 miljarder euro, varav lånen till bostadsbolag utgjorde 34,6 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick till totalt 94,4 miljarder euro i slutet av oktober och genomsnittsräntan var 0,11 %. I beloppet ingick ‑inlåning över natten för 81,5 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 4,9 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i oktober nya tidsbundna inlåningsavtal för 0,4 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var 0,12 % i oktober.

Nästa månadspublicering 7.1.2020 kl. 13.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/.

Meri Sintonen, telefon 09 183 2247, e-post: meri.sintonen(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395, e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Account of the monetary policy meeting, 29-30 April 202022.5.2020 14:30:00 EESTUutinen

Account of the monetary policy meeting of the Governing Council of the European Central Bank held in Frankfurt am Main on Wednesday and Thursday, 29-30 April 2020 1. Review of financial, economic and monetary developments and policy options Financial market developments Ms Schnabel reviewed the financial market developments since the Governing Council’s previous regular monetary policy meeting on 11-12 March 2020. Although the general risk-off mood had subsided and market liquidity was progressively improving, financial markets continued to show signs of fragility, mainly along four key dimensions. First, most euro area sovereign bond spreads had widened relative to German benchmark bonds, irrespective of their credit rating. In some jurisdictions, bond spreads had temporarily returned to, or even risen above, the levels observed before the announcement of the pandemic emergency purchase programme (PEPP), compounded by expectations of increased issuance needs and the high prevailing un

Pääjohtaja Olli Rehnin blogi: Vihriälän ryhmä ja kriisiin vastaavan talouspolitiikan kolme vaihetta15.5.2020 13:42:02 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtaman professoriryhmän 8.5. julkaistu raportti on painava kannanotto koronakriisin nostamiin kysymyksiin. Raportin ”Talouspolitiikan strategia koronakriisissä” laatijoiden ryhmään kuuluvat Vihriälän lisäksi Bengt Holmström, Sixten Korkman ja Roope Uusitalo. Raportissa käsitellään laajasti koronakriisiin liittyvää talouspolitiikkaa. Kommentoin tässä blogimerkinnässä joitakin raportin teemoja. Ensiarvoisen tärkeää on nyt vaimentaa konkurssiaaltoa ja työttömyyden lisääntymistä onnistuneella talouspolitiikan kokonaisuudella. Koronakriisiin on talouspolitiikassa jo vastattu laajalla rintamalla. Rahoitusoloja ovat keventäneet Euroopan keskuspankin rahapolitiikan toimet, pankkien pääomavaatimusten helpottaminen sekä mm. Suomen Pankin sijoitustoimintaan lukeutuvat suomalaisten yritystodistusten ostot. Lisäksi tärkeitä toimenpiteitä on jo tehty lomautusten helpottamiseksi ja yritysten tukemiseksi muutenkin. Vihriälän työryhmä viitoittaa tietä eteenpäin. Raportissa jaetaan talo