Brändö Lax Ab

Brändö Laxin kirjolohelle vastuullisen kalankasvatuksen ASC-sertifiointi

Ahvenanmaalaiselle Brändö Laxille on myönnetty kalankasvatuksen vastuullisista käytännöistä kertova ASC-sertifiointi. Kyseessä on ensimmäinen suomalaiselle meressä kasvatetulle kalalle myönnetty ASC-sertifiointi. ASC on merkki, josta sekä kuluttajat että elintarvikealan ja kaupan toimijat tunnistavat helposti ympäristön ja sosiaalisen vastuun kannalta kestävästi kasvatetun kalan.

Olemme luonnollisesti hyvin ylpeitä sertifioinnistamme,” iloitsee Brändö Laxin toimitusjohtaja Karl-Johan Henriksson. ”Olemme panostaneet kalojen hyvinvointiin, elintarviketurvallisuuteen, ympäristövaikutusten minimointiin ja sosiaaliseen vastuuseen jo vuosien ajan, ja tämä sertifiointi tuo tekemämme pitkäjänteisen työn näkyväksi erityisesti kuluttajille”.

Kotimaiselle kalalle on kysyntää ja tarvetta enemmän kuin tarjontaa. ”Toivomme, että ASC-sertifiointi osaltaan loisi meille myös lisää mahdollisuuksia kasvattaa kestävästi kotimaista kalaa”, toteaa Karl-Johan Henriksson. Kotimainen kasvatettu kala on terveellinen ja ilmastoystävällinen valinta, joka luo työpaikkoja saaristossa ja lisää samalla huoltovarmuutta. Valtioneuvoston viime vuonna hyväksymän kotimaisen kalan edistämisohjelman tavoitteena onkin lisätä merkittävästi kotimaisen kalan tarjontaa ja osuutta kulutuksesta, mutta alan toimintaedellytykset luvituskäytäntöineen ovat silti edelleen haastavat.

ASC eli Aquaculture Stewardship Council on kansainvälinen, voittoa tavoittelematon järjestö, jonka ovat perustaneet Maailman luonnonsäätiö WWF sekä The Sustainable Trade Initiative IDH. Sertifiointi on osoitus toiminnan läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta läpi koko tuotantoketjun. Lisätietoa ASC:stä löytyy järjestön verkkosivuilta www.asc-aqua.org.

Lisätiedot:
Henri Hellström
Viljelypäällikkö
p. +358 408275243
henri.hellstrom@brandolax.ax

Aiheeseen liittyviä kuvia ladattavissa mediakäyttöön osoitteessa www.brandolax.fi/asc-kuvia

Brändö Lax Ab
Brändövägen 1391
22920 Brändö

Brändö Lax Ab on Ahvenanmaan Brändössä toimiva perinteikäs kalankasvatusyritys, jonka juuret ovat saaristossa. Yrityksen liiketoiminta on vastuullista ja taloudellisesti kestävällä pohjalla. Brändö Lax on yksi johtavista kotimaisista ruokakalankasvattajista. ASC-sertifiointi on myönnetty Brändö Laxin kasvattamalle kirjolohelle ja sen mädille. Lisätietoa Brändö Laxist­a löytyy yrityksen verkkosivuilta www.brandolax.ax.