Bulimian nettiterapiaan kaikkialta Suomesta

HUS tarjoaa nettiterapiaa nyt myös bulimian hoitoon. Nettiterapian myötä bulimiaa sairastavat pääsevät aloittamaan tehokkaan hoidon nopeasti paikkakunnasta riippumatta.

Bulimia on yleinen nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyden häiriö, johon liittyy paitsi häiriintynyt syömiskäyttäytyminen, myös psyykkisen, fyysisen tai sosiaalisen toimintakyvyn häiriintyminen.

”Bulimian oireet ovat luonteeltaan sellaiset, että niihin liittyy paljon häpeää, piilottelua ja salailemista. Tämä saattaa toisinaan jopa estää hakeutumisen hoitoon. Nettiterapia madaltaa kynnystä hakea apua näihin häpeällisiltä tuntuviin oireisiin”, sanoo nettiterapiaa käsikirjoittanut HUSin syömishäiriöyksikön psykologi Katarina Meskanen.

Varhainen hoidon aloittaminen ja aktiivinen työskentely oireista irtautumiseksi ovat nykytutkimuksen valossa keskeisiä tekijöitä onnistuneessa bulimian hoidossa. Nettiterapiassa tehokkaan hoidon pääsee aloittamaan noin viikon sisällä lähetteen kirjoittamisesta.

”Tämä parantaa huomattavasti hoidon saatavuutta, sillä nettiterapiaan voi hakeutua maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Lisäksi sen pääsee aloittamaan lähes heti, mikä on merkittävä ero verrattuna perinteiseen hoitoon, jonka aloittamista joutuu usein odottamaan valitettavan kauan. Nettiterapian etuna on myös se, että se ei ole aikaan eikä paikkaan sidottua, joten työ- tai opiskelupäivän keskeyttäviä tapaamisia matka-aikoineen ei tarvita”, sanoo Meskanen.

Bulimian nettiterapia on asiakkaalle noin kolmen kuukauden mittainen. Siinä harjoitellaan hallitsemaan bulimiaan liittyviä oireita, kuten laihduttamista, ahmimista ja oksentamista sekä opetellaan luomaan uudenlainen suhde syömiseen. Samalla harjoitellaan tunnistamaan ja muokkaamaan oireita ylläpitäviä ajattelu- ja toimintamalleja, kuten jyrkkiä syömiseen liittyviä sääntöjä, liiallista keskittymistä ulkomuotoon ja vaikeuksia käsitellä kielteisiä tunteita. Nettiterapiaan kuuluu myös kuuden kuukauden mittainen seurantavaihe, jonka aikana työskentelyä voi jatkaa oman jatkosuunnitelman mukaisesti ja yhteys terapeuttiin säilyy.

Nettiterapiassa asiakas työskentelee itsenäisesti käymällä viikoittain noin tunnin mittaisen istunnon terapiaohjelmassa. Jokaisella istunnolla on oma teemansa, esimerkiksi oireidenhallinta, vääristyneet ajatukset, vaikeat tunteet tai arjen hyvinvointi.  Jokaisessa istunnossa on monia konkreettisia harjoituksia, jotka auttavat oivaltamaan omasta tilanteesta. Istunnoilla suunnitellaan myös arjen harjoitteita sovellettavaksi arkielämään. Nettiterapeutti seuraa asiakkaan edistymistä taustalla, antaa palautetta harjoituksista ja auttaa etenemään esteiden yli terapian edetessä. Arjen työskentelyssä apuna on mobiilisovellus, joka toimii muun muassa syömisrytmipäiväkirjana. Viikoittaisen työskentelyn voi jokainen sovittaa omiin aikatauluihin.

Taustaa

Bulimia alkaa usein laihduttamisesta. Aluksi laihduttaminen saattaa tuottaa positiivisia onnistumisen tunteita, mutta ennen pitkää laihduttaminen katkeaa hallitsemattomaan ahmimiseen. Syyllisyys käsistä karanneesta syömisestä johtaa usein yrityksiin kompensoida ja nollata ahmittujen ruokien lihottava vaikutus esimerkiksi tahallisella oksentamisella tai paastoamisella. Vähitellen tästä noidankehästä tulee yhä enemmän otettaan tiukentava sairaus, joka alkaa määritellä elämän sisältöä ja rajoittaa sairastuneen arkea. Syömishäiriön oireet, sen myötä syntyneet jyrkät säännöt ja siihen liittyvät erilaiset rituaalit alkavat rajoittaa sairastuneen arkista toimintakykyä. Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen voi alkaa uhata merkittävästi myös fyysistä terveyttä.

• Bulimialle eli ahmimishäiriölle on tyypillistä toistuvat, hallitsemattomat ja toisilta salatut ahmimiskohtaukset. Ahmittujen ruokien lihottavaa vaikutusta yritetään estää oksentamisen, laksatiivien, diureettien, paaston tai liiallisen liikunnan avulla.
  • Syömishäiriöön sairastutaan tyypillisesti 12–24 vuoden iässä.
  • www.nettiterapiat.fi sisältää lisää tietoa nettiterapioista.
  • Kuka tahansa lääkäri Suomessa voi kirjoittaa lähetteen nettiterapiaan. Kansalaisilla on terveydenhuoltolain mukainen valinnanvapaus valita erikoissairaanhoidon hoitopaikka ja sitä kautta nettiterapia.
  • Nettiterapia on asiakkaille maksutonta kuten lähes kaikki julkiset mielenterveyspalvelut.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Katarina Meskanen, psykologi, Syömishäiriöyksikkö, HUS Psykiatria

katarina.meskanen@hus.fi, 050 427 9272

Jaana Suokas, ylilääkäri, Syömishäiriöyksikkö, HUS Psykiatria

jaana.suokas@hus.fi, 050 428 6561

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

Styrelsens beslut 4.11: Det slutliga budgetförslaget till fullmäktige behandlas 25.11.20194.11.2019 17:36:47 EETTiedote

Flera stora projekt och betydande överföringar av verksamhet år 2020 Styrelsen behandlade budgeten för 2020 på sitt möte. År 2020 genomförs ett omfattande ibruktagande av Apotti och systemet för verksamhetsstyrning Harppi, som används för administration av upphandlings-, logistik-, ekonomi- och personalprocesser blir molnbaserat. Därutöver utökas verksamheten med nya funktioner som överförs till HUS: laboratorie- och bilddiagnostikfunktionerna vid Södra Karelens sjukvårdsdistrikt (Eksote), logistik- och upphandlingsfunktionerna vid Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Kymmenedalen (Kymsote) samt Borgå och Lovisa hemsjukvård. Dessa funktioner ökar HUS verksamhetsintäkter nästa år med 32 miljoner. Apotti är det största enskilda förändrings- och utvecklingsprojektet i HUS historia, och med det eftersträvas betydande operativa och kvalitativa fördelar. I och med ibruktagandet av Apotti uppgår kostnaderna för patientdatasystem nästa år inklusive kostnader av engångskaraktär till

Hallituksen päätökset 4.11.: Lopullinen talousarvioesitys valtuustolle käsitellään 25.11.20194.11.2019 17:36:29 EETTiedote

Vuonna 2020 suuria hankkeita ja merkittäviä toiminnansiirtoja Hallitus käsitteli kokouksessaan vuoden 2020 talousarviota. Vuonna 2020 toteutetaan laajamittainen Apotin käyttöönotto sekä hankinta-, logistiikka-, talous- ja henkilöstöprosessien ohjaukseen käytettävän Harppi-toiminnanohjausjärjestelmän pilvipalveluun siirtäminen. Lisäksi HUSin toiminta laajenee uusilla siirtyvillä toiminnoilla: Eksoten kuvantamis- ja laboratoriotoiminnot, Kymsoten logistiikka ja hankinta sekä Porvoon ja Loviisan kotisairaanhoito. Nämä toiminnot kasvattavat HUSin toimintatuottoja ensi vuonna noin 32 miljoonaa euroa. Apotti on HUSin historian suurin yksittäinen toiminnan muutos- ja kehittämishanke, jolla tavoitellaan merkittäviä toiminnallisia ja laadullisia hyötyjä. Apotin käyttöönoton myötä potilastietojärjestelmäkulut ovat ensi vuonna kertaluontoisine käyttöönottokuluineen noin 81 miljoonaa euroa, jonka vuoksi vuoden 2020 talousarvioesitys on poikkeuksellisesti 40 miljoonaa euroa alijäämäinen. Hallitus o