BusinessRakentamo muuttaa yritysneuvonnan prosessit – palvelut saatavilla maanlaajuisesti, välittömästi ja 24/7

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Toimintamalli on ajan kuluessa jalostunut paikallisesta maanlaajuiseksi ja nyt yhdistyksen jäsenistöön kuuluu runsaslukuinen joukko yrittäjiä sekä kymmeniä asiantuntijajäseniä ympäri Suomen. Yhdistyksen jäsenkunnalle tarjotaan monipuolista apua yhdistyksen järjestämien neuvonta- ja tukipalveluiden kautta sekä korkeatasoisia koulutuksia. Yrittäjät voivat myös hyödyntää verkoston laajaa osaamista laajoissakin kehitysprojekteissa. Yhdistyksen toiminnan ytimessä on tarjota mikroyrityksille ketteriä ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen – pienyrittäjän näkökulmaa läheisesti ymmärtäen. Voimakas digitalisaatioon panostaminen on tuonut palvelut nyt aika- ja paikkariippumattomasti jokaisen suomalaisen pienyrittäjän saataville.
BusinessRakentamo ry on alusta asti ryhtynyt rakentamaan asiantuntijaverkostoa pienyrittäjien tueksi. Liikkeelle lähdettiin viiden yrittäjän voimin ja nyt asiantuntijoita on mukana kymmeniä. Kuvassa vasemmalta oikealle: Antti Leijala, Sanya Saarinen, Pertti Salovaara ja Juha Räty. Kuvasta puuttuu viides perustajäsen Tanja Kärki. Kuva: Antti Hannuniemi.

Avaimia myynnin kasvuun ja ratkaisuja yrittäjältä yrittäjälle

BusinessRakentamo ry:n toiminnan ytimessä on halu auttaa mikroyrittäjiä yritystoiminnan kehittämisessä, tukemalla kasvun edellytyksiä ja auttamalla ratkomaan toiminnan pullonkauloja. Yhdistyksen monialainen asiantuntijaverkosto on jäsenien tukena mm. myynnin tehostamisen, brändin kehittämisen, markkinoinnin, viestinnän, rahoituksen ja taloushallinnon palveluissa. Jäsenyrityksen kehittäessä toimintaansa, ovat yhdistyksen asiantuntijat rinnalla myös apurahojen tai sopivan rahoituksen kartoittamisessa sekä läpi koko kehitysprojektin, esimerkiksi toiminnan digitalisoimisen tai kansainvälistymisen yhteydessä.

Tämä on vasta ensimmäinen askel yritysneuvonnan digitalisoinnissa ja ihmettelen ettei kukaan ole tehnyt vastaavaa aikaisemmin. Koulutusalalla vastaava digiloikka on jo tehty vuosia sitten, mutta nyt myös neuvontapalvelut ja konsultointi ovat vauhdilla siirtymässä tälle vuosituhannelle. Esimerkiksi, kun uusi asiantuntija liittyy mukaan, ei prosessissa ole lainkaan manuaalisia vaiheita. Järjestelmä ohjaa tulokkaan vaihe kerrallaan syöttämään oleelliset tiedot ja palvelut ovat kaikkien saatavilla maanlaajuisesti, välittömästi ja 24/7. Kellotaajuus on täysin toista luokkaa kuin mihin olemme tottuneet! Vastaavasti, asiakasyritys tai -yrittäjä löytää tarvitsemansa palvelut hakukonetta hyödyntäen nopeasti ja vaivattomasti. Perustat ovat nyt kasassa ja palvelut avattu. Seuraava iso askel on varmistaa prosessin ja palvelujen laadun jatkuva kehittäminen,” toteaa BusinessRakentamo ry:n toiminnanjohtaja Antti Leijala.

Yhdistys tukee yrittäjäjäsenten kehityspolkua myös erilaisilla maltillisesti hinnoitelluilla palveluilla, kuten mahdollisuudella maanlaajuiseen ja tavoittavaan viestintään STT:n julkaisukanavassa. Yhdistyksen hallinnoima Lahjakorttipuoti puolestaan tarjoaa kaupungeille ja kunnille mahdollisuuden edistää oman alueensa kivijalkayrittäjien myyntiä, tarjoamalla helpon ratkaisun digitaalisen lahjakorttimyynnin aloittamiseen.

Tukemassa innovaatioiden matkaa maailmankartalle – uudet jäsenet tervetulleita

BusinessRakentamo ry:n jäsenet hyötyvät laajasta verkostosta mm. löytämällä uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita sekä osallistumalla korkeatasoisiin etäkoulutuksiin.

”Olen ollut yritykseni Knokkonin kanssa BusinessRakentamon jäsen, kun se oli lähinnä paikallisten yritysten apuna, YritysVihti. Sain jo silloin monipuolista apua yritykseni alkutaipaleelle. Hyödynnän jäsenistön osaamista edelleen varsin tiiviisti, ja löysin heidän verkostostaan Knokkonille erinomaisen yhteistyökumppanin!

Knokkon on siinä mielessä uraauurtava yritys, että se tuo markkinoille ikivanhan, unohdetun tekstiilikuidun – nokkosen – joka yleisimmin tunnetaan pistoistaan. Urtica dioica on kuitenkin myös tuntumaltaan silkinpehmeä ja hengittävin luonnonkuitu. Minulla ei ollut aiempaa yritystaustaa, eikä juurikaan kokemusta tekstiilialalta ja materiaalina negaatioita herättävä kasvi. Neuvoja siis tarvittiin ja niitä sain kätevästi BusinessRakentamon kautta.

BusinessRakentamo erottuu muista "yhden luukun" periaatteella toimivista yhteenliittymistä niin, että heidän kauttaan saa paljon uutta tietoa ja oppia myös vierailevien esiintyjien muodossa, Katleena Kortesuo oli tästä hyvä esimerkki. Kiinnostuneena olen seurannut BusinessRakentamon kehitystä paikallisesta kansalliseksi asiantuntijaverkostoksi. Pienyrittäjät alasta riippumatta miettivät samoja asioita ja BusinessRakentamo on yksi hyvä kanava saada nopeasti perusteltu täsmävastaus hyvin monenlaisiin kysymyksiin. Näin minä olen kokenut, aikaa jää ydinliiketoimintaan, Knokkonilla urtica dioicaan”, kertoo Sanna Kuoppamäki-Luomansuu, ekologisia ja eettisesti tuotettuja ekokankaita valmistavan Knokkon Textiles Oy:n perustaja.

Koulutukset ja neuvontapalvelut etäyhteydellä kaikkien yrittäjien saataville

Yhdistyksen koulutukset ovat saaneet kiitosta niin asiantuntevista kouluttajista kuin pienyrittäjille räätälöidystä lähestymistavasta. Myös koulutusten teemat vaihtelevat – aihealueet voivat koskea niin yritystoiminnan kriittisiä osa-alueita kuin yrittäjän oman hyvinvoinnin tukemista.

"On ollut upea huomata, että olemme pystyneet auttamaan yrittäjiä ympäri Suomea. Koronatilanteesta huolimatta tarjoamme asiantuntija-avun, koulutukset ja neuvontapalvelut saataville sijainnista riippumatta etäyhteyksillä. Pienyrittäjät ovat kiinnostuneita kehittämään omia taitojaan, sillä he ymmärtävät sen edesauttavan liiketoiminnan kannattavuuden lisäämistä ja luovan hyvät puitteet menestymiselle tulevaisuudessa. Koska kehitämme toimintaamme jatkuvasti digiteknologiaa hyödyntäen, pystymme auttamaan yrittäjiä koko ajan yhä paremmin.

Apua saaneilta yrittäjiltä tullut palaute osoittaa, että toimintamme on saatu ohjattua hyvin sinne, missä apua tarvitaan: toimiville ja kehittyville pienyrityksille ja yksinyrittäjille. Monesti juuri mikroyritykset ja yksinyrittäjät kaipaavat eniten tukea. Siksi me teemme kovasti töitä tiimimme voimin, jotta yhä useampi yritys voi jatkaa toimintaansa kannattavana tulevaisuudessa ja menestyä", summaa BusinessRakentamon viestintäpäällikkö Sanya Saarinen, joka on myös yksi yhdistyksen viidestä perustajajäsenestä.

Antti Leijala, toiminnanjohtaja, antti.leijala@businessrakentamo.fi, p. +358 (0)40 039 8985

Sanya Saarinen, viestintä- ja koulutuspäällikkö, sanya.saarinen@businessrakentamo.fi, p. +358 (0)50 439 6710

Antti Leijala
antti.leijala@businessrakentamo.fi

Sanya Saarinen
Luova markkinointi- ja viestintäjohtaja sekä koulutuspäällikkö
sanya.saarinen@businessrakentamo.fi

Sanya SaarinenLuova markkinointijohtaja sekä viestintä- ja koulutuspäällikkö

Vastaa BusinessRakentamon viestinnästä sekä yrittäjyyskoulutusten organisoinnista. Somemarkkinoinnin asiantuntija, joka kouluttaa pienyrittäjiä hyödyntämään digitaalisia kanavia uusasiakashankinnassa ja myynnin tehostamisessa. Yksi BusinessRakentamon perustajajäsenistä.

Puh:050 439 6710sanya.saarinen@businessrakentamo.fihttps://www.businessrakentamo.fi/blogi/

BusinessRakentamo hyödyntää tehokkaasti etäyhteyksiä ja digitekniikkaa. Näin yrittäjiä pystytään tukemaan ja auttamaan sijainnista ja kokoontumisrajoituksista riippumatta. Kuvassa viestinnän asiantuntija Sanya Saarinen. Kuva: Sanna Nuutinen / Foto Bakery Oy

BusinessRakentamo ry on yrittäjän asiantunteva ja palveleva kumppani toiminnan kehittämiseen. Laajan asiantuntijaverkostomme erityisosaamista ovat yrityskehitys, rahoitusneuvonta, sekä brändin, viestinnän ja myynnin kehittäminen.

Järjestämme yrittäjyyttä tukevia koulutuksia ja tapahtumia säännöllisesti. Katso tulevat tapahtumat: https://www.businessrakentamo.fi/ajankohtaista/

Mediatiedotteen laatija: Essi Lehtimäki / Gemme.fi

Valokuvat: Antti Hannuniemi ja Sanna Nuutinen

#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote

Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.

BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.

UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote

Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.