Bussien kunto pysyi ennallaan, raitiovaunujen kunto heikkeni

HSL valvoo joukkoliikennevälineiden kuntoa vuosittain tehtävillä tutkimuksilla. Tavoitteena on parantaa asiakkaiden matkustuskokemusta ja kaluston laatua.

Bussikaluston kunto on pysynyt pääosin ennallaan HSL:n tilaamassa liikenteessä. Eniten puutteita oli istuimien siisteydessä, ikkunoissa, seinissä ja tukitangoissa. Koko bussikalustossa laadun poikkeamia huomattiin hieman viime vuotta enemmän.

Tulokset selviävät joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksesta, joka tehtiin keväällä 2018. HSL tutkii vuosittain joukkoliikennevälineiden kuntoa.

Raitiovaunuissa kunto laski edellisiin tutkimuksiin verrattuna. Puutteita löytyi erityisen paljon ikkunoista, lattioista, portaista ja istuimien siisteydessä. Tulokset heikentyivät kaikissa kolmessa vaunutyypissä eli nivelraitiovaunuissa, matalalattiaraitiovaunuissa ja Articeissa. Vanhoissa nivelraitiovaunuissa oli erityisen paljon vikoja lattioissa ja portaissa. Matalalattiaraitiovaunuissa oli puutteita etenkin ikkunoissa ja Articeissa istuimien siisteydessä.

Metrossa havaittiin eniten puutteita ikkunoissa, seinissä ja tukitangoissa. Kokonaisuudessaan metron kaluston laatu oli lähellä viime vuoden tasoa.

Lähijunissa eniten puutteita oli istuimien siisteydessä. Niiden lisäksi puutteita oli ikkunoissa, pöydissä, roskiksissa sekä vessojen siisteydessä. Lähijunaliikenteessä tutkitaan vain HSL:n lähijunaliikenteessä olevaa Sm5-kalustoa.

HSL tutkii joukkoliikenteen kaluston laatua vuosittain. Kevään tutkimuskaudellatehtiin havaintoja yli 4000 bussissa, raitio- ja metrovaunussa ja junayksikössä. HSL:n tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen kaluston laatua ja asiakkaiden matkustuskokemusta. Tutkimusten tuloksia käytetään kaluston laadun kehittämisessä sekä liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja –sanktioiden määrittelyssä.

HSL aloitti kaluston laatututkimuksen vuonna 2012, minkä jälkeen tyytyväisyys joukkoliikenteen siisteyteen on parantunut.

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puhelin: 040 767 2208
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puhelin: 040 681 3025

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l