Busters E-serie med glasfiberdäck tar steget in i ett populärt segment

Sortimentet av berömda Buster-aluminiumbåtar utökas med Buster E-serie med glasfiberdäck. Fiskars presenteras de nya modellerna av två populära öppna båtar: Buster XL:s nya modell Buster XLe och Buster L:s, som är nordens mest populära motorbåt, nya modell Buster Le.
Nya Buster XLe med glasfiberdäck är en rymlig, 5,6 meter lång mångsidig och öppen båt, vars skrov härstammar från kritikerrosade Buster XL.

”Båtköpare har nu ännu bättre möjligheter att välja och utrusta en Buster efter sina egna behov och önskemål. Glasfiberdäcket ger nya möjligheter när det gäller design, men även våra beprövade Buster-båtar helt i aluminium finns kvar i sortimentet”, berättar Juha Lehtola vd för Buster Boats.

Fiskars har tillverkat Buster-båtar sedan år 1976 och tillverkningen av deras föregångare, Kello-båtar, började år 1955. Utöver skrovet tillverkas även indredningen av det lätta men mycket hållbara marinaluminium på Buster-båtar. Durken är av styv och hållbar faner och i modellserien Pro av aluminium.

Båtarna i nya Buster e-serie har Buster väl beprövade aluminiumskrov med ett innerskrov av glasfiber som tillåter mer friheter på designen. Fiskars har sedan år 2010 tillverkat moderna Drive-båtar med glasfiberdäck och skandinavisk design.

Båtarna i E-serien Buster har ett vitt glasfiberdäck, men durken har en praktisk mörkgrå, halksyddsmönstrad gelcoat där smutsen inte syns. De raka vindrutorna skyddar mot fartvind och vatten.

Samtliga båtar i e-serien har en ovanligt omfattande standardutrustning, bland annat kapell. Som alla andra Buster-båtar kan även båtarna i e-serien förberedas för de mest populära utombordsmotorerna redan på fabriken.

Tillverkningen av Buster-båtar omfattar 17 modeller, den minsta är den under fyra meter långa Buster Mini och den största Buster SuperMagnum som kan levereras med upp till 300 hästkrafter stor motor.

Ett femte alternativ för Fiskars framgångsrika båt: Buster Le med glasfiberdäck

Fiskars mest sålda båtmodell är all-roundbåten Buster L, vars konfigurationsalternativ ökar till fem modeller. Den senaste nykomlingen i serien är Buster Le med glasfiberdäck och plats för sex personer.

”Glasfiberdäcket ger nya designmöjligheter,, samtidigt som båtens skrovmaterial fortvarande är aluminium, som håller länge och är lätt att underhålla”, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Övriga modellversioner av Nordens mest populära motorbåt är Pro-seriens Buster L Pro och Buster Lx Pro helt i aluminium samt Buster L som styrs från baksätet och Buster Lx med separata säten.

Den fem meter långa Buster Le kan utrustas med en motor på 50-70 hk och båten är lätt att transportera även på en trailer bakom en vanlig personbil. Utöver modellen Le ingår i Busters E-serie Buster XLe, en 5,6 meter lång öppen båt för sju personer.

Likt de större Buster-båtarna, har Buster Le en vindruta som sträcker sig runt båtens sidor, vilket ger föraren och passagerarna ett bra skydd mot fartvindvind och vatten. På akterdäcket finns en från andra Buster-båtar känd lösning: två fack för förtöjningslinorna, varav den andra innehåller även påfyllningslocket för bränsletanken. Tack vare den fasta bränsletanken som rymmer över 50 liter behövs inga separata bränsletankar som tar plats i de tre sitt- och stuvboxarna i aktern. I fören finns fri golvyta och det går att montera en sitt- stuvbox även framför båda pulpeterna.

Buster Le ha ett vitt glasfiberdäck, men innerbåtten har en praktisk mörkgrå, grov gelcoat där smutsen inte syns. Insteg till båten sker säkert både fram och bak, men även från sidorna, tack vare trappsteg som finns framför pulpeterna. Trappavsatsen har en halkfri yta.

Busters aluminiumskrov är styvt och lätt, vilket gör strandhuggen säkra även på klippiga skär. Båten kräver inget speciellt underhåll utan en tvätt på hösten är det enda som behövs.

Kapellet ingår i standardutrustningen och tar man loss bakväggen och sidofönstren så blir det ett praktiskt tak som ger skydd mot sol och regn. Det är enkelt att hantera kapellet, tack vare det rymliga kapellgarageten. I det tvådelade kapellgaraget finns även utrymme för förvaring.

I standardutrustningen ingår utöver kapellet bland annat mjuka sittdynor, Abloy-ennyckelsystem, dörr mellan pulpeterna, rst-beslag och ett viloställ. Styrpulpeten har plats för installation av Navi-paketet med 7’’ Garmin-plotter.

Fiskars Buster-modellserie får tillökning: Buster XLe med glasfiberdäck ny version av den populära modellen

I utvecklingen av nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet. Båten har de största innerutrymmen i sin klass.

”Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar köregenskaperna och säkerheten på en båt. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper”, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Buster XLe kan utrustas med många effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalbruk, men båten kan även utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter för mer krävande förhållanden.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsunderhåll som båten kräver. Bränsletanken på 138 liter ger båten en stor aktionsradie.

De raka pulpeterna ger den rymliga sittbrunnen ett bra skydd mot fartfartvind och vatten. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör med kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Som andra Buster-båtar kan även Buster XLe förberedas på fabriken för de populäraste utombordsmotorer.

Bilder

Ladda ned bild
I utvecklingen av nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet. Båten har de största innerutrymmen i sin klass.
Ladda ned bild
Likt de större Buster-båtarna, har Buster Le en vindruta som sträcker sig runt båtens sidor, vilket ger föraren och passagerarna ett bra skydd mot fartvindvind och vatten
Ladda ned bild
Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.
Ladda ned bild

Viestintätoimisto Medita Oy on itsenäinen vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintätoimisto. Toimipisteemme ovat Helsingissä ja Jyväskylässä. Olemme keskittyneet teknologia- ja teollisuusyritysten sekä asiantuntijaorganisaatioiden viestintään ja sisältömarkkinointiin. Myyntikate vuonna 2021 oli noin 600 000 euroa ja liikevaihto miljoona euroa.

Medita on Marketing Finlandin jäsen. Vuodesta 2010 olemme toimineet itsenäisten viestintätoimistojen verkostossa, Worldcom Public Relations Groupissa, johon kuuluu yli 130 yrittäjävetoista PR- ja viestintätoimistoa yli 40 maassa eri puolilla maailmaa.

Följ Viestintätoimisto Medita Oy

Senaste pressmeddelandena från Viestintätoimisto Medita Oy